| Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

 | Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

 | Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

 | Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

 | Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

 | Subaru WRX STi

| Subaru WRX STi

82
Fotogalerie

Srovnávací test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

Kapitoly článku:


Je nové WRX STI hezčí?

Když jsme nové Subaru WRX STI fotili, objevil se celkem zajímavý problém. Najít úhel, ze kterého vůz nevypadá divně, není úplně jednoduché. Zcela upřímně, auta značky Subaru mají své silné stránky všude možně, dechberoucí vzhled ovšem nečekejte, což platí taktéž pro STI. Když člověk zavzpomíná, jak vypadal koncept, musí být ze sériového výsledku zklamán. Novinka vypadá úplně jinak než předchozí verze, ale vůbec si nejsem jistý, zda je hezčí.

Nicméně auto si zachovalo vše, co zdobilo generace předchozí. Na kapotě je dost velký nasávací otvor, kola jsou zasazena do vytažených blatníků, vzadu nechybí patřičný difuzor, dvě dvojité koncovky výfuku, na zavazadelníku najdete pořádné křídlo...

_DSC0846.JPG_DSC0917.JPG
Jak se vám líbí? Z některých úhlů vypadá nové STI zvláštně. Škoda, že nezůstalo více z původního konceptu. 

Každopádně je jisté, že vás na ulici nikdo nepřehlédne. Důvodem není pouze design, který si s žádným jiným autem nespletete, ale také prostý fakt, že žádný podobný sedan Subaru nabízet nebude. Nová Impreza se u nás neprodává (respektive se prodává pouze jako zvýšené XV), kombi Levorg jen tak nedorazí a pro sedan WRX není v Evropě kvůli emisím místo.

Testované provedení přijelo do redakce s klasickým křídlem, což nutně znamená vyšší výbavu Sport a cenu 1 179 000 Kč. Mimochodem, přestože v ceníku taková možnost není, křídlo lze dodat i k základnímu WRX STI. Údajně stačí vznést dotaz.

Interiér starý (nový) známý

Po představení Subaru XV a následné premiéře nového Foresteru nebylo pochyb o tom, jak bude vypadat interiér WRX STI. Palubní deska je téměř identická, což znamená jednoduché tvary a také velké množství občas tolik sledovaného měkčeného plastu. STI navíc dostalo imitaci karbonu, o které by se dalo polemizovat, protože nepůsobí úplně věrohodně, nechybí sportovní sedačky a sportovně tvarovaný volant s „useknutou“ spodní částí.

_DSC0960.JPG_DSC0949.JPG_DSC0937.JPG_DSC0959.JPG
Palubní desku známe z XV a Forestera. Oproti staré generaci jde o řádný posun vpřed jak po stránce materiálů, tak co do kvality zpracování. Na precizně zpracované Audi S3 to ale stejně nestačí.

Řízení zaujme hned, jízda nikoliv

Nové WRX STI jezdí výborně, ale řidič potřebuje čas. Asi taková je stručná charakteristika. Už při prvních jízdních dojmech jsem psal, že vás STI nechytne za srdce hned. Subaru nehraje na efekt, kdy máte po prvních metrech bradu na zemi a nevěřícně koukáte, jak skvělé auto řídíte, abyste se následně už žádného překvapení nedočkali. U STI je situace přesně opačná.

Jistě, dynamika velkého přeplňovaného čtyřválce je slušná, ale do sedačky vás motor nenatlačí v takovém stylu, jak to umí Golf R nebo Audi S3. Motor si také zachoval svůj neučesaný charakter, kdy se mu v nízkých otáčkách moc nechce, aby se za hranicí tří tisíc turbo řádně nadechlo a motor vybalil všechen svůj potenciál.

_DSC1060.JPG_DSC1063.JPG
Na STI si musíte zvyknout. V prvních chvílích se může stát, že vás úplně nenadchne. Čím více s ním ale jezdíte, tím více vás to baví. 

Inženýři zapracovali na zlepšení v tomto směru a novinka je oproti předchozí generaci skutečně lepší, ale o striktně lineární gradaci stále nemůže být vůbec řeč. Potěší ovšem typický zvukový projev boxeru, který vám dopřeje zaručeně lepší zážitek než běžné čtyřválce.

Auto je celkově tišší, z doprovodu se poněkud vytratily mechanické zvuky mezinápravového diferenciálu, které vytvářely v interiéru atmosféru kategorie WRC. Je to možná trochu škoda, ale na druhou stranu je STI pro běžné jízdy o něco komfortnější.

Doslova na zadek vás posadí řízení. Já bych se nebál tvrdit, že je ještě lepší než v Porsche 911. Je tuhé a extrémně citlivé. Než si na něj zvyknete, budete mít problém držet auto v přímém směru, protože reaguje na minimální pohyb volantem naprosto okamžitě. Řízení je strmé, takže vám nebude ani vadit zkosená spodní část volantu, protože drtivou většinu zatáček zvládnete bez přehmatávání. A konečně jde o klasický hydraulický posilovač. Ve volantu přesně cítíte, co se děje. Když přejedete v zatáčce větší spáru, volant vám málem vyskočí z ruky. I menší kamínky poznáte. Takto by to mělo vypadat.

_DSC1039.JPG_DSC1041.JPG
Řízení je oblast, která dělá nové STI svým způsobem výjimečné. Takhle přímé, komunikativní a citlivé řízení nenabízí žádný z konkurentů. Stará generace má řízení výrazně, ale opravdu velmi výrazně horší.

Přesto všechno první dojmy z prvních okresních zatáček byly trochu rozpačité. V hlavě se mi honilo cosi ve stylu dobrý, ale vlastně nic extra. STI vám na první dobrou nevybalí všechno a především vám to všechno nedá zadarmo. Až přímé srovnání s Audi S3 ukázalo, kde leží ten pravý charakter japonského nováčka.

Vše se tedy nakonec v dobré obrátilo, nicméně dokonalé STI také není. Nějak jsem si nezvykl na novinku v podobě systému přibrzďování předních kol v zatáčce. Oficiálním důvodem instalace je snaha omezit přirozenou nedotáčivost, ale výsledek je zvláštní. Občas se zdálo, jako kdyby systém vůbec nezasáhl, jindy jsem měl pocit, že mě v zatáčce snad úplně zastaví.

Nedá se nic dělat, ale koncernové XDS funguje jednoznačně lépe. Naštěstí, když vezmete osud auta do svých rukou a vypnete stabilizaci, deaktivuje se také přibrzďování předních kol. Naplno si můžete vyzkoušet, jak při přestřeleném nájezdu a absenci ruční brzdy umí být STI nedotáčivé.

Audi A3

Kompaktní model Audi má napříč uložené motory a pohon předních kol, popřípadě čtyřkolku Haldex. Aktuální generace využívá moderní koncernovou platformu MQB. Technicky je tedy Audi A3 příbuzná se Škodou Octavií.

Ceny, výbava, data • Audi A3 Sportback • Audi A3 Sedan • Test Audi A3 Sportback 30 TDI S line

Doporučujeme

Články odjinud