57
Fotogalerie

SsangYong Actyon XDi: terénní hotrod (test)

Korejský specialista na vozy 4x4 připravil nový model Actyon. Vzhledem hotrod, vlastnostmi vůz do terénu. Jak tohle dopadne?

Kapitoly článku:


SsangYong je nejmenší z korejských automobilek. Dlouhá léta spolupracuje s koncernem DaimlerChrysler a výsledkem společného vývoje jsou korejské off-roady. Musso z poloviny devadesátých let přineslo ortodoxní techniku, ale i design. Po nových modelech Kyron a Rexton II. přichází zbrusu nová třída SUC v podobě modelu Actyon.

ssangyong_actyon/P1300273.JPG ssangyong_actyon/P1300281.JPG ssangyong_actyon/P1300295.JPG ssangyong_actyon/P1300308.JPG

Nevšední design

Kdo ze znalců spatří nevšední design Actyonu, vzpomene si na brutální tuning amerických veteránů. Říká se jim hotrods a masivní příď Actyonu se jimi očividně inspirovala. Velké odstupy žebrování masky chladiče upomínají na design konce čtyřicátých let a znalec by v nich našel kousek Studebakeru nebo Buicku. Negativní zkosení masky ještě zvýrazňuje její agresivitu, se kterou kontrastuje nevýrazný přední nárazník v barvě plastu s malými kulatými mlhovkami. Ze šikmých předních světlometů elegatně vystupují kulatá potkávací světla s čirou optikou.

Potěšující u terénního vozu je absence dnes tolik obligátních ukazatelů směru na vnějších zpětných zrcátkách, která pouze zdražují jejich případnou výměnu a patří k masivně opakovaným detailům moderních vozů.

Dynamiku přídi z profilu určuje vyboulení kapoty a aerodynamické vyklenuté blatníky, které pokračují ostře zkoseným A sloupkem. Vnější linie blatníku přitom pokračuje zvedající se spodní linkou bočního prosklení, která končí subtilním trojúhelníkovým oknem za C sloupkem.

Pohled zboku prozrazuje klony, které stály u kolébky Actyonu. Na masivní žebřinový rám Kyronu byla naroubována elegantní karosérie SUC – Sport Utility Coupé, což je pokus o kombinaci kupé a SUV. Efekt ještě zvětšují osmnáctipalcová litá kola obutá do pneumatik o rozměrech 255/60.

Efektní záď má opět lehce negativní zkosení a působí nadmíru dynamicky a to i v kombinaci s větší světlou výškou a nelakovaným zadním nárazníkem. Páté dveře překvapí skrytým tlačítkem otevírání ve znáčku nad zámkem, tudíž většina uživatelů bude nejspíše bezradně používat otevírání na klíč.

Záď je jakoby z jiného vesmíru. Spodní část působí brutálně a neotesaně, horní připomíná silniční kupé. Spodní část tvoří masivní kola s nelakovaným černým nárazníkem, horní část páté dveře, dvojice vcelku konformních zadních sdružených svítilen a zajímavě vyklenuté boky karosérie. Tak jako u Rextonu II je i na zádi námi testovaného vozu označení modelu. Prolisy a chromem výrobce rozhodně nešetřil. Nutností vzhledem k výšce vozu jsou samostatně uložené zadní mlhovky v nárazníku.

Celkově lze na design Actyonu pohlížet lecjak a jistě se najdou tací, kterým se bude líbit, ale krasavcem jej při nejlepší vůli nelze nazvat ani se zavřenýma očima. V dnešní škále vozů překypujících nevtíravou elegancí působí Actyon jako pěst na oko a přehlédnout jej na silnici prostě nelze. Na druhou stranu, v kontextu nabídky SsangYongu je to celkem odměřený fešák, Korejci dnes hezčí a konzervativnější vůz v nabídce nemají... Nazývejte jeho design jakkoli, my se přidržíme slova nevšedni.

ssangyong_actyon/P1300680.JPG ssangyong_actyon/P1300688.JPG ssangyong_actyon/P1300693.JPG ssangyong_actyon/P1300694.JPG

Pohledný interiér

To interiér je z jiného těsta. Ani jemu nechybí jistá dávka nápaditosti a originality, designéří byli ale v tomto případě o poznání střídmější.

Po otevření rozměrných předních dveří na řidiče čekají nepříliš tvarovaná, přesto ale pohodlná sedadla s krátkým opěradlem, které supluje vysoko nastavitelná opěrka hlavy. Palubní deska má základ v příbuzném modelu Kyron, liší se pouze detaily jako jsou výdechy ventilace. Zdědila tak i jednu základní nectnost v podobě nevhodně tvarovaného středového panelu, do kterého řidič bez rozdílu výšky při nastupování naráží svým pravým kolenem. Sice se dá naučit nastupování, aniž by došlo ke kontaktu s tvrdým plastem, ale běda, když zapomenete.

Pracoviště řidiče tvoří klasická kaplička s tachometrem, otáčkoměrem a palubním počítačem. Na kapličku navazuje zkosený středový panel, s ovládáním pohonu všech kol a dalších elektronických asistentů. Kvalitní audiosystém Blaupunkt je kombinován s integrovanou navigací. Vtipné jsou po obou stranách řidičova pracoviště umístěné kruhové ovladače, které se jako koláč dělí na ovládání několika funkcí. Kůží potažený volant opravdu dobře padne do ruky, posilovač má přesný účinek.

Na středovém tunelu se nachází řadicí páka ve tvaru trojúhelníku a páka ruční brzdy se zajímavě řešeným půlkruhovým madlem. Na tunel navazuje loketní opěrka s úložným prostorem uvnitř.

Prostor na zadních sedadlech je dostatečný v podélném směru, ale přebytek na nich nečekejte. Sedadla jsou bez výraznějšího tvarování spíše spartánská, středová opěrka pak postrádá držáky na nápoje. Zásadní nedostatek vycházející z konstrukce karosérie je svažující se střecha, která brání vysokým pasažérům v pohodlí pro jejich hlavy. Vypadá to, jako kdyby Actyon vzadu počítal jen s dětmi. Jak se zdá, elegance dostala přednost před praktičností.

Zavazadlový prostor má kvůli zkosení pátých dveří základní objem pouhých 321 litrů, sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit na 1 614 litrů. Pod rovným dnem zavazadelníku se nachází plnohodnotné rezervní kolo, přihrádka na nářadí a povinnou výbavu. K dispozici je praktická síťka.

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud