Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Pod karoserií měl Superb hodně společného s Passatem už od první generace, ale ještě nikdy si oba modely nebyly tak blízko jako dnes. Postavili jsme proti sobě Superb liftback a Passat sedan v typické flotilové motorizaci 2.0 TDI 110 kW.
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie

Škoda Superb a Volkswagen Passat. Sourozenci, ale také nesmiřitelní soupeři, kteří se konkrétně na českém trhu mnohdy přetahují o stejného zákazníka. U nás není výjimkou potkat v jednom z nich ředitele velké továrny nebo člena vyššího vedení banky. Oba modely nedávno přišly v nové generaci – Passat loni, Superb je vlastně ještě pořád horkou novinkou. A dnes jsme je poprvé postavili proti sobě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oba modely střední třídy jsme původně chtěli porovnat ještě s Mazdou 6, ale bohužel to nevyšlo. Stal se nám z toho duel koncernových sourozenců

Superb samozřejmě pochází z tiskové flotily automobilky Škoda. Volkswagen novinářské auto v požadované konfiguraci neměl, ale našel pro nás vhodný kus v nabídce Das Welt Auto, což je „značkový“ program ojetin koncernu VW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testovaný Superb i Passat mají pod kapotou shodný motor, diesel o objemu 2,0 l s výkonem 110 kW (150 koní), který pohání přední kola skrz 6st. manuální převodovku

Protože s oběma auty jsme jezdili už dřív, zaměříme se dnes opravdu hlavně na jejich porovnávání. Pokud hledáte informace o technice, nabízených motorizacích, výbavě apod., přečtěte si nejdříve některý ze samostatných testů:

Testy | Škoda | Sedany | Škoda Superb

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4: Trochu limuzína, trochu Golf  

Testy | Volkswagen | Sedany | Volkswagen Passat

Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI B8: Jak jezdí ten nejsilnější?  

Duel bude o to pikantnější, že tentokrát se nám podařilo dát dohromady auta s totožnou specifikací hnacího řetězce: motor 2.0 TDI ve variantě 110 kW, manuální převodovka, pohon předních kol. Náš původní záměr počítal ještě se třetím do mariáše: modernizovaná Mazda6 s motorem 2,2 Skyactiv-D by souboji dodala další rozměr. Bohužel se ale na poslední chvíli z testu omluvila. Bude z toho tedy čistě bratrovražedný boj koncernových sourozenců.

Nová Škoda Superb vs. nový Volkswagen Passat 2.0 TDI: Technické parametry
Motorizace Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW VW Passat 2.0 TDI 110 kW
Převodovka 6st. manuální 6st. manuální
Max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
v ot./min. 3500-4000 3500-4000
Max. točivý moment (Nm) 340 340
v ot./min. 1750-3000 1750-3000
0-100 km/h (s) 8,8 8,7
Max. rychlost (km/h) 220 220
Komb. spotřeba (l/100 km) 4,1 4,1
Provozní hmotnost (kg) 1485 1475
Celková hmotnost (kg) 2030 2020
Užitečná hmotnost (kg) 620 620

Anebo se nám z toho vyklube nezáživný „přátelák“? Oba soupeři jsou si totiž technicky velmi podobní. Na základu modulární koncernové platformy MQB postavily obě značky auta, která k sobě mají velmi blízko klíčovými rozměry, konstrukcí náprav, elektroinstalací i hnacím řetězcem. Motor je samozřejmě  identický.

Obejdou se bez močoviny

V tomto případě se jedná o 2.0 TDI s kódem CRLB, jehož kulturu chodu vylepšuje vyvažovací hřídel. Ten například v Octavii nebo Golfu mají jen modely s pohonem všech kol. Varianta 110 kW se stále obejde bez AdBlue, to najdete až u silnějšího provedení.

Motor pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Připlatit si můžete za dvouspojkovou skříň DSG nebo za čtyřkolku 4Motion, ale musíte si vybrat, co z toho chcete víc. Kombinaci automatu s pohonem všech kol koncern nabízí jen zákazníkům ochotným připlatit za silnější motorizaci 2.0 TDI 140 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Superb je stylizován odvážněji než Passat a má atleticky vyvážené proporce, což se o předchozích dvou generacích skutečně říci nedalo

Design, respektive styling a estetiku exteriéru nezohledňujeme v závěrečném hodnocení, pokud se naprosto nevymyká poměrům (kterýmkoliv směrem). Proto jen pár slov: zatímco Passat je elegantní, ale relativně opatrnou variací na známé téma, Superb mezigeneračně neuvěřitelně prokoukl. Hlavně proto, že předchůdce měl opravdu nepovedené proporce, jeho dlouhá a úzká karoserie vypadala jako nastavovaná.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Boční silueta i blízkost základních rozměrů naznačují, že konstrukčně jsou si obě auta velmi podobná; Superb má ale delší rozvor náprav

Nová generace velké škodovky má daleko atletičtější postavu, kterou docela zdařile podtrhují prolisy karoserie i „grafika“ světel a masky. Oproti Passatu působí Superb o něco agresivnějším dojmem, ale Volkswagen se vedle něj stydět nemusí. Teutonsky upjaté tvary dávají německému autu něco z elegance velkých limuzín. Záleží na vás, který přístup upřednostňujete. V obou případech se podle našeho názoru jedná o povedené, nadčasové tvary, které budou stárnout pomalu a důstojně. Zkušenost naznačuje, že od začátku méně nápadný Passat možná vydrží vypadat aktuální o něco déle než vyzývavější Superb.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Interiér, ergonomie a ovládání
  3. Porovnání vnitřního prostoru
  4. Naměřený výkon, dynamika a brzdy
  5. Jízdní vlastnosti a chování na silnici
  6. Ceny a výbava; verdikt
  7. Technické údaje
  8. Kompletní fotogalerie
Volkswagen Polo 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 170 102 km
Cena: 129 000 Kč
Volkswagen Golf 1.968
Rok výroby: 2009
Stav: 90 077 km
Cena: 170 000 Kč
Volkswagen Caddy 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 159 394 km
Cena: 196 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků