Stát na D1 ušetří skoro dvě miliardy

Stavební firmy se v prvních pěti soutěžích na modernizaci dálnice D1 tvrdě střetly a přispěchaly s výrazně nižšími cenami, než stát předpokládal. Podle zdrojů deníku E15 činí součet pěti nejnižších nabídek necelých 2,7 miliardy korun, předpoklad silničářů při vypisování soutěží činil téměř 4,4 miliardy. Výsledkem tendrů je tak úspora 1,7 miliardy korun.

Ve všech soutěžích jsou nejlepší nabízené ceny o stovky milionů nižší proti očekávání. Největší rozdíl je u úseku Loket–Hořice, kde Dálniční stavby Praha přišly s cenou 548 milionů. Rozdíl činí téměř 450 milionů.

Dálniční stavby Praha jsou nejlevnější i v úseku Šternov–Psáře, v dalších třech soutěžích bodují firemní sdružení COLAS CZ a Porr (Větrný Jeníkov–Jihlava) a OHL ŽS s Alpine Bau (Lhotka–Velká Bíteš, Velká Bíteš–Devět Křížů).

O přetahované až na dřeň svědčí malé rozdíly v cenových nabídkách. V jedné ze soutěží druhá Eurovia zaostala za OHL ŽS dokonce o pouhý milion.

Klepněte pro větší obrázek
Dálnice D1 na 67. kilometru.

Očekávaná modernizace nejvytíženější české dopravní tepny má začít na jaře, což řidičům přinese řadu komplikací. Kromě kompletní rekonstrukce se dálnice dočká i rozšíření o 75 centimetrů na každé straně. Otázkou je, zda ŘSD nakonec uzavře smlouvy s firmami, které podaly nejnižší nabídky.

Hlavním kritériem klání 13 společností je sice cena, nejednou v minulosti se už ale stalo, že nejnižší podání byla vyřazena. „Adekvátnost nabídek teď prověřujeme, aby nedošlo při výstavbě k nějakým problémům,“ řekl deníku E15 šéf ŘSD David Čermák.

Termín uzavření smluv závisí i na tom, zda se nějaká z firem proti výsledkům (ještě nebyly oficiálně vyhlášené) odvolá. ŘSD několikrát měnilo obchodní podmínky, aby případným stížnostem předešlo.

Ředitelství silnic a dálnic se nicméně v dlouho odkládaných soutěžích o D1 nakonec podařil obdobný výsledek, jaký letos vykazují kolegové ve Správě železniční dopravní cesty. Těm se letos v pěti největších tendrech povedlo díky tvrdé konkurenci na stavebním trhu ušetřit stovky milionů.

Zdroj: E15.cz

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků