Srovnávací test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

Uvedení nové generace Subaru WRX STI je událost, která si žádá důkladný test. Vzali jsme proto japonskou novinku a podívali se na to, jak se zlepšila v porovnání se svým předchůdcem. A jak si povede ve srovnání s moderními soupeři? Jinak řečeno, v jeden čas a na jedné okresce jsme měli staré STI, nové STI a Audi S3. Srovnání to bylo velice zajímavé.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stejné jako to staré?
  2. Je nové WRX STI hezčí?, Interiér starý (nový) známý, Řízení zaujme hned, jízda nikoliv
  3. Kde je skutečný charakter, aneb srovnání s Audi S3
  4. Nové vs. staré = radikální změna, Na cestě domů
  5. Cena, Závěr
  6. Technické údaje
  7. Fotogalerie

Na Subaru s nástupem nové generace WRX STI čekal podobný problém, jaký už delší dobu řeší například Land Rover u svého Defenderu. Starší verze je vyhraněný stroj a díky tomu ji mnozí beznadějně milují. Jenže univerzálnější charakter znamená větší množství potenciálních zákazníků a tudíž větší prodejní čísla. Otázka k zamyšlení: je lepší naštvat menší skupinu věrných fanoušků a nabídnout svůj produkt širší skupině zájemců, nebo se vyplatí zůstat na stávající cestě?

Testy | Sportovní auta | Srovnávací testy | Fascinace | Mercedes-Benz | Subaru

Mercedes-Benz A 45 AMG vs. Subaru WRX STi: Střet civilizací

Odpověď určitě není jednoduchá a já jsem velmi zvědav, jak to například Land Rover u svého Defendera vyřeší. Subaru s novou generací WRX STI udělalo poměrně povedený kompromis. Novinka je stoprocentně civilnější, ale pořád stojí výrazně mimo hlavní proud, kde najdete auta typu Volkswagen Golf R nebo Audi S3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Je nové STI lepší než to staré? A jak si povede ve srovnání s moderními konkurenty?

Stejné jako to staré?

Žádný nový dvoulitr pod kapotou, žádná radikální tabulková zlepšení. Na papíře vypadá nové STI úplně stejně jako to staré. Ale zdání klame. Rozdíly se najdou a rozhodně jich není málo, takže se nemusíte bát, že si kupujete nové balení staré verze. Co konkrétně se změnilo?

STI dostalo jiný základ. Aktuálně stojí na platformě, kterou používá také slabší WRX a nové kombi Levorg. Na délku vůz přibral 15 mm, rozvor se protáhl o 25 mm, celková výška klesla o pět milimetrů, světlá výška byla snížena o 15 mm. Auto taktéž dostalo přední sloupky posunuté o 200 mm vpřed a výrazně vyztuženou karoserii.

Video | Sportovní auta | Autosalony | Premiéry | Subaru

Subaru WRX přichází jako ostrá verze konceptu Levorg

Subaru zdůrazňuje, že nové STI používá tužší podvozek a tím pádem bylo potřeba vyztužit i karoserii. Oficiálním údajem je karoserie o 30 % odolnější vůči ohybu a o 40 % odolnější vůči krutu. Pokud se podíváme na podvozek, tak tam se událo změn asi nejvíce. Zjednodušeně řečeno bylo vyztuženo úplně vše od pružin přes stabilizátory až po nápravnice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové STI je nižší, delší a má větší rozvor náprav. Nejvíce rozdílů ovšem najdeme na podvozku. 

Další důležitou novinkou je řízení. STI stále používá hydraulický posilovač řízení, změnil se ovšem převod. Ten klesl z původních 15:1 na 13:1 a Subaru pracovalo také na zrychlení odezvy. Ta by se údajně měla u současné verze dostat na úroveň Porsche 911.

Podvozek: Co konkrétně?

Vyšší tuhost příčných vzpěr, tužší pouzdro spodního ramene, větší průměr tyče stabilizátoru (24 mm vs. 21 mm), vyšší tuhost pružin (+22 %), zadní pouzdra spodního ramene o 10 mm níže, jinak tvarované přední výztuhy doplněné o vyztužující plech, silnější přední rameno, boční tuhost vyšší o 14 %, celková klopná tuhost větší o 24 %. Vše se týká přední nápravy.

Zavěšení zadních kol - tužší pouzdra nápravnice a vlečených ramen, závodní typ pouzder s unibalovým uložením ve vnějším pouzdru příčného ramene, větší průměr tyče stabilizátoru (20 mm vs. 19 mm), tužší pružiny (+6 %), nižší poloha upevnění předního ramene nové nápravnice, dodatečná výztuha zadní nápravnice, boční tuhost větší o 38 %, celková klopná tuhost vyšší o 24 %.

Řízení - zkrutná tyč hydraulické soustavy řízení tužší o 125 %, převodový poměr řízení 13:1 (dříve 15:1), vyšší tuhost úchytů převodky řízení (400 %). Brzdy mají rychlejší odezvu, upravena byla výstupní charakteristika posilovače, větší hlavní brzdový válec. WRX STI používá nově kola o 15 % tužší a o 1 kg lehčí. Kovaná kola BBS jsou ještě o další kilogram lehčí než lité disky.

Co se hnacího řetězce týká, ten zůstal v podstatě stejný. Vpředu i vzadu najdete samosvorný diferenciál, uprostřed je diferenciál DCCD a pohon všech kol je nově doplněný na přední nápravě o systém přibrzďování vnitřního kola v zatáčce. Manuální šestistupňová převodovka obdržela přepracovanou aretaci mechanizmu řazení a všechno to pohání motor řady EJ. Nikoliv FB, jak se všeobecně očekávalo.

I ten prošel jistými úpravami. Cílem bylo údajně zlepšit životnost, se kterou byly jisté problémy. Konkrétní změny zahrnují například jinak tvarovaný a zároveň větší mezichladič stlačeného vzduchu, jiné je pak třeba palivové čerpadlo pracující ve třech různých režimech a u Subaru se museli podívat také na produkci emisí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Subaru stále sází na starší motor řady EJ. Ten se bude muset vyrovnat s konkurencí moderních přeplňovaných dvoulitrů, které jsou kromě jiného úspornější.

Ne, Subaru WRX STI opravdu není stejné jako odcházející verze. Základ sice mezigenerační změnu v zásadě přežil, ale novinek je tolik, že se auto chová výrazně odlišně.

Kde ovšem bezpečně poznáte, že technika není nejnovějšího ražení, to je spotřeba. Normovaná čísla slibují čtrnáct litrů ve městě, 8,4 l/100 km mimo město a 10,4 l/100 km v kombinovaném provozu. Moderní sportovní auta, která dnes zastupuje Audi S3, jsou na tom minimálně podle oficiálních údajů podstatně lépe. Zmíněná S3 si má vystačit s hodnotami 8,8 / 5,9 / 6,9 l/100 km. To už je znatelný rozdíl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stejné jako to staré?
  2. Je nové WRX STI hezčí?, Interiér starý (nový) známý, Řízení zaujme hned, jízda nikoliv
  3. Kde je skutečný charakter, aneb srovnání s Audi S3
  4. Nové vs. staré = radikální změna, Na cestě domů
  5. Cena, Závěr
  6. Technické údaje
  7. Fotogalerie
Audi A4 2.496
Rok výroby: 2002
Stav: 274 079 km
Cena: 53 000 Kč
Audi A4 2.997
Rok výroby: 2008
Stav: 178 241 km
Cena: 265 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2004
Stav: 175 707 km
Cena: 94 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků