Stát na D1 ušetří skoro dvě miliardy

Stavební firmy se v prvních pěti soutěžích na modernizaci dálnice D1 tvrdě střetly a přispěchaly s výrazně nižšími cenami, než stát předpokládal. Podle zdrojů deníku E15 činí součet pěti nejnižších nabídek necelých 2,7 miliardy korun, předpoklad silničářů při vypisování soutěží činil téměř 4,4 miliardy. Výsledkem tendrů je tak úspora 1,7 miliardy korun.

Ve všech soutěžích jsou nejlepší nabízené ceny o stovky milionů nižší proti očekávání. Největší rozdíl je u úseku Loket–Hořice, kde Dálniční stavby Praha přišly s cenou 548 milionů. Rozdíl činí téměř 450 milionů.

Dálniční stavby Praha jsou nejlevnější i v úseku Šternov–Psáře, v dalších třech soutěžích bodují firemní sdružení COLAS CZ a Porr (Větrný Jeníkov–Jihlava) a OHL ŽS s Alpine Bau (Lhotka–Velká Bíteš, Velká Bíteš–Devět Křížů).

O přetahované až na dřeň svědčí malé rozdíly v cenových nabídkách. V jedné ze soutěží druhá Eurovia zaostala za OHL ŽS dokonce o pouhý milion.

Klepněte pro větší obrázek
Dálnice D1 na 67. kilometru.

Očekávaná modernizace nejvytíženější české dopravní tepny má začít na jaře, což řidičům přinese řadu komplikací. Kromě kompletní rekonstrukce se dálnice dočká i rozšíření o 75 centimetrů na každé straně. Otázkou je, zda ŘSD nakonec uzavře smlouvy s firmami, které podaly nejnižší nabídky.

Hlavním kritériem klání 13 společností je sice cena, nejednou v minulosti se už ale stalo, že nejnižší podání byla vyřazena. „Adekvátnost nabídek teď prověřujeme, aby nedošlo při výstavbě k nějakým problémům,“ řekl deníku E15 šéf ŘSD David Čermák.

Termín uzavření smluv závisí i na tom, zda se nějaká z firem proti výsledkům (ještě nebyly oficiálně vyhlášené) odvolá. ŘSD několikrát měnilo obchodní podmínky, aby případným stížnostem předešlo.

Ředitelství silnic a dálnic se nicméně v dlouho odkládaných soutěžích o D1 nakonec podařil obdobný výsledek, jaký letos vykazují kolegové ve Správě železniční dopravní cesty. Těm se letos v pěti největších tendrech povedlo díky tvrdé konkurenci na stavebním trhu ušetřit stovky milionů.

Zdroj: E15.cz

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků