Stát povede dálnici D3 Posázavím

Ve stínu slávy, že po letitých peripetiích začne dostavba severočeské dálnice D8, se na podobnou anabázi zadělává i na jihu od Prahy. Stát bez velké pozornosti definitivně rozhodl, že dálnice D3 povede Posázavím.

„Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě,“ potvrdila mluvčí investora Nina Ledvinová. 

Jejím slovům dává za pravdu i vypsaný tendr na projektanta D3 v úseku od pražského okruhu až k Václavicím nedaleko Benešova. Hodnota zakázky se blíží 300 milionům korun, vítěz musí splnit několik úkolů. Vytvoří například dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připraví výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Po letech se tak sune příprava středočeské části D3 kupředu. Lze ovšem čekat, že se proti dálnici přes turisticky přitažlivé Posázaví vzedme vlna odporu.

„Při přípravě musíme bohužel počítat s poměrně silným odporem některých obcí nebo obyvatel na celé trase,“ je si vědoma Ledvinová. I proto úředníci nehýří optimismem v otázce termínů. Územní rozhodnutí očekávají nejdříve v roce 2015, pak bude následovat výkup pozemků. Mezi odpůrce dálnice patří hlavně obce, které se spojily do zájmového sdružení Klid. To nyní hledá možnosti, jak stavbu dálnice zastavit.

Pro zasvěcené není příklon k západní variantě velkým překvapením. Stát se ji snaží prosazovat dlouhodobě, před lety se k ní přiklonila i komise expertů ČVUT. Dálnice D3 se tak napojí na pražský okruh u Jesenice, u Jílového překročí kilometrovým mostem řeku Sázavu a přes Netvořice a Maršovice zamíří k Miličínu. Součástí trasy je i 1,7 kilometru dlouhý tunel.

Východní varianta definitivně padla pod stůl. Její trasa vedla fakticky ve stopě dnešní benešovské silnice číslo 3 a u Velkých Popovic se měla napojit na D1. Rezort životního prostředí dal v procesu EIA zelenou oběma variantám.

Plány na dálnici D3 jsou staré 70 let. První kilometr byl ale zprovozněn až počátkem devadesátých let jako obchvat Tábora, dnes je dálnice dlouhá jen 18 kilometrů. Jde o nejdelší chybějící větev páteřní dálniční sítě v Česku. Letos poprvé by se mělo otevřít staveniště u Českých Budějovic.

Zdroj: E15.cz

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků