102
Fotogalerie

Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Kapitoly článku:


BRZ vám dopřeje menší šok

Nikdy v životě by mě nenapadlo, že něco takového napíšu, ale dnes nemohu jinak. BRZ vypadá po přesednutí z Mazdy jako líný automobil. Všechno je najednou tak izolované, auto je tak velké, jeho reakce jsou tak vlažné, nic není tolik intenzivní jako u nového roadsteru. Věřte ale tomu, že jde pouze o klam. Jakmile se nakalibrujete na BRZ, váš pohled na tuhle zadokolku se rázem změní. 

Veškerá fakta z předchozího odstavce mají zcela jednoduchý původ. Zatímco Mazda neměří ani čtyři metry na délku, na šířku má 1735 mm a na výšku pouze 1230 mm, Subaru BRZ je ve všech směrech větší. Ostatně se podívejte do první tabulky a budete znát přesná čísla. Větší auto logicky znamená i vyšší hmotnost. Rozdíl je v tomto případě pořádných 230 kg a to se při jízdě projeví.

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Základní údaje
  Mazda MX-5 Subaru BRZ
Délka  3915 mm 4240 mm
Šířka  1735 mm 1775 mm
Výška 1230 mm 1320 mm
Rozvor náprav 2310 mm 2570 mm
Pohotovostní hmotnost 1000 kg 1230 kg

Nejde ale o nedostatečnou dynamiku. Tyto obavy nahrazuje BRZ výkonem vyšším o 40 koní, přestože podle oficiálních údajů byste měli zvládnout stovku o 0,3 s lépe v Mazdě. Jde hlavně o reakce auta na vaše pokyny. Jsou zkrátka pomalejší, respektive nejsou tak „motokárovité“. Jednoduše řečeno, v každém okamžiku cítíte, že kolem sebe máte více materiálu.

_DSC0873.jpg_DSC0872.jpg_DSC0871.jpg
Je to už nějaký ten pátek od doby, kdy přišlo BRZ na trh. V kategorii „auta jen tak pro radost“ ale zůstal tento model v podstatě sám. Teď se mu nově objevil hodně zajímavý soupeř

Subaru ale na rozdíl od Mazdy vyniká jednou speciální vlastností. Řízení je přesně tak tuhé, aby vám připomnělo vaší poslední jízdu se Subaru WRX STI a je také citlivější. Na druhou stranu Mazda přidá přece jen o trochu lepší řazení a dle mého názoru i hezčí zvuk motoru.

I když jsou tato dvě auta v praxi poměrně hodně odlišná, dvě základní věci mají společné. Vznikla vyloženě kvůli tomu, aby si je kupovali řidiči, kteří vyhledávají výhradně zábavu za volantem. A obě automobilky se do této myšlenky nadchly tak moc, že investovaly nemalé úsilí do vývoje platforem určených pouze pro tyto modely (plus pro Toyotu a Fiat). To se v dnešní době hodně cení. 

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Technické údaje
  Mazda MX-5 Subaru BRZ
Objem motoru  1998 cm3 1998 cm3
Nejvyšší výkon 118 kW (160 k) 147 kW (200 k)
při otáčkách 6000 ot./min 7000 ot./min
Točivý moment 200 Nm 205 Nm
při otáčkách 4600 ot./min 6400 - 6600 ot./min
Maximální rychlost 214 km/h 226 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,3 s 7,6 s
 

Mazda je hodná

Mazda MX-5 má všechny předpoklady k tomu, abyste se skvěle svezli. Kromě nízké a ideálně rozložené hmotnosti jde také u naší verze o samosvor a tlumiče Bilstein. Tenhle roadster ve výsledku létá po okreskách jak raketová myš a rozhodit se nenechá ani většími nerovnosti. Malý rozvor sice znamená občas trochu poskakování, ale to pouze podtrhne dojem, že řídíte motokáru.

_DSC0913.jpg_DSC0916.jpg
Na suchém asfaltu pouze plynem MX-5 v zatáčce neutrhnete, nechat se vyvážet ze zatáčky na vnějším zadním kole s lehkým náznakem přetáčivosti je ale velmi zábavné. Možná až návykové 

Když pojedete po okreskách hodně ostře, třeba tehdy, pokud budete pronásledovat kolegu v modrém Subaru BRZ, a bude sucho, můžete na plyn v zatáčce šlapat, jak chcete. Točivého momentu není málo, ale určitě ho není na rozdávání, takže pouze plynem malou Mazdu neutrhnete. Pokud nepotkáte na silnici nějaký posypový nepořádek...

Díky tomu je tento roadster vlastně celkem nezáludný a díky samosvoru také v zatáčce velmi, ale opravdu velmi obratný. Je těžce zábavné přesně trefovat vrcholy zatáček a následně se nechávat vyvážet po vnějším zadním kole ven. Maximálně v lehkém náznaku menší přetáčivosti.

MX-5 ale poslat bokem jde, jen jí musíte trochu pomoci. Než to budete zkoušet na okreskách, doporučuji osahat si auto někde, kde zrovna není kolem cesty strom, svodidla, nebo příkop. V zatáčce stačí jen minimální houpnutí automobilem a už se začne zadní náprava sunout bokem. Kompaktní rozměry a krátký rozvor ale znamenají, že se vše stane velmi rychle a pokud včas nezareagujete, auto už nesrovnáte. Ano, i já jsem měl namále. Při takovýchto hrátkách není nová MX-5 tak hodná, jak by si někdo mohl myslet.

Jinak tomu je ale na mokré vozovce. Tam stačí podstatně méně. Nemusíte dělat nic, jenom prostě přidáte plyn. Protože sedíte u zadní nápravy, přesně cítíte ten moment, kdy se začnete sunout do strany. Stačí ubrat a zase přidat. U roadsteru s plátěnou střechou je to paradox, ale tentokrát jsem trochu litoval, že pršelo pouze jeden den. 

_DSC0753.jpg_DSC0755.jpg_DSC0756.jpg

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud