Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Od prvního listopadu 2014 nezačala na našich silnicích platit pouze kontroverzní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale v celé EU začalo být v nových autech povinné ESP, tedy stabilizační systém zasahující do ovládání auta. Netýká se to ale jen osobních aut, nýbrž i dodávek, tedy všech automobilů s hmotností do 3,5 tuny.

Bezpečnost | Technika | Příslušenství | Názory

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropská Unie uvádí, že letos bylo na trzích v EU prodáno 84 % aut se stabilizačním systémem ESP. Tento systém údajně od svého uvedení na trh (jako první s ním v sériovém autě přišel v roce 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životů.

Máme jisté pochybnosti o relevantnosti dat, o která EU tuto statistiku opírá. Podobnou si vymyslel i Bosch, podle jehož dat prý v roce 2011 zachránilo ESP na evropských silnicích tisícovku životů a zabránilo 33 000 nehodám, při kterých by se někdo zranil. Otázkou ale třeba je, ke kolika nehodám naopak došlo proto, že řidič přecenil své možnosti a spoléhal se právě na samospásnost záchranné elektroniky...

Bezpečnost | Život řidiče

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Systém ESP má samozřejmě svůj smysl a pokud bude aspoň ve sportovních autech na vůli řidiče, zda si ho nechá zapnutý, nemusí jeho přítomnost v autě nikoho znepokojovat. Automobilky ho ostatně montují do nových aut sériově už několik let kvůli nové metodice nárazových zkoušek EuroNCAP, která za absenci ESP sebere hodnocenému vozu jednu hvězdičku.

Stabilizační systém funguje spolu s ABS a řídící jednotkou motoru. Pokud vyhodnotí, že auto jede tam, kam řídič nemá natočený volant, nejprve sníží točivý moment motoru a následně přibrzďuje jednotlivá kola s cílem nasměrovat vůz do požadovaného směru. Na videu si můžete pustit animaci funkce ESP firmy Bosch.

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 77 076 km
Cena: 185 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků