Stát znovu vymýšlí, jak zdražit řidičům pohonné hmoty

„Omylem“ odhlasované snížení spotřební daně z pohonných hmot nakonec neprojde, to je víceméně jasné. Naopak – podaří-li se státu realizovat záměry úředníků, mohli by řidiči už od příštího roku platit o několik desítek haléřů za litr benzínu nebo nafty víc. 

Jako záminka opět poslouží strategické hmotné rezervy. Něco podobného navrhovali už na jaře podřízení ministra financí Andreje Babiše (ANO). Viz náš tehdejší komentář:

Život řidiče | Byznys | Názory

Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Tentokrát je předkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh se liší v kosmetických detailech, podstata ovšem zůstává stejná – přenést náklady na udržování strategických zásob ropy a ropných paliv přímo na řidiče. Ročně by se mělo jednat asi o 1,5 miliardy korun. 

Vláda o materiálu, o kterém informovalo včerejší vydání deníku MF Dnes a také iDnes.cz, zatím nejednala. Než se tak stane, rádi bychom jí připomněli, že provozování motorových vozidel je už dnes zatíženo enormními odvody do státní pokladny. 

Polovina jde státu

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

Nápad přenést náklady na správu strategických hmotných rezerv na bedra motoristů nemá žádné opodstatnění. Zajištění hmotných rezerv je typický příklad agendy, kvůli kterým si občané především zřizují stát a financují jeho chod. Stát by měl tyto náklady pokrýt z existujících daní – tím spíš, že v případě krizové situace použije rezervy primárně k financování vlastního chodu a služeb, rozhodně je nebude přednostně vydávat soukromým motoristům.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků