Kapitoly článku:
Víte, co je zvláštní? Že dva totožné motory v autech s velmi podobnou dynamikou pocitově působí tak odlišně. Kdybychom neměli v ruce záznam z Vboxu, odpřisáhli bychom, že Passat akceleruje svižněji než Superb. Testovaný kus měl totiž jaksi dychtivější odezvu na plyn a prudší nástup točivého momentu. Škoda sice disponovala volitelnými jízdními režimy, ale ani v tom sportovním nereagovalo její TDI na pobídnutí tak bezprostředně jako v Passatu.
Při rozjezdu opatrně
Jak je pro koncernové diesely už dlouho typické, TDI má poněkud tvrdší chod, hlavně v nízkých otáčkách – ke zhasnutí při rozjezdu je tu blíž než třeba u měkkých francouzských dieselů. Pokud ale dostatečně rychle znovu vyšlápnete spojku, elektronika zhasnutý motor znovu bleskově nahodí.
Stejné motory, téměř stejná auta – a přece jsme v testovaném Passatu měli pocit lepší akcelerace, protože jeho odezva na plyn byla živější; příplatkové přepínání režimů tedy klidně oželte, základní kalibrace plynového pedálu je velmi uspokojivá
Modely značky Škoda ne vždy vynikají důsledným odhlučněním. Proto stojí za zvláštní zmínku, že motor Superbu se za jízdy projevuje velmi kultivovaně a uším posádky se nejeví ani o chloupek hrubší, hlučnější nebo klepavější než v Passatu. Možná bychom dokonce řekli, že do kabiny Volkswagenu proniká charakteristické vrčení maličko důrazněji.
V Superbu je naopak více slyšet odvalování kol a práce podvozku celkově, což ale souvisí spíš s konstrukcí karoserie. Dvouprostorový liftback s vykrojenou zádí nemá tak dobré předpoklady k odizolování hluku od zadní nápravy jako tříprostorový sedan. Zatímco třeba Octavii jsme opakovaně kritizovali za subjektivní hlučnost, o Superbu nic takového rozhodně říci nemůžeme. A to je dobře, akustika je přece podstatnou složkou vnímaného cestovního pohodlí. Tou druhou je kvalita jízdy neboli schopnost podvozku filtrovat nerovnosti – velké i malé, ostré i zaoblené.
V Superbu je o něco výrazněji slyšet odvalování kol a práce podvozku, ale ostré i oblé nerovnosti filtruje tato Škoda důstojněji než Volkswagen
Možná si vzpomenete, že v duelu Mondea kombi s Passatem Variant jsme podvozek Volkswagenu označovali za nadměrně tuhý, zejména v nižších rychlostech. Po několika desítkách kilometrů za volantem Superbu jsem měl jasno – tohle auto jezdí daleko kulturněji. Samozřejmě mělo výhodu adaptivních tlumičů (Superb je první Škoda, do které lze tuto vymoženost objednat), jenže ty nejsou samospasitelné. Jejich blahodárný účinek se projevuje spíš potlačením nežádoucího naklánění v zatáčkách a vyhlazováním dlouhých oblých nerovností. S těmi krátkými ostrými si musí poradit spíš kola, potažmo uložení náprav. A ladiči Škody si dali docela záležet.
Dokonce ani s 18“ ráfky neprovázejí jízdu po rozbité dlažbě ostré rázy nebo poskakování. O nerovnostech samozřejmě víte a také je trochu cítíte, ale jízda je vyhlazenější a „kulatější“ než třeba v případě zmiňovaného Passatu Variant s koly o shodném průměru.
Je komfortní režim v Superbu opravdu komfortní?
Adaptivní tlumiče DCC v Superbu dávají na výběr ze tří režimů: standardního, dynamického a komfortního. Zdálo by se logické, že ten poslední je nejvhodnější na silnice se špatným povrchem, ale opak je pravdou. V komfortním režimu totiž podvozek skoro netlumí, auto se houpá a kolébá, jako by tlumiče ani nemělo. Na velmi hrbolaté silnici to může vést až k pocitu hrozící ztráty kontroly nad autem, a to už ve středně razantním tempu. Proto si nechte komfortní režim na klidnou jízdu po silnicích s kvalitním asfaltem, kde poddajné reakce podvozku vytvářejí iluzi houpavého pohodlí ze staré školy. Na rozbitou okresku je lepší standardní režim. Na nešťastné nastavení si stěžují i zákazníci, Škoda proto od září zavádí do výroby upravené adaptivní tlumiče s novým naladěním.
Při dynamické jízdě v zatáčkách je Superb typickým produktem skupiny VW – sice odtažitý ve zpětné vazbě, ale přesný a jistý. A elastokinematika zadní nápravy jeví ochotu decentně asistovat při stočení auta do oblouku. Adaptivní tlumiče přitom dělají to, co mají. Ačkoliv při jízdě v přímce nefungují tak, jak bychom si představovali (viz box), při výraznějším příčném zrychlení podepřou vnější stranu a zabrání nadměrnému náklonu bez ohledu na aktuálně nastavený režim.
Mimochodem, na přepínání jízdních režimů i volbu módu adaptivních tlumičů DCC se můžete opět podívat ve videoilustraci:
Byl jsem přesvědčen, že pokud jde o jízdní vlastnosti, máme v Superbu jasného vítěze – komfortnější než kodrcavý Volkswagen, ale přitom stále dost talentovaný pro rychlou jízdu po českých okreskách. Jenže to jsem vycházel ze vzpomínek na Passat kombi s 18palcovými koly. A sedan na sedmnáctkách, to je zase vymazlenejší kafe.
Při přesedání mezi oběma auty vám neunikne, že Passat má citelně pevnější konstrukci
Tříprostorová karoserie nejnovějšího Passatu je naprosto zjevně nesmírně tuhá, dokonce i na dnešní poměry. Lehkého kroucení vykrojené zádi u Superbu si nevšimnete sami o sobě, ale právě až v důsledku jeho absence po přesednutí do Passatu. Výsledkem je pocit pevnějšího, preciznějšího, soudržnějšího auta, zvlášť v rychle projížděných zatáčkách s nedokonalým povrchem. A tužší karoserie v kombinaci s o palec menšími koly znamená, že vnímaný komfort odpružení je citelně lepší než u dříve testovaného kombi.
Superb je při rychlých změnách směru o maličko méně jistý, v zatáčkách ale působí trochu hravějším dojmem než za všech okolností netečný Volkswagen
Škoda, že technici Volkswagenu nepovažovali za žádoucí vykřesat z tak slibného základu radostnější jízdní projev. Passat je přesný a jistý, na limitu se však projevuje jen a pouze progresivně sílící nedotáčivostí bez ohledu na to, jaké vylomeniny vyvádíte s plynovým nebo brzdovým pedálem. Dokonce i mírné utažení stopy v Superbu se ve srovnání s upjatým Passatem jeví jako bujará přetáčivost.
Takže, který z obou sourozenců jezdí celkově lépe? Namouduši to říct nedovedu. Ve městě a na dálnici vede Superb díky komfortu, na okresce považuji za harmoničtější projev Passatu. Rozdíly jsou ale malé a je dost pravděpodobné, že kdyby se nám sešla auta v opačné specifikaci (tzn. Superb s pasivním podvozkem a 17“ koly, Passat s adaptivními tlumiči a osmnáctkami), byl by výsledný dojem zase odlišný. Superb bez adaptivních tlumičů je něco, co budeme rozhodně muset vyzkoušet.