Stát ruší od ledna 2015 tzv. polopřevody aut. Co to pro nás znamená?

[Komentář] Stát si od zrušení tzv. polopřevodu slibuje vyčištění registru vozidel a zjednodušení administrace. Kupující a prodávající v tom ale nejspíš žádné zjednodušení spatřovat nebudou…

Nechat auto v tzv. polopřevodu byla běžná praxe, zejména pokud jde o fungování autobazarů. Z technického hlediska jízdě s autem v polopřevodu nic nebrání, pokud máte řádně sjednané zákonné pojištění odpovědnosti na konkrétní auto a své jméno. Jenže tuto praxi teď stát mění.

Od příštího roku je s polopřevody konec

Od 1. ledna 2015 vstupuje v platnost novela zákona, která svým způsobem polopřevody ruší a i když má údajně zjednodušit samotné převody aut a fungování registru, vypadá to, že naopak vzroste administrativní zátěž zejména pro prodejce ojetých vozidel.

Testy | Ojetiny | Design | BMW | Kombi | Luxusní auta | BMW řada 5

Test ojetiny - BMW 530d Touring (E61): příliš radikální řez

V současném registru vozidel leží v polopřevodu asi čtvrt milionu aut. Lze namítnout, že takovou situaci si způsobil stát sám, když převody aut komplikuje a klade na prodávající i kupující další neúnosnou finanční a administrativní zátěž, zejména poplatky za ekologickou likvidaci vozidla a samotný převod.

Co je „polopřevod“

Stav, kdy prodávající sice vozidlo odhlásí na nového majitele (případně jenom odhlásí), ale nový majitel si vůz ještě nepřihlásil na sebe. Vozidlo je v registru, existuje, má původní registrační značky, technickou prohlídku a zákonné pojištění. Provozování takového auta prakticky nic nebrání. Nejčastěji jsou v takovém stádiu vykoupená auta na ploše autobazarů, která nejsou v komisním prodeji. V polopřevodu zůstává i velká část aut, na která se vztahuje nutnost ekologického poplatku.

Novinka v zákoně také ztíží fungování prodejcům ojetých vozidel, kteří budou muset čistě technicky vykoupené vozidlo přihlásit na sebe. Tím jim samozřejmě vzrostou náklady na administraci a například Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů (APPAA) se obává, že jen toto položí asi 15 % českých autobazarů, zejména těch menších v malých městech.

Nová zákonná úprava totiž zavádí nové administrativní povinnosti. Představte si, že prodáváte své auto někomu jinému. Doposud to fungovalo tak, že vy jste podepsali kupní smlouvu a zavázali se vozidlo odhlásit na nového majitele. To se zpravidla dělo následující úřední den. Následně jste předali velký technický průkaz novému majiteli a ten si auto přihlásil sám na sebe, logicky s určitým časovým odstupem.

Ojetiny | Život řidiče

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Nový majitel si zpravidla sjedná ihned vlastní povinné ručení, takže s autem se dá legálně jezdit i v polopřevodu. Když nový majitel obdrží poslední doklady, nechá si udělat evidenční kontrolu a následně zajde na úřad si vůz přehlásit na sebe. Hotovo.

Prodávající i kupující musí na úřad společně

Nyní tento postup ale zákon vlastně zakazuje. Vy musíte nyní na úřad v místě bydliště prodávajícího oba, kde se vozidlo rovnou převede na nového majitele a ten dostane i registrační značky svého kraje. Jenže ještě před tím musíte absolvovat evidenční kontrolu a nový majitel si musí zařídit vlastní zákonné pojištění. Všechny tyto úkony musí udělat v jeden den. Když si uvědomíme, jaké jsou čekací doby na registrech vozidel, je to prakticky nerealizovatelné.

Nový zákon sice pamatuje na lhůtu deseti dnů, do které musí nový majitel auto přihlásit na sebe, ale bude potřebovat plnou moc prodávajícího s ověřeným podpisem. Jak je vidět, pokud budou obě dvě smluvní strany z různých částí republiky, značně se tím převody zkomplikují. Navíc velká část prodejů mezi soukromými osobami se děje mimo obvyklou pracovní dobu.

Možností je samozřejmě zmocnit (s ověřenými podpisy) jeden druhého (ať už prodávajícího nebo kupujícího), případně třetí osobu v jednom z krajů kupujícího nebo prodávajícího.

Ojetiny | Byznys | Názory

Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

A co se bude dít s vozidly, které budou i po 1. lednu 2015 v tzv. polopřevodu? Auto bude muset být do 30. 6. 2015 přihlášeno řádnou cestou, nebo ho úřad k 1. 7. 2015 nadobro vyřadí z registru a vůz úředně zanikne. S takovým vozidlem pak nejde jezdit a nepůjde již nikdy přihlásit.

Ještě se myslí na vozidla, která budou i po 1. lednu 2015 v depozitu, to jest dočasně odhlášená s odevzdanými registračními značkami. Pokud bude k 1. lednu vozidlo v depozitu kratší dobu než 18 měsíců, vozidlo se k 31. 12. 2015 automaticky označí jako vyřazené z provozu, ale bude fakticky existovat, jenom bez značek a povinného ručení. Technicky se tak nic nemění, jenom terminologie.

Pokud je vozidlo v depozitu déle než 18 měsíců, musí vlastník do konce roku 2015 nahlásit, kde vozidlo stojí, teprve pak bude označeno jako vyřazené z provozu. Pokud tak neučiní, vozidlo automaticky k 1. 1. 2016 zanikne a už nepůjde nikdy přihlásit.

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 209 856 km
Cena: 189 000 Kč
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků