Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Pod karoserií měl Superb hodně společného s Passatem už od první generace, ale ještě nikdy si oba modely nebyly tak blízko jako dnes. Postavili jsme proti sobě Superb liftback a Passat sedan v typické flotilové motorizaci 2.0 TDI 110 kW.

Kapitoly článku:


Škoda Superb a Volkswagen Passat. Sourozenci, ale také nesmiřitelní soupeři, kteří se konkrétně na českém trhu mnohdy přetahují o stejného zákazníka. U nás není výjimkou potkat v jednom z nich ředitele velké továrny nebo člena vyššího vedení banky. Oba modely nedávno přišly v nové generaci – Passat loni, Superb je vlastně ještě pořád horkou novinkou. A dnes jsme je poprvé postavili proti sobě.

Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 148.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 149.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 150.jpg
Oba modely střední třídy jsme původně chtěli porovnat ještě s Mazdou 6, ale bohužel to nevyšlo. Stal se nám z toho duel koncernových sourozenců

Superb samozřejmě pochází z tiskové flotily automobilky Škoda. Volkswagen novinářské auto v požadované konfiguraci neměl, ale našel pro nás vhodný kus v nabídce Das Welt Auto, což je „značkový“ program ojetin koncernu VW.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 227.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 255.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 260.jpg
Testovaný Superb i Passat mají pod kapotou shodný motor, diesel o objemu 2,0 l s výkonem 110 kW (150 koní), který pohání přední kola skrz 6st. manuální převodovku

Protože s oběma auty jsme jezdili už dřív, zaměříme se dnes opravdu hlavně na jejich porovnávání. Pokud hledáte informace o technice, nabízených motorizacích, výbavě apod., přečtěte si nejdříve některý ze samostatných testů:

Duel bude o to pikantnější, že tentokrát se nám podařilo dát dohromady auta s totožnou specifikací hnacího řetězce: motor 2.0 TDI ve variantě 110 kW, manuální převodovka, pohon předních kol. Náš původní záměr počítal ještě se třetím do mariáše: modernizovaná Mazda6 s motorem 2,2 Skyactiv-D by souboji dodala další rozměr. Bohužel se ale na poslední chvíli z testu omluvila. Bude z toho tedy čistě bratrovražedný boj koncernových sourozenců.

Nová Škoda Superb vs. nový Volkswagen Passat 2.0 TDI: Technické parametry
Motorizace Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW VW Passat 2.0 TDI 110 kW
Převodovka 6st. manuální 6st. manuální
Max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
v ot./min. 3500-4000 3500-4000
Max. točivý moment (Nm) 340 340
v ot./min. 1750-3000 1750-3000
0-100 km/h (s) 8,8 8,7
Max. rychlost (km/h) 220 220
Komb. spotřeba (l/100 km) 4,1 4,1
Provozní hmotnost (kg) 1485 1475
Celková hmotnost (kg) 2030 2020
Užitečná hmotnost (kg) 620 620

Anebo se nám z toho vyklube nezáživný „přátelák“? Oba soupeři jsou si totiž technicky velmi podobní. Na základu modulární koncernové platformy MQB postavily obě značky auta, která k sobě mají velmi blízko klíčovými rozměry, konstrukcí náprav, elektroinstalací i hnacím řetězcem. Motor je samozřejmě  identický.

Obejdou se bez močoviny

V tomto případě se jedná o 2.0 TDI s kódem CRLB, jehož kulturu chodu vylepšuje vyvažovací hřídel. Ten například v Octavii nebo Golfu mají jen modely s pohonem všech kol. Varianta 110 kW se stále obejde bez AdBlue, to najdete až u silnějšího provedení.

Motor pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Připlatit si můžete za dvouspojkovou skříň DSG nebo za čtyřkolku 4Motion, ale musíte si vybrat, co z toho chcete víc. Kombinaci automatu s pohonem všech kol koncern nabízí jen zákazníkům ochotným připlatit za silnější motorizaci 2.0 TDI 140 kW.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 242.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 244.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 241.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 249.jpg_DSC0923.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 250.jpg
Superb je stylizován odvážněji než Passat a má atleticky vyvážené proporce, což se o předchozích dvou generacích skutečně říci nedalo

Design, respektive styling a estetiku exteriéru nezohledňujeme v závěrečném hodnocení, pokud se naprosto nevymyká poměrům (kterýmkoliv směrem). Proto jen pár slov: zatímco Passat je elegantní, ale relativně opatrnou variací na známé téma, Superb mezigeneračně neuvěřitelně prokoukl. Hlavně proto, že předchůdce měl opravdu nepovedené proporce, jeho dlouhá a úzká karoserie vypadala jako nastavovaná.

Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 243.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 240.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 245.jpg
Škoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 251.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 248.jpgŠkoda Superb vs VW Passat ve srovnávacím testu AutoRevue.cz 252.jpg
Boční silueta i blízkost základních rozměrů naznačují, že konstrukčně jsou si obě auta velmi podobná; Superb má ale delší rozvor náprav

Nová generace velké škodovky má daleko atletičtější postavu, kterou docela zdařile podtrhují prolisy karoserie i „grafika“ světel a masky. Oproti Passatu působí Superb o něco agresivnějším dojmem, ale Volkswagen se vedle něj stydět nemusí. Teutonsky upjaté tvary dávají německému autu něco z elegance velkých limuzín. Záleží na vás, který přístup upřednostňujete. V obou případech se podle našeho názoru jedná o povedené, nadčasové tvary, které budou stárnout pomalu a důstojně. Zkušenost naznačuje, že od začátku méně nápadný Passat možná vydrží vypadat aktuální o něco déle než vyzývavější Superb.

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud