Stát povede dálnici D3 Posázavím

Ve stínu slávy, že po letitých peripetiích začne dostavba severočeské dálnice D8, se na podobnou anabázi zadělává i na jihu od Prahy. Stát bez velké pozornosti definitivně rozhodl, že dálnice D3 povede Posázavím.

„Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě,“ potvrdila mluvčí investora Nina Ledvinová. 

Jejím slovům dává za pravdu i vypsaný tendr na projektanta D3 v úseku od pražského okruhu až k Václavicím nedaleko Benešova. Hodnota zakázky se blíží 300 milionům korun, vítěz musí splnit několik úkolů. Vytvoří například dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připraví výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Po letech se tak sune příprava středočeské části D3 kupředu. Lze ovšem čekat, že se proti dálnici přes turisticky přitažlivé Posázaví vzedme vlna odporu.

„Při přípravě musíme bohužel počítat s poměrně silným odporem některých obcí nebo obyvatel na celé trase,“ je si vědoma Ledvinová. I proto úředníci nehýří optimismem v otázce termínů. Územní rozhodnutí očekávají nejdříve v roce 2015, pak bude následovat výkup pozemků. Mezi odpůrce dálnice patří hlavně obce, které se spojily do zájmového sdružení Klid. To nyní hledá možnosti, jak stavbu dálnice zastavit.

Pro zasvěcené není příklon k západní variantě velkým překvapením. Stát se ji snaží prosazovat dlouhodobě, před lety se k ní přiklonila i komise expertů ČVUT. Dálnice D3 se tak napojí na pražský okruh u Jesenice, u Jílového překročí kilometrovým mostem řeku Sázavu a přes Netvořice a Maršovice zamíří k Miličínu. Součástí trasy je i 1,7 kilometru dlouhý tunel.

Východní varianta definitivně padla pod stůl. Její trasa vedla fakticky ve stopě dnešní benešovské silnice číslo 3 a u Velkých Popovic se měla napojit na D1. Rezort životního prostředí dal v procesu EIA zelenou oběma variantám.

Plány na dálnici D3 jsou staré 70 let. První kilometr byl ale zprovozněn až počátkem devadesátých let jako obchvat Tábora, dnes je dálnice dlouhá jen 18 kilometrů. Jde o nejdelší chybějící větev páteřní dálniční sítě v Česku. Letos poprvé by se mělo otevřít staveniště u Českých Budějovic.

Zdroj: E15.cz

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků