Sto let pokusů a málo úspěchů. Létajícího auta se ale brzy dočkáme

24 komentářů

....
2. června • 9:47

je to rovnaký nezmysel ako ten starý aerocar z 50. rokov. V podstate je to samé, len v modernejšom have. Po ceste s tým nikto nebude chcieť jazdiť, lebo to bude nepohodlne, nepriehladne a meste to s tým jazdiť bude peklo. Len kvôli tomu, že ak mám letecký preukaz, môžem s tým ísť na letisko, odtiaľ vzlietnuť a pristať na inom letisku si to nikto normálny kupovať nebude.

Sarcasticus
2. června • 8:54

Nějaké létající vozidlo zkoušeli tuším před časem i v Nizozemí - možná to bylo tohle: http://pal-v.com/... ?
Zajímavé by mohlo být i nějaké proudové létající auto, ale nesměl by to být elektromobil, aby to nespadlo, kdyby tomu došel proud. ;-)

kronos
1. června • 12:21

Jako technická zajímavost jistě dobrý počin . Praktické využití problematické či téměř nemožné . Mimochodem když se zasníte a představíte si že by se tohle vyrábělo a používalo hromadně jak by to asi dopadlo ? Jakoby nestačilo že je to o život na cestách :-D

Yarda
31. května • 13:24

Pokud se mluví o lítacím autě, tak si představuji něco takového:
http://www.moller.com/skycar400.html...
Vyjede to z garáže, rovnou do vzduchu a přistane na druhém konci města na VIP parkovišti.
Ale který stát si něčím takovým nechá zasvinit nízký vzdušný prostor? Snad jen pro záchranné a bezpečnostní složky.

dejv
1. června • 19:58

Však to je hrůza. Takový hluk? Kdyby ti tohle startovalo každé ráno ještě za tmy u sousedů, dovedeš si to představit?

petr
30. května • 16:40

tyhle hybridy mezi autem a letadlem se neujmou, muselo by to mít jízdní vlastnosti jako auto, vzlétnout z místa bez rozjedzu apod, takhle je to prostě a jednoduše pololetadlo a poloauto...

praktik
30. května • 20:27

Takový start z místa kolmo vzhůru by se určitě třeba v koloně na dálnici. Ale na to není nutný nějaký nový pohon. Stačilo by mít složený balón a pohon auta třeba na vodík. Z nádrže by pak stačilo nafouknout balón, aby se to vzneslo. A na další pohyb by už vrtule stačila podobně jako u vzducholodi. Jen by to bylo proti dopravním předpisům, které zakazují opustit dálnici mimo místa k tomu určené.

Tomas
30. května • 22:22

Len taka malickost.
Ak pocitame hmotnost lietadloauta + posadky 800 kg, potrebujes na nafuknutie balonu potrebnej nosnosti asi 72 kg vodika. To znamena bud 1600 l ocelovu flasu natlakovanu na 200 atmosfer alebo 1100 l nadrz na kvapalny vodik. A to prosim len na jedno vzlietnutie. Stale si myslis, ze to je dobry napad?

praktik
30. května • 22:49

Jakou zásobu plynu potřebuje na vzlétnutí horkovzdušný balon? Mohla by z dálnice teoreticky odletět aspoň vozidla na LPG, pokud by byla postavena hlavně z vrbového proutí a uvezla přitom kromě posádky i složený balon? ;-)

Tomas
30. května • 23:39

Teplovzdusny balon je ako hovori nazov plneny vzduchom, takze plynu je dost v atmosfere. Vzduch zohrievany horakom ma nizsiu hustotu ako okolity chladnejsi vzduch a tak vznika vznosna sila. Ta je okolo 0,3 kg na m3 objemu balona. Na vzlet 800 kg lietadloauta by bol potrebny balon s priemerom 17,5 m. Lenze taky balon sam vazi nejakych 500 kg, takze v skutocnosti je potrebny priemer 20 m. LPG je aj v plynnom stave tazsie ako vzduch, balon naplneny odparovanim LPG by neletel ani bez zataze.

Fantomas
30. května • 21:00

To je komiks, nebo jsi to myslel vážně?

praktik
30. května • 21:56

Když si člověk představí tu 16km dlouhou kolonu, která prý stála včera odpoledne před nehodou na 82 km D1, tak si dokáže představit, co asi by těm smolařům mohlo opravdu na místě pomoct. Ale i kdyby to bylo realizovatelné, tak kam by asi tak mohlo odletět 16 km aut a kamiónů ve dvou pruzích? Kde najít místo pro přistání takového hejna vozidel? ;-)

Fantomas
30. května • 16:47

Problém je v podstatě jen jediný - zatím nemáme potřebný pohon.
Pohon vrtulí je pohon primitivní a pro tyto účely zcela nevhodný a nedostatečný.
Takže než někdo vymyslí pohon jiný (z našeho pohledu to bude muset být pohon revoluční), tak nemá význam a smysl takového stroje stavět. Autoři případných pokusů zůstanou v kategorii výstředních podivínů, kteří ve svém koníčku utopili všechny svoje peníze.

Fantomas
30. května • 16:52

Jeden smysl to vlastně má - vlastní radost a dobrý pocit z toho dokázat něco uskutečnit. Ten je k nezaplacení. Ovšem tím to bohužel končí.

Fantomas
30. května • 17:00

Kdo tohle staví za účelem zisku, nebo ve snaze přinést lidstvu něco nového a užitečného, ten pohoří.

Josef
1. června • 22:21

Jen tak "odlehčeně" milý Fantomasi, líbí se mi tvoje čilá aktivita v této diskusi k "létajícím autům". Vzpomněl jsem si, že Fantomas má (měl) už dříve velké zkušenosti s létajícím Citroenem :-)
Napadlo mne dodat jen tak pro zajímavost, že asi největší brzdou bude v případě, že by se podařilo čirou náhodou z technického hlediska létající auto dotáhnout do konce (získat certifikát-homologaci auta a současně i letadla se vším, co k tomu patří - pevnost, bezpečnost, spolehlivost, údržbu, technické kontroly,...atd.), tak bych rád viděl, kolik lidí by současně zvládlo udělat si řidičák a pilotní průkaz a bylo ochotno dodržovat poměrně složitá pravidla pro létání (znalosti uspořádání vzdušného prostoru, plánování tratí, radiovou komunikaci při průletu letištními prostory a při přístání/vzletu s TWR (nebo APP) na větších letištích, a to už vůbec nehovořím o podmínkách létání podle přístrojů v noci nebo za snížené viditelnosti). A co v případech, když někde po městě by člověk projel větší "dírou" na silnici nebo jen tak mimoděk někde "odřel lak", jak by zkontroloval, jestli se mu něco důležitého "nehnulo" na konstrukci, či řízení letadla? Atd. Dalo by se rozvíjet mnoho detailů... Třeba si představuji "maminu", jak ráno chvátá s děckama do školky, jak všechno bravurně zvládá, jak vzlétá a přistává (v mlze, v dešti za větru,...) a v cíli se proplétá létajícím autem zacpanými ulicemi... Mně stačí jen to, když vidím, co předvádí maminy dnes v reálu jen v obyčejném autě... A jak by vypadala "tlačenice" ve vzduchu a na přistání/vzletu, pokud by se prodávalo (a létalo) třeba jen 30% dnes provozovaných osobních aut které by byly schopny létat?
Jedině by mohlo fungovat létající auto pravděpodobně v podobě "prudce inteligentního" robota, to znamená, že by cestující (pojem řidič/pilot záměrně vynechávám) pouze ohlásil do mikrofonu cíl, kam se chce přemístit, a létající auto - robot by se samo postaralo o provedení cesty/letu se vším, co k tomu patří, včetně sledování technického stavu a zajištění údržby (samo by si naplánovalo servis, do kterého by se samo přemístilo). To už je ale hodně vzdálená budoucnost, i když... kdo ví?

Lukye
30. května • 12:20

Poznám sa s chlapom ktorý Aeromobil vozí po celej EU po výstavach a udájne je o to veľký záujem.Samozrejme sú to všetko zámožnejší ľudia ale obdiv je aj zo strany verejnosti.Podľa mňa si to pán Klein za roky driny zaslúži.

Fantomas
30. května • 16:11

Ano, obdiv za to, že dokázal postavit nesmysl.

Fantomas
30. května • 16:40

Spousta lidí chodí na výstavy, obdivuje co všechno dokáže člověk vytvořit, ale domů by si to nekoupili. Obdiv a užitečnost nejsou na sobě závislé, mohou existovat i samostatně.

Lukye
31. května • 19:43

Áno,ale je aj spousta lidí ktorý by si to domov kúpili.U teba to je blbosť,u niekoho famóznosť;-) Až čas ukáže aký vlastne ludia k tomu majú postoj.Ak máš nejaký lepší nápad,tak ti v tom držím palce,a rád pochválim aj tvoj výtvor ;-) Pekný večer.

Fantomas
1. června • 13:18

A že se dodnes ničím takovým nikdo seriozně nezabývá, žádní investoři s neomezenými možnostmi, pouze občas nějaký nadšený domácí kutil, jehož výtvor vzbudí pozornost opět jen několika podobných nadšenců, je také zcela jasné zhodnocení. Všichni totiž vědí, že je to nesmysl a vyhazování peněz. Důvod už jsem napsal - že s našimi současnými možnostmi pohonu se to postavit prostě nedá a náš pokrok v elektronice a materiálovém inženýrství na tom nic nezmění. Na podobný problém (a v podstatě limity) narazil vesmírný program. Raketa je tak sotva na dosažení oběžné dráhy a ještě k tomu s obrovskými potížemi. To je prostě málo.

Fantomas
31. května • 22:17

Čas už to ukázal - že to ani po 100 letech nemá doma nikdo hovoří zcela jasně.

cert
30. května • 8:06

Nikto pri zmysloch si take auto nikdy nekupi - cize fantazie ze o 10 (30) rokov tu budu lietat/jazdit taketo autolietadla je mimo.

veto
31. května • 19:45

problem je v tom, ze kazdy si predstavuje tento produkto hned pre beznu prevadzku. To nie je ani legislativne mozne.
To nie je podla mna ani zamer vyrobcu, je ale stale vela situacii pre vyuzitie, napr niekde v Kanade, ci Aljaske, proste malo obyvanych oblastiach. Neviem kolko stoji parkovacie miesto pre lietadlo, ale okrem tohoto moze toto cudo ponuknut aj flexibilitu pre niektorych.
Rozhodne nikto nerata ze budu predavat v stotisicoch a za 10rokov budu vsetci lietat

Doporučujeme

Články odjinud