Stát šetří - kilometr české dálnice bude už „jen“ za 126 milionů

Stát hledá způsob, jak ušetřit na stavbách dálnic a silnic. Podle aktualizovaného ceníku, který schválilo ministerstvo dopravy, má kilometr běžné dálnice v nenáročném terénu stát 125,6 milionu korun. V hornaté krajině může cena vzrůst až na 226,3 milionu korun. Proti dosavadním cenám platným od roku 2010 se průměrná cena za kilometr snížila o 25 procent.

Hlavní podíl na čtvrtinovém snížení ceny má podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Blechy propracovanější možnost zaúčtování rizik, která mohou následnou stavbu prodražit.

Mezi tato rizika fond řadí například komplikace spojené s výstavbou v chráněných oblastech, na územích s nedostatečně provedeným geologickým nebo archeologickým průzkumem a rizika související se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení.

Základní ceny dálnic platí pouze pro stavby, u kterých nehrozí žádné z popsaných rizik. Ta mohou výslednou cenu zvýšit o desítky milionů.

Výhodou současné metodiky je podle fondu především to, že jsou proti minulosti jasnější důvody, proč je některá konkrétní stavba dražší. Dosud se totiž rizika do cen projektů promítala automaticky a projektanti je nemuseli takto důkladně zdůvodňovat.

Kromě rozdílného přístupu ve vyčíslování rizik zaznamenal fond dopravy i mírný pokles v cenách materiálů a stavebních prací. Tento pokles, vyčíslený na základě kalkulací cenové úrovně roku 2012, ale podle tajemníka fondu dopravní infrastruktury Ivo Vykydala představoval snížení pouze o jednotky procent.

Nový ceník dopravních staveb státní fond připravoval od loňského léta, protože ceny staveb platné od roku 2010 byly zastaralé. Kromě cenových normativů pro stavbu silnic pracuje fond na schválení nových cen i pro železniční stavby.

Nekonečný spor

Cena výstavby českých dálnic je dlouhodobě předmětem kritiky. Například podle studie občanského sdružení Oživení a společnosti Mott MacDonald přišel kilometr českých dálnic často až na 500 milionů korun, zatímco v Německu či Velké Británii to je kolem 280 milionů.

Podobně například mosty na dálnici D8 byly podle nevládních organizací ve srovnání s dálnicemi na německé straně v některých případech dražší téměř o třetinu.

Ředitelství silnic a dálnic ale kritiku vyvracelo pomocí vlastní studie, ta ale bere v úvahu ceny vítězných nabídek veřejných soutěží, tedy ještě před jejich navýšením v průběhu prací.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků