Stabilizační systém ESP - Vítězné tažení

ESP zavedl do výroby jako první Mercedes-Benz v roce 1995. Má velký vliv na bezpečnost, proto už brzy bude pro nové vozy povinné.

Tehdejší společnost Daimler-Benz představila v polovině března 1994 nový systém regulace jízdní dynamiky, který se o rok později dostal po tříletém vývoji do sériové výroby v typu Mercedes-Benz S 600 Coupé (C 140) pod názvem ESP (Electronic Stability Program). Velký milník na poli aktivní bezpečnosti vznikl společným úsilím společností Daimler-Benz a Bosch.

ESP kráčí ve stopách ABS

Rozhodující impulz pro relativně rychlé rozšíření stabilizačního systému ESP přišel poněkud nečekaně v podobě tzv. „losího testu“ první generace Třídy A, která po počátečních potížích s jízdní stabilitou měla ESP od února 1998 standardně.

Dnes jsou výrobní náklady na ESP tak nízké, že neexistuje ekonomický důvod, proč by tímto systémem nemohly být vybaveny i ty nejlevnější automobily. Legislativa ve vyspělých zemích proto v nejbližší budoucnosti zavede povinnou výbavu všech nových osobních vozidel systémem ESP, jako je tomu již u protiblokovacího systému ABS.

Základní funkcí stabilizačního systému je porovnávat řidičem zamýšlený směr jízdy se skutečností a v případě odchylek zasáhnout tak, aby vůz získal zpět ztracenou stabilitu. K tomu se využívá regulace točivého momentu motoru a cíleného brzdění jednotlivých kol. Vyspělejší systémy pracují rovněž s natáčením řízených kol nebo s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Různé funkce pod jednou střechou

Nejnovější systémy nabízejí kromě této základní stabilizační funkce také možnost stabilizace soupravy s přívěsem nebo ochranu proti převrácení. ESP v užitkových automobilech upravuje navíc svou činnost podle aktuálního zatížení, resp. výšky těžiště nad zemí.

Vzhledem k tomu, že hlavním stavebním kamenem je elektronicky řízené hydraulické ovládání brzdové soustavy, patří do portfolia ESP také všechny stávající i nové doplňkové funkce od ABS, přes ASR až po tzv. elektronické uzávěrky diferenciálu nebo asistenty rozjezdu či sjíždění prudkých svahů.

Přestože základní hardware může být v jednotlivých automobilech různých značek stejný, vyskytují se poměrně velké odlišnosti v použitém softwaru, vzájemném sladění a funkční propojenosti s ostatními vozidlovými systémy.

Některé značky nechávají řidiči větší prostor při jízdě na limitu, jiné jsou naopak konzervativní a preferují velmi časné zásahy. Existují systémy, které lze zcela vypnout, běžnější je však jen možnost částečného vypnutí některých funkcí, jako je například protiprokluzový systém při rozjezdu v hlubokém sněhu.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků