111
Fotogalerie

Srovnávací test Peugeot 308 kontra Mazda 3: tváří v tvář

Kapitoly článku:


Podle vlastních receptů

Není žádným překvapením, že zvenčí poněkud dynamičtějším dojmem zaujme Mazda 3. Všimneme si na ní výrazněji skloněného zadního okna, užších předních i zadních svítilen, výrazněji se zužujícího bočního zasklení směrem vzad nebo členitějších boků. Přední část karoserie Mazdy 3 zároveň nese nezaměnitelné, rozmáchlé prolisy táhnoucí se od předních světel a mizící v předních dveřích.

IMG_1513.JPGIMG_1522.JPGIMG_1527.JPG
Oba vozy mají samostatné přední blinkry, při zapnutých velkých světlech jsou na dálku lépe vidět

Standardem jsou velké kryty zrcátek (zvláště u Mazdy), do stran mírně vytažené lemy blatníků, střešní spoilery či krátká sdružená anténa v zadní části střechy. Karoserie obou modelů zdobí chromované lišty ve spodní části bočního zasklení a v okolí masky chladiče, ovšem u Peugeotu jich je přeci jen o něco více než u Mazdy.

IMG_1543.JPGIMG_1546.JPGIMG_1548.JPGIMG_1551.JPGIMG_1561.JPGIMG_1563.JPG
Peugeot 308

Tvarování vnějších částí předních nárazníků je u obou vozů překvapivě podobné, v těsné blízkosti tam najdeme mlhovky a blinkry. A právě díky svému samostatnému umístění jsou blinkry na delší vzdálenosti za zhoršené viditelnosti lépe viditelné, než kdyby byly v těsné blízkosti hlavních světel, jako je tomu u většiny soudobých automobilů.

IMG_1586.JPGIMG_1589.JPGIMG_1593.JPGIMG_1590.JPGIMG_1599.JPGIMG_1602.JPG
Mazda 3

Na horní hranu typické pětiúhelníkové masky Mazdy navazují úzké světlomety, ovšem vzezření Peugeotu působí poněkud propracovaněji a výrazněji. Lví podíl na tom má zástavba členitých světlometů sestavených výhradně z LED, což je svého druhu prvenstvím v nižší střední třídě. Zatímco totiž u Seatu Leon dostanete hlavní světla LED pouze za příplatek, u Peugeotu 308 jsou součástí standardní výbavy stupně Allure.

Na palubě

Zatímco v otázce vnějšího vzhledu karoserií obou vozů jsme jistou analogii (danou požadavky aerodynamiky a soudobého vkusu) najít mohli, prostory pro posádku těchto aut vyjadřují zcela odlišné postupy. Jistě, jsou tu sedadla, volanty a pedály, ale tím to končí. Zvláště v oblasti pracoviště řidiče je každý z těchto vozů úplně jiný.

IMG_1569.JPGIMG_1666.JPGIMG_1571.JPGIMG_1573.JPGIMG_1584.JPGIMG_1578.JPG
Středová konzole Peugeotu 308 má jen minimum ovládacích prvků

Na předních sedadlech Peugeotu i Mazdy jsou prostorové poměry velmi podobné, ani výška uložení sedadel, délka sedáků a opěráků či jejich tuhost a boční vedení se nijak výrazně neliší. Všechny dveře obou aut jsou dostatečně rozměrné a otevírají se v přijatelném úhlu, ovšem jen ty u Mazdy disponují dvojitým těsněním po celém svém obvodu.

IMG_1608.JPGIMG_1610.JPGIMG_1612.JPGIMG_1614.JPGIMG_1613.JPGIMG_1619.JPG
Mazda 3 potěší spíše vyznavače robustnosti a klasických řešení

Na zadních sedadlech je nepatrně více místa v Mazdě 3 (na víně mohla být i prosklená střecha Peugeotu s elektricky ovládanou záclonkou), ale ani v jednom z aut se vzadu pohodlně tři dospělí cestující prostě nesvezou. Pokud na nich budou sedět dva pasažéři, nedostatek šířky tolik nepocítí a pro kolena i hlavy budou mít prostoru přijatelnou porci.

Zavazadlový prostor

Co se zavazadlových prostorů týče, nijak výrazně se neliší. 420 l základního objemu u Peugeotu je s ohledem na kratší délku jeho karosérie překvapivě více než 364 l Mazdy, ovšem v přímém srovnání jsme citelnější rozdíly nezaznamenali. V zavazadelnících obou vozů jsme bohužel postrádali dnes již celkem obvyklé háčky pro zavěšení menších tašek.

IMG_1558.JPGIMG_1562.JPGIMG_1565.JPGIMG_1566.JPGIMG_1567.JPGIMG_1568.JPG
Celé víko zavazadlového prostoru Peugeotu je pro úsporu hmotnosti z plastů

Peugeot měl na rozdíl od Mazdy průchodku pro lyže a další dlouhé předměty, ale všimli jsme si i několika prvků, jež u něj mají přispívat ke snížení hmotnosti. Třeba celé víko zavazadelníku je vyrobeno výhradně z plastů (plus skleněné okno) a okolí dojezdového rezervního kola sestává z páru vložek z lehkého kompozitního materiálu.

IMG_1603.JPGIMG_1605.JPGIMG_1607.JPG
Nákladový práh je u Mazdy nepatrně výše nad zemí

U obou aut se můžete těšit na oka pro přichycení jisticí sítě, víka lze v obou případech uzavírat vnitřními madly. Nedostatkem obou vozů je absence uzavřených schránek či kapes pro odložení prvků povinné výbavy a dalších drobností. Nákladová hrana zavazadlového prostoru je mírně vyšší u Mazdy.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud