Statistika: pravděpodobnost nehody je větší u auta než u motorky

Motorkářské nehody plní každoročně stránky černých kronik a jejich účastníci jsou často popisování jako hazardéři se svými životem i životy dalších účastníků silničního provozu. Z těchto informací lze nabýt obecného dojmu, že jízda s osobním vozem je bezpečnější, jenže statistiky ČSOB Pojišťovny, vycházející z vyhodnocování z povinného ručení, ukazují něco jiného.

I když si motorkáři na silnicích kolikrát dovolují odvážné manévry a předvádějí krkolomné kousky, pravděpodobnost zavinění nehody je u řidičů osobních aut mnohonásobně vyšší než u motocyklistů. Nic na této skutečnosti nemění fakt, že motorkářská sezona trvá zhruba polovinu roku.

U osobních aut se pravděpodobnost, že jejich řidiči zaviní během roku dopravní nehodu, pohybuje v průměru kolem 5,5 procenta, což znamená, že jedna nehoda ročně připadá na každých osmnáct pojištěných vozidel. Naproti tomu u jezdců na motocyklech jsou statistiky povinného ručení mnohem příznivější. Riziko zavinění nehody je u nich přibližně desetkrát nižší (viz graf).

Klepněte pro větší obrázek

„Statistika je samozřejmě ovlivněna tím, že motocyklisté nejezdí celoročně jako automobilisté. Ovšem i při zohlednění tohoto faktu je riziko, že během roku zaviní nehodu z povinného ručení, stále asi pětkrát nižší než u řidičů osobních aut,“ říká Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

„S nadsázkou lze říci, že s motorkářskými karamboly je to tak trochu jako s leteckými haváriemi. Těch se stává také daleko méně než nehod na silnicích, ale kvůli jejich závažnosti se  o nich daleko víc mluví,“ dodal Král. Závěry pojišťovny se víceméně shodují i s policejními statistikami (viz tabulka).

Dopravní nehody zaviněné podle vozidla řidiče v roce 2010

 

Počet nehod

Usmrceno osob

Moped

99

2

Malý motocykl do 50 ccm

114

3

Motocykl

1325

63

Osobní auto bez přívěsu

42375

490

Osobní auto s přívěsem

418

6

Zdroj: ČSOB Pojišťovna, statistiky povinného ručení za roky 2009–2010 a statistika Policejního prezidia ČR

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků