Stabilizační systém ESP je nyní povinný v EU ve všech autech do 3,5 t

Od prvního listopadu 2014 nezačala na našich silnicích platit pouze kontroverzní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale v celé EU začalo být v nových autech povinné ESP, tedy stabilizační systém zasahující do ovládání auta. Netýká se to ale jen osobních aut, nýbrž i dodávek, tedy všech automobilů s hmotností do 3,5 tuny.

Technika | Bezpečnost | Příslušenství | Názory

Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropská Unie uvádí, že letos bylo na trzích v EU prodáno 84 % aut se stabilizačním systémem ESP. Tento systém údajně od svého uvedení na trh (jako první s ním v sériovém autě přišel v roce 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životů.

Máme jisté pochybnosti o relevantnosti dat, o která EU tuto statistiku opírá. Podobnou si vymyslel i Bosch, podle jehož dat prý v roce 2011 zachránilo ESP na evropských silnicích tisícovku životů a zabránilo 33 000 nehodám, při kterých by se někdo zranil. Otázkou ale třeba je, ke kolika nehodám naopak došlo proto, že řidič přecenil své možnosti a spoléhal se právě na samospásnost záchranné elektroniky...

Život řidiče | Bezpečnost

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Systém ESP má samozřejmě svůj smysl a pokud bude aspoň ve sportovních autech na vůli řidiče, zda si ho nechá zapnutý, nemusí jeho přítomnost v autě nikoho znepokojovat. Automobilky ho ostatně montují do nových aut sériově už několik let kvůli nové metodice nárazových zkoušek EuroNCAP, která za absenci ESP sebere hodnocenému vozu jednu hvězdičku.

Stabilizační systém funguje spolu s ABS a řídící jednotkou motoru. Pokud vyhodnotí, že auto jede tam, kam řídič nemá natočený volant, nejprve sníží točivý moment motoru a následně přibrzďuje jednotlivá kola s cílem nasměrovat vůz do požadovaného směru. Na videu si můžete pustit animaci funkce ESP firmy Bosch.

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků