Srovnávací test: Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Chevrolet Aveo 1.4

Škoda Fabia, to je z pohledu tuzemských prodejních statistik hotová legenda. Neustále přichází noví a noví konkurenti s cílem alespoň se přiblížit Fabii na dohled. Jedním takovým je nový Chevrolet Aveo. Je lepší sáhnout po osvědčené Škodovce nebo dát přednost atraktivně vypadajícímu a cenově velmi zajímavému Chevroletu?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pro mladé, nebo pro starší?, Rozměr ničím nenahradíš
  2. Uvnitř jako zvenku, Rozdílem třídy
  3. Jízda podle vzhledu, V hlavní roli: cena, Technická data
  4. Fotogalerie

Psát nějaké velkolepé úvody k tomuto srovnávacímu testu nemá žádný význam. O Škodě Fabii toho bylo napsáno už tolik, že ani kdejaká trilogie o školícím se čaroději by se tomu množství nedokázala vyrovnat. Nový Chevrolet Aveo už jsme vám v klasickém redakčním testu taktéž představili, takže se můžeme bez okolků rovnou pustit do porovnávání, hodnocení, zkoušení.

Pro mladé, nebo pro starší?

Design obvykle a velmi rád přeskakuji. Je to už strašně obehraná písnička - co se líbí jednomu, jinému se hnusí. Ale v tomto případě nelze vzhled automobilů jen tak vynechat, a to samozřejmě kvůli Chevroletu Aveo. Tento model, podobně jako například menší Spark sází ve velké míře právě na design (mimochodem vzhled Sparku si vybrali lidé) a na výsledku tento fakt poznáte už na první pohled. 

Testy | Chevrolet

Test: Chevrolet Aveo – nový a šikovný

Když jsem viděl první obrázky nového Chevroletu Aveo, do poslední chvíle jsem měl pořád za to, že jde o koncept. A hle, chyba lávky, automobilka se do útoku na zákazníky pustila s velkou vervou a hlavně odvážně. Aveo vypadá sebevědomě, agresivně a možná poněkud tuningově.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet a Škoda razí úplný jiný designový přístup. Rozdíly jsou více než jasné. 

Přední část s odkrytými světlomety se tváří, jako kdyby si vůz odskočil z okruhů seriálu WTCC. Z boku pak vyniknou maskované zadní dveře s klikou umístěnou u okna (stará známá finta známá třeba z modelů Alfa Romeo) a vzadu taktéž tuningově působící svítilny (ty bych označil z celku jako nejméně povedené). Škoda Fabia je přísně konzervativní „šedá myš“. Nerad bych se dotknul majitelů tohoto automobilu, ale tak to prostě je. Pokud chcete zapadnout s nějakým vozem v davu, je Fabia jednou z nejlepších možností. Aveo je naprostým opakem.

Jak známo, design prodává. Ale komu? Odpověď na tuto otázku je nabíledni. Zatímco po Fabii budou pokukovat starší osoby (vždyť přece už řídily Favorita, Felicii…), Aveo jednoznačně útočí na mladé zákazníky a pro ty staré bude ve velké míře nezajímavé už kvůli tomu, jak vypadá. Nechci říci, že by starší řidiči netoužili po něčem efektním, ale fakt si nedovedu představit, že by můj děda řídil Aveo s nádechem tuningu.

Osobně se mi více líbí Chevrolet, protože je zajímavý, odvážný a kromě jiného má daleko vyváženější proporce než Škoda Fabia. Jistě, mladoboleslavská automobilka nabízí řadu možností, jak Fabii vylepšit, ale o těch se teď bavit nebudeme.

Rozměr ničím nenahradíš

Jak už jsme si řekli v samostatně vydanému úvodu tohoto testu, velkou výhodou Avea jsou vnější rozměry. Oproti Fabii je delší o 39 mm, širší o výrazných 93 mm a vyšší o 19 mm. Další důležitou vlastností Chevroletu je větší rozvor náprav. Zatímco Fabie nabídne 2465 mm, Aveo disponuje rozvorem 2525 mm. Právě rozvor spolu s větší šířkou jsou důvodem, proč Chevrolet poráží Fabii vnitřním prostorem, a to pěkně prosím na celé čáře.

Rozměry
 Škoda FabiaChevrolet Aveo
Délka4000 mm4039 mm
Šířka1642 mm1735 mm
Výška1498 mm1517 mm
Rozvor náprav2465 mm2525 mm

Věčná bolest Škody Fabie je úzký interiér. Sedět vzadu ve třech je prakticky nemožné a také oba přední cestující jsou až nepříjemně blízko u sebe. Výsledkem je poněkud stísněný pocit. Osobně se ve Fabii cítím, jako kdybych řídil o třídu menší vůz (ale s velkým zavazadlovým prostorem). Chevrolet dokáže nabídnout pro cestující mnohem více a také se posádka zde bude mnohem více cítit jako v dospělém autě. Ve druhé řadě se díky většímu rozvoru náprav pohodlněji usadí pasažéři Avea, což samozřejmě není žádné velké překvapení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Interiér Fabie působí poněkud stísněně. Problémem je relativně malá šířka

Škoda Fabia kontruje objemem zavazadelníku větším v základu o 25 litrů. Ano, objem 315 l je na špičce daného segmentu, ale ani základních 290 litrů, které nabízí Chevrolet Aveo nejsou úplně k zahození. Nevím, proč mají speciálně čeští zákazníci potřebu vozit v zavazadelníku co nejvíce litrů, když je stejně v drtivé většině případů nevyužijí.

Tím spíš u aut typu Fabie nebo Avea, která primárně nejsou určená pro rodinné cestování nebo dokonce stěhování. Proto považuji rozdíl v objemu zavazadelníku za zanedbatelný. Chevrolet pak potěší na rozdíl od Fabie téměř rovnou plochou po sklopení zadních opěradel. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pro mladé, nebo pro starší?, Rozměr ničím nenahradíš
  2. Uvnitř jako zvenku, Rozdílem třídy
  3. Jízda podle vzhledu, V hlavní roli: cena, Technická data
  4. Fotogalerie
Chevrolet Aveo 1.399
Rok výroby: 2006
Stav: 70 455 km
Cena: 65 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 150 976 km
Cena: 180 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2011
Stav: 89 533 km
Cena: 205 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 11 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků