Stále více českých řidičů zvažuje přechod na alternativní pohon

Ekonomická situace nutí motoristy trvale přemýšlet o úsporách při svých jízdách. Vyplynulo z nedávného výzkumu společnosti GE Money Auto, který ukázal, že víc než čtvrtina českých řidičů (28 procent) uvažuje o pořízení automobilu s alternativním pohonem. Nejčastěji zmiňovanou možností je plyn, což potvrdilo sedm z deseti řidičů, kteří o změně pohonu uvažují. Odpovídá to zároveň představě Čechů o bezpečnosti tohoto typu pohonu.

Z uvedeného množství automobilistů se 71 procent přiklání k přechodu na LPG (Liquified Petroleum Gas), čili na zkapalněný propan-butan. V Česku už má tento pohon svou tradici, jezdí se na něj přes dvacet let a jeho výhodnost dokazuje i počet 130 tisíc registrovaných vozidel. Při současných cenách benzínu a nafty vychází LPG zhruba na polovinu.


Klepněte pro větší obrázek

Pohon na LPG je rozšířený díky přestavbám motorů řady vozů Škoda nebo Fiat a mezi motoristy je oblíbený i kvůli poměrně husté síti čerpadel. Na vzestupu je i CNG (Compressed Natural Gas). Nové vozy na stlačený zemní plyn vyrábějí například značky Volkswagen nebo Mercedes. Stejně jako u LPG je u tohoto pohonu výhoda v poloviční ceně oproti klasickým palivům, ale nedostatkem je malý počet veřejných čerpadel CNG. Je jich jen 34 a hlavně kvůli tomu u nás jezdí takových vozidel zhruba jen tři tisíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na CNG zabírá hodně místa a montáž stojí až 60 tisíc korun

Čas pohonu na CNG jak se zdá ještě nepřišel. Situace by se snad mohla změnit někdy okolo roku 2020, kdy se má počet čerpacích stanic desetinásobně zvýšit. „Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale zakázky jsou zatím minimální. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Kromě malého počtu pump je přestavba dražší v průměru o dvacet tisíc. Nádrž je větší a těží a v autě zabere větší prostor. Víc také zvýší váhu vozidla a sníží výkon,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové, která se zabývá přestavbou motorů na plynový pohon.

Klepněte pro větší obrázek
Pohon LPG je mezi motoristy oblíbený i kvůli husté síti čerpadel

Dalšími zvažovanými alternativními variantami jsou podle průzkumu hybridní pohon a elektromotor. O jiné typy - ethanol, bionafta, biobenzín - je mezi řidiči minimální zájem. „Řada motoristů potvrdila, že současné vysoké ceny paliv je nutí omezovat jízdy,“ uvedl generální ředitel společnosti GE Money Auto Milan Beutl. „Zajímavým zjištěním je i to, že výrazně méně řidičů si přechod na alternativní pohon spojuje s šetrností k životnímu prostředí. Na tu myslí jen necelá polovina motoristů,“ dodal.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků