Kapitoly článku:
Čísla nehrají velkou roli ani u jednoho z těchto povedených aut, takže jsme si je nechali netradičně jako bonus až na úplný závěr. A měření to bylo skutečně velmi zajímavé, protože: MX-5 má méně výkonný motor, ale je lehčí. BRZ je těžší, ale zase má 200 koní. Tipnete si, kdo z nich je v reálu rychlejší?
Pokud bych měl dát na subjektivní dojmy, je to Mazda. Ta na vás útočí větším hlukem, větší bezprostředností, lepšími reakcemi. BRZ moc neztrácí, ale přece jen je kultivovanější. Ano, jsou chvíle, kdy je právě tohle výhodou.
Výsledky měření najdete níže.
Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Zrychlení |
|
Mazda MX-5 |
Subaru BRZ |
0-50 km/h (s) |
2,68 |
2,64 |
0-100 km/h (s) |
7,76 |
7,60 |
0-130 km/h (s) |
12,59 |
12,06 |
0-150 km/h (s) |
16,84 |
16,25 |
|
|
|
30-50 km/h (s) |
1,27 |
1,17 |
50-70 km/h (s) |
1,64 |
1,69 |
80-120 km/h (s) |
5,35 |
5,16 |
130-150 km/h (s) |
4,25 |
4,19 |
|
|
|
80-120 km/h na 3° (s) |
5,46 |
5,81 |
80-120 km/h na 4° (s) |
7,02 |
7,97 |
Subaru BRZ je tedy nakonec trochu rychlejší, Mazda ale nabídne lepší pružné zrychlení. U Subaru také můžete dotočit motor na více než sedm tisíc otáček, což je vidět v grafu. V BRZ se řadí o trochu později než v Mazdě MX-5. Tak jako vždy jsme měřili obě auta se dvěma pasažéry na palubě.
Graf zrychlení 0-150 km/h ukazuje, že je Subaru BRZ (modrá křivka) o trochu rychlejší než menší, lehčí a méně výkonná Mazda (červená křivka), která ale zase zvládá lépe start
Co se brzdění týká, tam se ukázala jako lepší Mazda. Je ale zajímavé (a je to vidět v grafu), že fakticky brzdí lépe Subaru, které ovšem odevzdá lepší výsledek na posledních metrech. Brzdy jsme měřili čtyřikrát a ve všech případech byl průběh závěrečné fáze brzdění stejný.
Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Brzdy |
|
Mazda MX-5 |
Subaru BRZ |
50-0 km/h (s) |
1,33 |
1,51 |
50-0 km/h (m) |
9,01 |
9,03 |
100-0 km/h (s) |
2,66 |
2,85 |
100-0 km/h (m) |
36,83 |
37,02 |
130-0 km/h (s) |
3,45 |
3,65 |
130-0 km/h (m) |
62,16 |
62,59 |
150-0 km/h (s) |
3,99 |
4,21 |
150-0 km/h (m) |
83,35 |
84,53 |
S brzdami jsou na tom oba dva velmi podobně, nicméně lépe přece jen brzdí Subaru (modrá křivka). Jak je ale vidět v grafu, těsně před zastavením brzdy trochu povolí, čímž BRZ přenechá vítězství v této disciplíně Mazdě. Brzdy jsme měřili čtyřikrát a u Subaru byl průběh pokaždé stejný
Níže následují ještě další údaje typu odchylky tachometru a různých rychlostí na různé převody. Jako vítěz vyšlo z měření Subaru BRZ, ale to nic nemění na skutečnosti, že zábavnějším z této dvojice je přece jen Mazda.
Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
|
Mazda MX-5 |
Subaru BRZ |
50 km/h |
48,8 km/h |
47 km/h |
90 km/h |
89 km/h |
84 km/h |
130 km/h |
126 km/h |
123 km/h |
Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: převody |
|
Mazda MX-5 |
Subaru BRZ |
Maximální otáčky |
6800 ot./min |
7400 ot./min |
1. rychlostní stupeň |
51 km/h |
56,6 km/h |
2. rychlostní stupeň |
89 km/h |
92 km/h |
3. rychlostní stupeň |
128 km/h |
134 km/h |
4. rychlostní stupeň |
164 km/h |
172 km/h |
130 km/h / 6° |
3200 ot./min |
3400 ot./min |
130 km/h / 5° |
4100 ot./min |
4500 ot./min |
130 km/h / 4° |
5000 ot./min |
5300 ot./min |
Technické údaje: Mazda MX-5
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
83,5 mm • 91,2 mm
Nejvyšší výkon
118 kW (160 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 4 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,3 s
Nejvyšší rychlost
214 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
130 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 075 kg • 1 260 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,7 • 5,4 • 6,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 495 mm • 1 505 mm
Rozměr pneumatik
205/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
3 915 × 1 735 × 1 225 mm
Technické údaje: Subaru BRZ
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 86,0 mm
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
7 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 6 400 až 6 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
226 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
243 l • 330 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 305 kg • 1 670 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,4 • 6,3 • 7,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 540 mm
Rozměr pneumatik
215/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 240 × 1 775 × 1 285 mm
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ