Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Stát hledá způsob, jak ušetřit na stavbách dálnic a silnic. Podle aktualizovaného ceníku, který schválilo ministerstvo dopravy, má kilometr běžné dálnice v nenáročném terénu stát 125,6 milionu korun. V hornaté krajině může cena vzrůst až na 226,3 milionu korun. Proti dosavadním cenám platným od roku 2010 se průměrná cena za kilometr snížila o 25 procent.

Hlavní podíl na čtvrtinovém snížení ceny má podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Blechy propracovanější možnost zaúčtování rizik, která mohou následnou stavbu prodražit.

Mezi tato rizika fond řadí například komplikace spojené s výstavbou v chráněných oblastech, na územích s nedostatečně provedeným geologickým nebo archeologickým průzkumem a rizika související se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení.

Základní ceny dálnic platí pouze pro stavby, u kterých nehrozí žádné z popsaných rizik. Ta mohou výslednou cenu zvýšit o desítky milionů.

Výhodou současné metodiky je podle fondu především to, že jsou proti minulosti jasnější důvody, proč je některá konkrétní stavba dražší. Dosud se totiž rizika do cen projektů promítala automaticky a projektanti je nemuseli takto důkladně zdůvodňovat.

Kromě rozdílného přístupu ve vyčíslování rizik zaznamenal fond dopravy i mírný pokles v cenách materiálů a stavebních prací. Tento pokles, vyčíslený na základě kalkulací cenové úrovně roku 2012, ale podle tajemníka fondu dopravní infrastruktury Ivo Vykydala představoval snížení pouze o jednotky procent.

Nový ceník dopravních staveb státní fond připravoval od loňského léta, protože ceny staveb platné od roku 2010 byly zastaralé. Kromě cenových normativů pro stavbu silnic pracuje fond na schválení nových cen i pro železniční stavby.

Nekonečný spor

Cena výstavby českých dálnic je dlouhodobě předmětem kritiky. Například podle studie občanského sdružení Oživení a společnosti Mott MacDonald přišel kilometr českých dálnic často až na 500 milionů korun, zatímco v Německu či Velké Británii to je kolem 280 milionů.

Podobně například mosty na dálnici D8 byly podle nevládních organizací ve srovnání s dálnicemi na německé straně v některých případech dražší téměř o třetinu.

Ředitelství silnic a dálnic ale kritiku vyvracelo pomocí vlastní studie, ta ale bere v úvahu ceny vítězných nabídek veřejných soutěží, tedy ještě před jejich navýšením v průběhu prací.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 53 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků