Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

„Omylem“ odhlasované snížení spotřební daně z pohonných hmot nakonec neprojde, to je víceméně jasné. Naopak – podaří-li se státu realizovat záměry úředníků, mohli by řidiči už od příštího roku platit o několik desítek haléřů za litr benzínu nebo nafty víc. 

Jako záminka opět poslouží strategické hmotné rezervy. Něco podobného navrhovali už na jaře podřízení ministra financí Andreje Babiše (ANO). Viz náš tehdejší komentář:

Život řidiče | Byznys | Názory

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Tentokrát je předkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh se liší v kosmetických detailech, podstata ovšem zůstává stejná – přenést náklady na udržování strategických zásob ropy a ropných paliv přímo na řidiče. Ročně by se mělo jednat asi o 1,5 miliardy korun. 

Vláda o materiálu, o kterém informovalo včerejší vydání deníku MF Dnes a také iDnes.cz, zatím nejednala. Než se tak stane, rádi bychom jí připomněli, že provozování motorových vozidel je už dnes zatíženo enormními odvody do státní pokladny. 

Polovina jde státu

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

Nápad přenést náklady na správu strategických hmotných rezerv na bedra motoristů nemá žádné opodstatnění. Zajištění hmotných rezerv je typický příklad agendy, kvůli kterým si občané především zřizují stát a financují jeho chod. Stát by měl tyto náklady pokrýt z existujících daní – tím spíš, že v případě krizové situace použije rezervy primárně k financování vlastního chodu a služeb, rozhodně je nebude přednostně vydávat soukromým motoristům.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 459 km
Cena: 125 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2007
Stav: 146 383 km
Cena: 110 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků