Stuttgartský chrám automobilismu baví

Architekt Ben van Berkel stál u zrodu neuvěřitelné stavby. Ve stuttgartském muzeu vozů značky Mercedes-Benz je uvnitř vše kulaté. Tedy kromě vystavených automobilů. „Budova se kolem vás otáčí a splétá jako socha, teď vidíte lidi a věci kolem a za okamžik už ne,“ charakterizoval ji její tvůrce.
Seznam kapitol
  1. Počet aut: 170; Délka trasy: 1,3 km; 7 Sálů legend a 5 Sálů sbírek
  2. Mercedes-Benz Museum v číslech; Kompletní fotogalerie

A měl pravdu. Od první chvíle jsem tak trošku nevěděl, kde se nacházím. Budova se totiž neustále odhaluje a zakrývá, překvapuje, nikdy nevíte, co na vás za příští zatáčkou (rohy zde nejsou!) jukne. „Naše prohlídka potrvá dvě hodiny,“ začal náš průvodce Dietmar Kustke. „Hlavně se mě držte.“

Průvodce věděl, co říká. Čtvrtek poledne, prázdniny, a zde byly houfy lidí. Muzeum přitahuje obrovskou pozornost. Od jeho otevření před šesti lety ho navštívily čtyři miliony lidí, jen loni 700 000. Je to druhé nejnavštěvovanější muzeum v Německu.

Počet aut: 170

Co sem láká? Kromě úžasné budovy, obrovské kupy betonu a skla, oslavy minimalismu, samozřejmě automobily. Ty především. Jsou zde snad všechny důležité vozy německé značky, která ovlivnila svět automobilismu jako žádná jiná.  Vedle osobních i nákladní vozy, autobusy se značkou třícípé hvzědy... a také mnohé další exponáty.

Klepněte pro větší obrázek
Stuttgartské muzeum je jediné na světě, které mapuje více než 120tiletou historii automobilového průmyslu – od počátku až po dnešní dny.

Najdete tu třeba první auto světa. Tedy jeho repliku. Originál z roku 1886 se bohužel nedochoval. „Jezdil rychlostí 18 km/h a byla to asi pěkná dřina ho řídit. Tenhle prajednoduchý vůz, připomínající spíše žebřiňák, neměl žádný diferenciál,“ začal prohlídku Dietmar Kustke. 

Tedy přesněji „Herr“ Kustke prohlídku začal ještě před tím u jediného „průšvihu“ muzea, u vycpaného, nevkusně realistického koně. Tvůrci sbírky museli mít podle mého názoru asi zatmění mysli, když ho sem instalovali.

Klepněte pro větší obrázek
Pohled do sálu, v němž se nachází expozice nazvaná Mercedes - zrození značky.

Průvodce se na hřebce zálibně podíval a pak vypálil otázku: „Kolik koňských sil má jeden kůň?“ Hleděli jsem na něj i na sebe v rozpacích. (Jasně že jednu, nepochyboval nikdo.) Ale nikdo ze skupiny neodpovídal. 

„Když je kůň odpočatý a vyspalý, tak má 2,5 koňských sil,“ řekl průvodce s potutelným výrazem. (Jen mi potvrdil, že každý, kdo někoho provází, je tak trochu podivín.) „A víte kolik koňských sil má člověk?“ pokračoval se stejně šibalským tónem. „Nevíte? No přeci O,1,“ triumfoval.

Délka trasy: 1,3 km

Exponáty se v muzeu během prohlídky střídaly v rychlém tempu. Kráčeli jsme po jedné ze dvou šroubovic po obvodu budovy, celková trasa prohlídky měřila 1,3 kilometru, a náš svérázný průvodce nás bombardoval dalšími informacemi.

„Vozy v počátcích měly obrovskou spotřebu vody. Na sto kilometrů sto litrů… A jak vidíte, v muzeu nejsou jen auta. Tamhle je prototyp vzducholodi, tady dále loď Maruška… Jo a tahle tramvaj? Hm, je z roku 1891 a měla spalovací motor, no tak tohle tedy nevyšlo. Tady nás Siemens předběhl, to je nutno přiznat…“

Klepněte pro větší obrázek
Budova muzea, které leží u bran stuttgartského závodu Mercedes-Benz, má neobvykle tvarovaný plášť ze skla a matného hliníku.

V expozicí nákladních vozů z počátku automobilů byla i fotografie vozu s českou stopou. Na náklaďáčku s motorem o obsahu 1527 cm³ a výkonem 5 koní, který dosahoval maximální rychlosti 12 km/h a byl schopen uvézt náklad o hmotnosti 1250 kilogramů, seděli sládci. Za nimi bylo složených do pyramidy nějakých 29 sudů s pivem. Obrázek nesl popisek Böhmisches Brauhaus (1899).

„Podívejte se, jak to brzdili,“ nelenil průvodce, když s všiml našeho zájmu o vůz. „Brzdové obložení představovaly tyhle kousky dřeva. Ovšem bylo vcelku jasné, že tyhle dřevěné špalíky nemohly nic zastavit.“ Už se zase smál. 

7 Sálů legend a 5 Sálů sbírek

Expozice v muzeu je instalovaná velmi promyšleně. Během první túry jsme prošli sedmi „Sály legend“, v nich byla zachycena historie značky a automobilismu. Jednotlivé části byly nazvány Průkopníci – vynález automobilu (1886-1900), Mercedes – zrození značky (1900-1914), Čas změny – diesel a přeplňování (1914-1945), Poválečný zázrak (1945-196), Vize – bezpečnost a životní prostředí (1960-1982), Nový start – cesta k světu bez emisí a Stříbrné šípy – závody a rekordy.

Klepněte pro větší obrázek
Stříbrné šípy v akci...

Druhá část prohlídky pak vedla pěti „Sály sbírek“. Ty byly zaměřeny tématicky a představovaly, co všechno značka Mercedes-Benz během své existence dokázala.

Mezi vyhledávané modely expozice tradičně patří první automobil se spalovacím motorem na světě Benz Patent Motorwagen. Pozornost návštěvníků zaručeně upoutá také legenda mezi sportovními vozy třída SL, jejíž slavná historie se píše od roku 1954. A v neposlední řadě také takzvaný Stříbrný šíp (Silver Arrow), závodní automobil Mercedes-Benz W 125, který si tuto ikonickou přezdívku vysloužil od médií.

Hodně zajímavým prvkem pak byly nevelké světelné panely visící na stěně muzea, které zachycovaly význačné události v čase, kdy se zrodily jednotlivé vystavené vozy… 1936 – olympijské hry v Berlíně a Jesse Owens… 1962  - Andy Warhol a jeho Faktory… 1968 – konec Pražského jara…

Černobílé fotografie a stručné popisky pomáhají navodit ducha doby. A takových detailů zde naleznete nepočítaně. Znovu musím zopakovat, že celá expozice byla postavena velmi promyšleně.   

Konec po dvou hodinách

Promenáda mezi nádhernými vozy skončila přesně, jak průvodce řekl. Ale těch dvakrát šedesát minut je na toto muzeum málo. A i kdybyste tady strávili desetkrát delší čas, pořád to bude málo. Jen si vychutnat všechny ty originální vozy…

„A navíc se expozice obměňuje. Ročně 5-7 vozů. A také se tu pravidelně konají časově omezené výstavy věnované některé z klíčových etap automobilky. Teď je tu třeba vystavených osm vozů SL,“ končil svůj výklad náš průvodce Dietmar Kustke. „Auf wiedersehn.“

Klepněte pro větší obrázek
V muzeu až do konce září probíhá výstava 60 let modelu SL. 
Foto Mercedes-Benz
Následující kapitola
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků