Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Ekonomická situace nutí motoristy trvale přemýšlet o úsporách při svých jízdách. Vyplynulo z nedávného výzkumu společnosti GE Money Auto, který ukázal, že víc než čtvrtina českých řidičů (28 procent) uvažuje o pořízení automobilu s alternativním pohonem. Nejčastěji zmiňovanou možností je plyn, což potvrdilo sedm z deseti řidičů, kteří o změně pohonu uvažují. Odpovídá to zároveň představě Čechů o bezpečnosti tohoto typu pohonu.

Z uvedeného množství automobilistů se 71 procent přiklání k přechodu na LPG (Liquified Petroleum Gas), čili na zkapalněný propan-butan. V Česku už má tento pohon svou tradici, jezdí se na něj přes dvacet let a jeho výhodnost dokazuje i počet 130 tisíc registrovaných vozidel. Při současných cenách benzínu a nafty vychází LPG zhruba na polovinu.


Klepněte pro větší obrázek

Pohon na LPG je rozšířený díky přestavbám motorů řady vozů Škoda nebo Fiat a mezi motoristy je oblíbený i kvůli poměrně husté síti čerpadel. Na vzestupu je i CNG (Compressed Natural Gas). Nové vozy na stlačený zemní plyn vyrábějí například značky Volkswagen nebo Mercedes. Stejně jako u LPG je u tohoto pohonu výhoda v poloviční ceně oproti klasickým palivům, ale nedostatkem je malý počet veřejných čerpadel CNG. Je jich jen 34 a hlavně kvůli tomu u nás jezdí takových vozidel zhruba jen tři tisíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na CNG zabírá hodně místa a montáž stojí až 60 tisíc korun

Čas pohonu na CNG jak se zdá ještě nepřišel. Situace by se snad mohla změnit někdy okolo roku 2020, kdy se má počet čerpacích stanic desetinásobně zvýšit. „Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale zakázky jsou zatím minimální. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Kromě malého počtu pump je přestavba dražší v průměru o dvacet tisíc. Nádrž je větší a těží a v autě zabere větší prostor. Víc také zvýší váhu vozidla a sníží výkon,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové, která se zabývá přestavbou motorů na plynový pohon.

Klepněte pro větší obrázek
Pohon LPG je mezi motoristy oblíbený i kvůli husté síti čerpadel

Dalšími zvažovanými alternativními variantami jsou podle průzkumu hybridní pohon a elektromotor. O jiné typy - ethanol, bionafta, biobenzín - je mezi řidiči minimální zájem. „Řada motoristů potvrdila, že současné vysoké ceny paliv je nutí omezovat jízdy,“ uvedl generální ředitel společnosti GE Money Auto Milan Beutl. „Zajímavým zjištěním je i to, že výrazně méně řidičů si přechod na alternativní pohon spojuje s šetrností k životnímu prostředí. Na tu myslí jen necelá polovina motoristů,“ dodal.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků