Studie: Systémy nouzového brzdění snížily nehodovost o 40 %

16 komentářů

JirkaK
29. ledna • 12:59

Zajímalo by mě, proč se podobné systémy montují především do osobních aut. Proč už nejsou povinné především pro kamiony, stejně jako třeba systémy pro hlídání jízdních pruhů, couvací kamery nebo alespoň parkovací asistenty. Takovou paseku, kterou udělá klimbající tirák když vlítne osmdesát do konce kolony, nikdy žádné osobní auto neudělá a v těch milionech co stojí nový kamion by to byla malina.

Peter
2. února • 20:05

Hned ti vysvětlim, proč jsem ti dal -. U nové prodaných kamionů se již jedná o povinnou výbavu. Máme na firmě z období říjen - prosinec 2015 3 nové a všechny už to mají, včetně asistenta pro jízdu v pruzích. Já mám MAN a jde to v něm i vypnout. Je to nová generace adaptivniho automatu, který rozezná jestli auto, které se např. zařadilo před tebe zrychluje nebo zpomaluje. Před 5 lety jsem měl Mercedes Actros u kterého jsem to vždy vypínal, protože se neuměl přizpůsobit a radar mi zachycoval i rychlejší osobáky v odbočovacim pruhu.( neplést si s napojovacim). Je to vhodné ale jen tak na dálnice. Ve městě je to o hubu.

eLzyx
29. ledna • 22:51

pokud vím, tak Volvo Trucks tyhle systémy nasazuje. Ale bohužel jde o příplatkové balíčky ...

JirkaB
29. ledna • 14:14

To je na jednu stranu dobrý podnět, na tu druhou ale už vidím, jak se řidiči kamionů věnují řízení ještě méně než teď :/ Řešit by to mohlo pak jednou autonomní řízení, protože pokud se udělá opravdu dobře, tak bude jezdit bezpečněji než člověk.. Důležité je ale to slovní spojení "opravdu dobře", protože k takovému stavu to máme desítky let daleko.

Driver
29. ledna • 12:55

Teoreticky to jsou super systémy a prakticky rovněž, ale má to jeden háček. Už od dob prvních řídících jednotek a ABS se diskutuje o tom, že do Vás někdo, kdo obdobnou výbavu nemá, zezadu vrazí a o tom, že Vám pod kola skočí chodec a vy nejen že dostanete ránu zezadu, ale zároveň srazíte i chodce, když Vás to zadní auto do přechodu natlačí. Už víte kde je chyba? Není to v tom, že by ty systémy byly primárně špatné. Nehody tvoří totiž lidi, né auta! Takže dokud budou chodci skákat pod auta a řidiči za Vámi nebudou dodržovat odstup, tak je jasné, že nepomůže ani autopilot s deklarovanou nehodovostí sto miliard km bez nehody. Jeden chodec na prvním ujetém km a kamion za Vámi a můžete volat pohřební službu a vrakoviště. Čekám, kdy lídr v bezpečnosti, Volvo, dospěje k tomu, že začne realizovat program školení pro řidiče a i neřidiče v oblasti prevence nehod. Je to absurdní ale jinak to nejde. Jestli už děti ve školce nebudou mít návyky respektovat tunová vozidla, tak nepomůže ani tisíc radarů. Přitom nyní to funguje opačně. Děcka přifrčí k přechodu, nerozhlíží se, a čekají, až někdo vleze na přechod a pak ho přeběhnou (za asistence dozoru s plácačkou) Nevymyslíš systém, co více zbaví člověka nejdůležitějšího reflexu: sledovat okolí a rozhodovat se. Oni nesledují okolí absolutně vůbec. Spoléhají na zelenou, na plácačku nebo na druhé chodce. Auta neberou v potaz. TRAGÉDIE.

JirkaB
29. ledna • 14:10

Chytré dítě do silnice bez rozhlédnutí nevběhne...

Ondřej
29. ledna • 10:12

Tenhle systém je jeden velkej průser hlavně ve městě, kde má sloužit k tomu, aby nebyli zranění chodci. To takhle vlezla babka do přechodu před nový superb, ten automaticky sám zabrzdil a do toho úplně nového superbu combi to napálil někdo další bez systému na aktivní brzdění :D zachranime teda lidský život tupce, co leze do přechodu, když nemá, a donicime si vlastní auta :DBtw, jde ten systém vypnout? To by mě pěkně sralo. Raději si pochroumam trochu přední kapotu, než abych měl kufr na zadních sedačkách.

JirkaB
29. ledna • 14:01

To opravdu raději někoho srazíš, než aby sis rozbil auto? Tak to teda čumim :D

eLzyx
29. ledna • 10:26

když srazíš tu bábu, protože jsi se zrovna zamyslel, podíval na rádio, vyzvánějící telefon ... tak ti to může docela slušně podělat život. Se zraněním je to za 25-50t Kč a hlavně 1-2 roky bez řidičáku. Pokud je v náplni tvé práce i řízení aut, tak je velká pravděpodobnost, že jsi pro zaměstnavatele ztratil kvalifikaci, tj. propustí tě. Můžeš spoléhat na náhodu a řídit aniž by o tom věděl, ale riskuješ spáchání trestného činu a pak se to s tebou veze.
Takže já raději budu mít načechraný kufr, než sedět na pracáku a nadávat na bábu, že musela přecházet zrovna před mým autem.

JirkaB
29. ledna • 14:05

Být to má chyba, tak mě sere spíš to, že jsem někomu ublížil než těch pár korun... Pokud mi tam ale někdo skočí a už s tím nic udělat nepůjde, tak pak OK, pak by mě asi sraly ty obligace a asi i ty peníze

eLzyx
29. ledna • 22:38

tak to je samozřejmé, já to bral z pohledu Ondřeje, kdy brečí, že by měl rozbité auto. Argumentovat zdravím té báby mi nepřišlo prostě vhodné, protože by to asi nepochopil.

Hlinda
29. ledna • 10:22

Systém se bude kontrolovat na STK. Vypnutím přijdete o platnou STK.

Petr
29. ledna • 10:09

Hm, někde se stala chyba. Podle této studio klesla výrazně nehodovost. V celkovém počtu nehod to nebude 40%, ale i tak by měl být dopad zajímavý. A současně se v minulých dnech objevila zpráva od asociace pojišťoven, jak soupá nehodovoat a výše škod. A proto musí zdražovat.
http://ekonomika.idnes.cz/povinne-ruceni-loni-zdraz... ... Statistika je prostě velká magie čísel pro malé lidi, kteří jí veří :-D.

neodborník
31. ledna • 8:35

Stoupá výše škod, čti kolik zaplatí... pojišťovna, pojištěný. Podstatná je ochrana zdraví lidí, ne peníze, jako v tomto tředoevropském vyčuránkově, kde se hledá jenom nejlevnější, za každou cenu a podle toho to tu taky vypadá. Chce to trošku povyrůst.

JirkaB
29. ledna • 14:00

Asi je to myšleno tak, že u aut s tím systémem poklesla nehodovost. A obávám se, že těch aut je pořád dost málo.
U mě v autě to poměrně funguje, i když mi to brzdí i tehdy, když jen dojíždím stojící kolonu a nebrzdím 100m před ní. Ale umím si představit situaci, kdy se budu zrovna dívat někam jinam (než se dívat mám) a někdo mi tam zpoza auta (či spíš takové dodávky) skočí... Povětšinou jde o první verze toho systému, tak čekám, že časem to bude lepší a třeba se to bude i učit váš konkrétní styl řízení a nebude to brzdit zbytečně apod.Jinak teď to nehodovost může i zvýšit, třeba když to zbytečně někde zaflekuje a auto za mnou to už dobrzdit nestihne :) ale i tak tenhle systém vidím spíš kladně než záporně, radši budu mít rozbité auto než abych někoho srazil :/

eLzyx
29. ledna • 8:00

mám to ve Focusu a když s tím dojíždím k závoře u fabriky, tak si musím dávat pozor na ostrahu. Jakmile mi přeběhne před kapotou ve chvíli, kdy ještě dojíždím k závoře, tak se to okamžitě snaží zastavit. Že mě to hodí do pásů a před tou ostrahou vypadám jak tydýt, co neumí jezdit ... no budiž. Ale horší je, když tam mají náledí. Pak je to schopné autonomně doklouzat až za závoru i s ostrahou na kapotě :-D

Doporučujeme

Články odjinud