Statistika: nejvíc jezdíme ve Feliciích. Nevyrábějí se už ale deset let

Že jsou české silnice zaplavené automobily značky Škoda, není pro nikoho překvapivé zjištění. Který typ je ale mezi nimi nejvíce zastoupený? Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu (SAP) je nejpravděpodobnější potkat vůz Felicia. Společnost Škoda-Auto jich v letech 1994–2001 vyrobila 1 420 441 kusů.

Ke konci minulého roku bylo v Česku registrováno 393 189 kusů vozů Felicia, což je 8,74 procenta z celkového počtu téměř čtyř a půl milionu osobních aut. Prvenství si tento model udržuje už delší dobu - před pěti roky jich jezdilo jen o 1144 víc. To dokládá na jednu stranu jejich úspěšnost, ale na druhou i celkové stárnutí vozového parku Felicií, jejichž průměrný věk byl na konci minulého roku 13,79 roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trojice nejpočetnějších vozů na českých cestách: Felicia, Fabia a Octavia (zleva)

Dnes je nabízejí bazary podle stáří a najetých kilometrů zhruba od deseti do šedesáti tisíc. „Zásadní předností Felicie je vnitřní prostor, další výhody vyplývají z technické jednoduchosti. Je poslední škodovkou, na které si lze něco udělat svépomocí. Její provozování je v porovnání s modernějšími vozy laciné, byť náhradních dílů z vrakovišť přece jen ubývá. Jízdní vlastnosti ale příliš nenadchnou. Mezi nedostatky patří i chudá výbava a velkým nepřítelem modelu je koroze. Nízká tuhost skeletu má na svědomí hluk a vibrace. Felicia je bohužel snadnou kořistí pro zloděje, proto se pořád dost krade,“ řekl o oblíbeném modelu manažer skladových zásob Auto ESA Martin Seidl.

I další místa žebříčku patří vozům z Mladé Boleslavi – v celkovém množství jsou vysoko zastoupeny modely Fabia a Octavia, letitý Favorit se drží ještě čtvrtý. Nejrozšířenější zahraničím vozidlem je Renault Megane. Další místo patří rychle stárnoucí Škodě 120, její předchůdkyně „stopětka“ už vypadla z první desítky. Výrazně klesá i stav kdysi početných Trabantů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Skupina postupně mízejících automobilů: Favorit, Forman, Škoda 120 (zleva)

Průměrný věk vozového parku v České republice dosáhl 13,70 roku. Vysoké číslo je způsobené tím, že téměř 30 procent osobních aut přesáhlo patnáct let. Ze statistiky SAP také vyplývá, že v Česku jezdí nejstarší vozy v okresech Děčín, Chomutov a Jeseník. Průměr tam překročil patnáct let. Na opačném pólu s průměrem pod třináct let se drží Opava, Brno, Olomouc, Zlín, Praha-východ a Mladá Boleslav. Úplně nejmladší auta patří motoristům v okresu Praha-západ (11,75 roku).

Největší počet zaregistrovaných osobních aut (k 31. 12. 2010)


typ vozu
počet registrovaných aut
průměrný rok výroby
průměrné stáři typu vozidla
počet procent z vozového parku
1. Škoda Felicia
393 189
1997
13,79
 8,74
2. Škoda Fabia
367 586
2004
 6,85
 8,18
3. Škoda Octavia
324 286
2003
  7,86
7,21
4. Škoda 135 Favorit/Forman
144 178
1992
18,77
3,21
5. Renault Megane
111 714
2000
10,07
2,48
6. Škoda 120
101 677
1982
28,39
2,26
7. VW Golf
 98 558
1997
13,49
2,19
8. Opel Astra
 85 561
1998
12,26
1,90
9. Ford Focus
 80 953
2002
 8,02
1,80
10. VW Passat
 76 727
2000
10,67
1,71

Další vybrané typy zaregistrovaných osobních aut

11. Škoda 105
 71 740
1982
28,68
1,60
14. Škoda 136 Favorit/Forman
 65 996
1989
21,39
1,47
23. Škoda 100
 35 317
1971
39,07
0,79
28. Škoda Superb
 27 241
2006
 4,94
0,61
32. Trabant 601
 24 013
1973
37,61
0,53

 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků