Kapitoly článku:
Ještě před výletem na letiště u středočeských Hoškovic Superb i Passat zamířily na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower, aby předvedly, nakolik jejich skutečné parametry odpovídají těm udávaným.
Nejprve Škoda Superb, podle abecedy je první. Udávaných 110 kW (150 koní) její motor servíruje v širokém rozmezí od cca 2850 do 4250 otáček. V 3484 ot./min. dosáhne maxima s hodnotou 117,5 kW (160 k).
Dvoulitrový diesel 2.0 TDI (varianta CRLB) v Superbu předvedl prakticky totožné parametry a zejména průběhy jako v Passatu
Rovněž naměřená hodnota točivého momentu 367 Nm výrazně přesahuje tu udávanou. Už v 1500 ot./min. má diesel 320 Nm a pod tuto hodnotu opět klesne až o rovné dva tisíce otáček později, impozantně plochá a široká je však i oblast mezní hodnoty – okolo 360 Nm osciluje od nějakých 1800 do bezmála 3000 ot./min.
Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min. (graf zvětšíte rozkliknutím)
Bylo by jistě novinářsky vděčné, kdyby Passat s teoreticky totožným motorem předvedl výrazně jiný výsledek, ale takovou radost nám v koncernu neudělají. Křivky jsou si podobné jako vejce vejci. Naměřený vrchol momentu je mírně vyšší, 371 Nm, a položený o pět set otáček níž. Když si ale prohlédnete grafy, dojde vám, že to nehraje roli.
Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší (graf zvětšíte rozkliknutím)
V tabulce srovnávající základní technické údaje v úvodní kapitole jste si možná všimli, že Superb by měl být prakticky stejně rychlý jako technicky příbuzný Passat. Ve všech našich měřeních byl však pomalejší, i když ne o tolik, aby to mělo citelný dopad v běžném provozu.
Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu
O chuť zkoušet rychlé rozjezdy vás stejně připraví nevypínatelný protiprokluzový systém. V menu nastavení vozu na centrálním displeji sice najdete položku „ASR vypnuto“, ale razantní omezení točivého momentu spolu s varovně blikající kontrolkou vás při prudkém startu nenechá na pochybách, že koncernová elektronika z vás ochrannou ruku jen tak nespustí.
K dosažení stokilometrové rychlosti je zapotřebí řadit dvakrát, dvojka se dotočí do přeběhových otáček při 95 km/h (a pro optimální akceleraci je samozřejmě nutné řadit dříve).
Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku
Na 9,79 s Passatu jsme se při akceleraci 0-100 km/h se Superbem nedostali, ale jeho průměr (ze dvou nejlepších pokusů, každého jedním směrem) stále zůstává pod magickou desetisekundovou hranicí.
Průběh zrychlení z místa na 100 (vlevo) a 180 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu
Do dálniční stotřicítky vzroste náskok Volkswagenu na necelou sekundu. Ve stopadesáti je to už 1,76 sekundy a kdybyste snad pokračovali dál, vězte, že na 180 km/h zvládne Passat akcelerovat o čtyři a půl sekundy rychleji.
Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerace z místa |
|
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
0-50 km/h (s) |
3,20 |
3,66 |
0-100 km/h (s) |
9,96 |
9,79 |
0-130 km/h (s) |
17,10 |
16,16 |
0-150 km/h (s) |
23,30 |
21,54 |
0-180 km/h (s) |
39,93 |
35,37 |
Škoda Superb vs. VW Passat: odchylka rychloměru |
|
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
Zobrazovaná rychlost |
Rychlost dle Vboxu |
50 km/h |
48 |
49 |
90 km/h |
86 |
88 |
130 km/h |
124 |
126 |
Německé auto má lepší i pružné zrychlení, které měříme z 80 na 130 km/h na 3. a na 4. rychlostní stupeň.
Pružné zrychlení 80-130 km/h na 3. (vlevo) a 4. rychlostní stupeň; na pravém grafu je dobře vidět, jak se Passat od nějakých 100 km/h začíná Superbu vzdalovat
Zpřevodování přitom nemá významný vliv. Přestože Passat přijel na 17“ a Superb na 18“ kolech, celkový převod je stejný. Při rychlosti 100 km/h tak obě auta točí 3600 ot./min. na 3., 2500 na 4., 1900 na 5. a 1600 otáček za minutu na nejvyšší rychlostní stupeň. (Pro zajímavost, ve 130 km/h na šestku ukazuje otáčkoměr 2100 ot./min.)
Škoda Superb vs. VW Passat: zrychlení |
|
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
80-130 km/h 3°(s) |
10,15 |
9,27 |
80-130 km/h 4°(s) |
9,92 |
9,46 |
Drobný, ale v přímé konfrontaci dobře patrný dynamický náskok Passatu se viditelně projeví při sprintu 0-400 m, na který se můžete podívat na videu:
Vzpomínáte, jak se při srovnání Passatu Variant s Mondeem kombi Volkswagen zvláštně choval při brzdění do zastavení? Dlouho zpomaloval velmi prudce, ale těsně před zastavením povolil, jako by nechtěl ani na posledních pár centimetrů dovolit zablokování kol. Tentokrát zkoušený sedan nic podobného nepředvedl. I z grafu vidíte, že zaflekoval, jako by vyhodil kotvu.
Brzdění ze 180 km/h až do zastavení; zatímco Passat zpomaluje zcela plynule, u Superbu decelerace kolísá a těsně před zastavením poněkud poleví
Jenže totéž chování, které jsme předtím viděli u Volkswagenu, předvedl nyní Superb. Jen se podívejte, brzdí ukrutně, ale s úplným zastavením si dá načas. Výsledkem je poněkud nelogicky kratší brzdná dráha, ale delší čas potřebný k zastavení ze 100 km/h.
A aby to bylo zajímavé, změřili jsme brzdný výkon i ze stoosmdesátikilometrové rychlosti. V horku, které v době našeho měření panovalo, stačily čtyři pokusy a brzdy na Passatu začaly dokonce kouřit. Na výraznějším prodlužování brzdné dráhy se to ovšem neprojevilo. A u Superbu vyšel poslední pokus o zastavení z vysoké rychlosti dokonce nejlépe ze všech. V průměru pak zastavil ze 100 i ze 180 km/h na kratší dráze.
Škoda Superb vs. VW Passat: brzdění |
|
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
100-0 km/h (s) |
2,92 |
2,67 |
100-0 km/h (m) |
36,50 |
37,75 |
180-0 km/h (s) |
5,30 |
4,94 |
180-0 km/h (m) |
125,63 |
126,02 |
Senzace se tedy nekoná. Škoda Superb je zkrátka o maličko pomalejší, ale rozdíl v provozu opravdu nepoznáte.
A na závěr ještě dva bonusové grafy: vlevo porovnání Passatu sedan s dříve testovaným kombi Variant DSG, vpravo dnes testovaný Superb 2.0 TDI 110 kW vůči variantě 2.0 TSI 4x4 – ano, „turbobenzín v čtyřkolce“ jede opravdu o hodně lépe než váš služební diesel
Stejně jako se výrazněji neliší dynamika, neliší se ani spotřeba. Škoda projela náš zkušební úsek s průměrem 5,3 l/100 km, Passatu stačilo o dva decilitry na sto kilometrů méně.