Kapitoly článku:
- Zaměřeno na crossovery, Nabídka verzí, Zkoušené vozy
- Evoluční design, Na palubě, Interiér ve stylu Suzuki
- Co je to All Grip?, Na silnici
- Žádná divočina, Různé povahy, Slovo na závěr
- Naměřené hodnoty, Technické údaje
- Fotogalerie Suzuski SX4 S-Cross 1,6 VVT MT
- Fotogalerie Suzuski SX4 S-Cross 1,6 VVT AT All Grip
- Fotogalerie Suzuski SX4 S-Cross 1,6 DDiS
Žádná divočina
Ani jeden z motorů na závodění není, a o zážehové šestnáctistovce to platí dvojnásob. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou to zjistíte ihned. Pětistupňová skříň je vhodným způsobem odstupňovaná a převody jsou spíše delší a takto vybavený S-Cross je autem vhodným pro klidné a příjemné přesuny na střední a kratší vzdálenosti, na nichž je schopen zajistit i velmi zajímavou průměrnou spotřebu.
Vozy s převodovkou CVT mají kromě voliče na středové konzole také řadicí páčky pod volantem, v levém dolním rohu displeje se zobrazuje poloha voliče
Motor zajišťuje plynulý nárůst točivého momentu a s jeho tahem lze počítat již od hranice 2 000 ot./min. Pokud od něj žádáte větší dynamiku, musíte mu řádně šlapat za krk, ale to jaksi samozřejmě počítáte s razantním nárůstem jeho hlučnosti. Jinak je tomu ve verzi kombinující bezstupňovou skříň CVT.
Tato pohonná soustava se vás totiž zkrátka neptá na to, co chcete, ale spíše se vám pokouší namluvit, že se o to alespoň snaží. Tato kombinace se prostě nepovedla a jinak šikovnému autu zkrátka nesluší. Připomeňme, že motor 1,6 VVT je v otáčkách přes 3 000 ot./min. opravdu velmi hlučný, a pomiňme zároveň skutečnost, že akustický projev auta s variátorem (otáčky se nemění, auto přesto zrychluje) rozhodně není každému sympatický.
Různé povahy
U tohoto provedení zkrátka nikdy nevíte, co bude po prošlápnutí plynového pedálu následovat, což je docela problém třeba ve chvíli, kdy s ním chcete předjíždět. Při vlažném sešlápnutí plynu se nic neděje a variátor zůstává na „těžkém“ převodu, který ale omezený točivý moment motoru nezvládá. Při větším sešlápnutí pak řídicí proces zmatkuje a vytočí motor často až do zbytečně vysokých otáček. Možnost řazení sedmi přednastavených poloh variátoru skrze páčky pod volantem je pak jen otázkou dojmu řidiče, převodovka si zkrátka i v manuálním režimu dělá, co sama uzná za vhodné.
Varianta CVT si naše srdce nezískala...
Náš závěr z této kombinace: na použití s touto převodovkou má motor příliš malý točivý moment a celkové sladění jednotlivých komponent soustavy mohlo být provedeno pečlivěji. K dobru jí lze přičíst chování při sjezdu z kopce nebo při brzdění, kdy variátor docela citlivě zkracuje převod a zvyšuje otáčky motoru, což snižuje spotřebu paliva a alespoň částečně omezuje opotřebení brzd.
I když pomineme ve vyšších rychlostech přesněji reagující řízení, Suzuki SX4 S-Cross s vznětovým motorem je úplně jiným autem. Moderní diesel od Fiatu je samozřejmě někam k 1 500 ot./min. úplně mrtvý, ale od této hranice až po 4 000 ot./min. nabízí plynule rostoucí a razantní tah. Jak ukazuje i tabulka naměřených údajů, převody šestistupňové manuální převodovky jsou velmi dlouhé, což si konstruktéři mohli s ohledem na charakteristiku motoru a dostupnost jeho točivého momentu dovolit. Nicméně rozdíl mezi 2. a 3. stupněm je velmi znatelný, na druhou stranu hlavně v městském provozu to budou bohužel právě tyto dva stupně, které budete střídat nejčastěji…
Slovo na závěr
Suzuki SX4 S-Cross je vítaným zpestřením českého trhu s kompaktními SUV. Na rozdíl od stávajícího SX4 sice již srovnatelnou konkurenci má a jeho cena nebude zrovna tím, co ostatní bude válcovat, přesto je to praktický vůz vyvážených vlastností a širokého využití. Náš srovnávací trojtest ukázal, že je i přes omezený rozsah nabídky motorů k dispozici v široké škále verzí, z nichž každá uspokojí potřeby jiných uživatelů.
Nejdéle jsme jezdili s verzí S-Cross 1,6 VVT CVT All Grip, s níž jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,2 l/100 km. Jistě, je to výrazně přes limit udávaný výrobcem, ale ani v extrémním nasazení na silnici (v terénu je to samozřejmě o něčem jiném) se zpravidla nepřiblížíte hranici 9 l/100 km, přičemž při klidném mimoměstském provozu se lze pohodlně pohybovat okolo 5,5 l/100 km. Ale s ohledem na vlastnosti vozu lze toto provedení doporučit pouze zarytým odpůrcům spojkového pedálu.
Nový S-Cross obstál se ctí, i přes omezenou nabídku motorů nabízí pro každého něco
S-Cross s motorem 1,6 VVT a manuální převodovkou, i když zkoušený vůz byl vysloveně syrový, nám vychází jako optimální kombinace. Při rozumném zacházení s plynovým pedálem a řadicí pákou můžete jezdit svižně i hospodárně a bez akusticky obtížného vytáčení motoru. Co se spotřeby týče, ta byla více méně srovnatelná s výše zmíněnou verzí (CVT), ovšem to připisujeme právě syrovosti zkoušeného vozu.
Dieselové provedení Suzuki SX4 S-Cross sice nabízí nepatrně lepší dynamické parametry (viz tabulky naměřených údajů), ale nesmí vám vadit poněkud tvrdší chod, pomalejší prohřívání, užší pásmo využitelných otáček ani příplatek 80 000 Kč. Ve městě si tento vůz klidně řekne o 7,5 l/100 km a v celkovém srovnání naměřených spotřeb nám vyšla hodnota zhruba jen o 1,5 l/100 km nižší než u obou „benzínů“…
Vozy k srovnávacímu testu zapůjčilo brněnské dealerství CanoCar, s.r.o.
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross