139
Fotogalerie

Srovnávací test Suzuki SX4 S-Cross: třikrát stejně, přesto jinak

Kapitoly článku:


Co je to All Grip?

Jednoduchá odpověď: nic nového, nicméně kvůli trendům se z kolébkového třípolohového přepínače s polohami 2WD, Auto a Lock stal samostatný otočný segment s doplňkovými tlačítky. Vypadá to trochu „nóbl“, ale po technické stránce podstata zůstává podobná. Systém je navíc shodný v kombinaci s manuální i samočinnou převodovkou. Zatímco v dosavadních aplikacích se tato soustava soustředila především na distribuci točivého momentu mezi nápravy, nyní skrze elektroniku zasahuje také do řízení motoru, nastavení ESP a případně i do odezvy převodovky CVT.

Standardním provozním režimem je poloha Auto. V ní jsou poháněna přední kola a ta zadní se připojují až v případě výraznějšího prokluzu kol předních, ovšem řízení motoru na tyto situace (třeba na vlhké vozovce v zatáčce) zareaguje spíše omezením přísunu točivého momentu. V poloze Sport se můžete těšit nejen na omezení zásahů ESP, ostřejší reakce motoru na pohyby plynového pedálu a udržování zkráceného převodu CVT a s tím spojené vyšší otáčky motoru, ale také na přísun větší porce točivého momentu k zadním kolům, což má omezit vrozenou nedotáčivost vozu v zatáčkách (s ohledem na výkon motoru se to opět projeví spíše na vozovkách s kluzkým povrchem).

IMG_1082.JPGIMG_1086.JPGIMG_1084.JPG
Soustavou All Grip byl z námi zkoušených vozů opatřen jen model 1,6 VVT CVT

Režim Snow ponechává většinu systémů v normálním nastavení (Auto), ale protiprokluzová soustava reaguje na případný prokluz kol citlivěji, aby zamezila eventuálnímu zahrabání vozu a usnadnila rozjezdy na velmi kluzkém povrchu. Poloha Lock, určená pro ty nejnáročnější provozní podmínky, se pak pokouší udržet mezinápravovou spojku v dělení momentu mezi nápravy v poměru blízkém hodnotě 50:50, ovšem úpravou tohoto poměru se zároveň pokouší předcházet případnému poškození spojky.

Soustavou All Grip byl z námi zkoušených vozů vybaven jen S-Cross 1,6 VVT CVT, který jsme s ohledem na aktuální klimatické podmínky potrápili alespoň v měkkém blátě. V lehčím a středním terénu si S-Cross vede podobně suverénně jako SX4, světlá výška činí slušných 170 mm, ovšem překonávání větších nerovností je poněkud omezeno dlouhým předním převisem a s ním spojeným malým nájezdovým úhlem.

I v základním režimu Auto si toho vůz nechá líbit opravdu hodně a elektronické řízení všech soustav spolupracuje velmi dobře. Režimy Snow nebo Lock tak ve většině případů plní především vítanou funkci preventivní přípravy na náročnější situace.

Na silnici

Ani jízdním dojmem se nový S-Cross nijak výrazně neliší od známé Suzuki SX4, ovšem i s ohledem na větší vnější rozměry se za volantem cítíte jako v opravdu větším autě. Výhled do všech stran je velmi dobrý, díky velké ploše zasklení a směrem vpřed se svažující spodní linii bočních oken také šikmo vpřed. Orientaci v okolí vozu usnadňují také rozměrná zpětná zrcátka a snížená hrana zadního okna, díky níž vidíte spolehlivě za vůz i bez parkovacího asistentu.

Chováním na silnici se od sebe zkoušená auta příliš neliší. Podvozek je svým odladěním spíše tužší, což omezuje naklánění karoserie při průjezdech zatáčkami i při prudkém brzdění a zrychlování. Stabilita vozu i na nerovných a zatáčkovitých tratích je velmi dobrá a nedotáčivost se dostavuje pouze plíživě a lze ji s přehledem předvídat, ovšem zvláště na výraznějších nerovnostech se projevují limity jednoduché zadní nápravy: přejezdy výmolů se do prostoru pro cestující přenášejí v podobě nepříjemných, zejména akustických rázů. 

IMG_1334.JPGIMG_1043.JPGIMG_1221.JPG
Motory jsolu uloženy vpředu napříč, vlevo 1,6 VVT, vpravo 1,6 DDiS

Co je ale možná ještě horší: jakákoli stabilizace ve středové poloze řízení zcela chybí, takže na dálnici budete odkázáni na protivné, neustálé korekce směru jízdy. Výrazně lepší odezvy i celkový pocit z řízení v tomto ohledu překvapivě nabízí vznětové provedení. Po technické stránce je u něj řízení stejné, ovšem své zřejmě dělá o nějakých 150 kg větší zatížení přední nápravy. I z tohoto pohledu lze C-Cross s dieselem doporučit spíše těm, kteří budou častěji jezdit na delší trasy.

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud