Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Má 160 koní a to není málo
  2. BRZ vám dopřeje menší šok, Mazda je hodná
  3. BRZ je hodnější, Do Subaru nastupujete, Mazdu si obléknete
  4. Závěr..., Tak kdo je ten vyvolený?
  5. Bonus: Naměřená dynamika, Technické údaje
  6. Fotogalerie: Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Konečně jsme se vymotali ze severočeských měst a před námi se objevuje první velmi zatočená a naprosto prázdná okreska. Na úvod jsem si oblékl Mazdu MX-5 a s větrem ve vlasech, respektive sluncem na čele, sleduji, jak se modré BRZ začíná vzdalovat. Jirka za to vzal a to znamená jediné, našel svou oblíbenou motorkářskou trasu, takže se do toho můžeme obout naplno.

Řadicí páka v Mazdě MX-5 není větší než moje pěst. Její poloha je tak báječná a do ruky padne tak skvěle, že jí prostě nechci pustit. Jemným a velmi krátkým pohybem měním čtyřku za dvojku, abych ve stejnou chvíli zavadil o pedál plynu a vytvořil další z nekonečné řady meziplynů, které ten den motor MX-5 zažil. Otáčky vyskočí nad čtyři tisíce a miniaturní Mazda se vydá následovat svého japonského kolegu. Tohle zkrátka nemá chybu a pokud ano, tak jenom tu, že jsme na test neměli více než jeden den.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jestli hledáte auto čistě pro vaše osobní potěšení, patrně to bude jedno z těchto dvou (nebo Toyota GT86). Filozofii mají podobnou, ale ve finále se dost liší. Kdo je lepší? Jo tak tahle otázka je opravdu složitá

Má 160 koní a to není málo

Někde jsem četl, že MX-5 schází výkon. Je paradoxem, že to samé jsem mnohokrát zaslechl také o Subaru BRZ, které nám tu dnes rovněž dělá společnost. Ani jedno není pravda. Rozhodně ne u MX-5 osazené dvoulitrovým motorem s výkonem 118 kW (160 k). V kontextu hatchbacků schopných nabídnout výkony daleko přes 300 koní se z tohoto čísla určitě nikdo na zadek neposadí, jenže dnes to není o číslech. Dnes to je hlavně o dojmech z řízení. Ať je nová MX-5, jaká chce, ani náhodou vám nebude připadat jako pomalá.

Testy | Sportovní auta | Subaru | Kupé

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?  

Její dvoulitr Skyactiv-G dostal vysoký kompresní poměr 13:1 a nabízí slušný točivý moment 200 Nm. Přirozeně jde o atmosférickou jednotku a já se jí nemohu nabažit. Její reakce jsou okamžité, naprosto bezprostřední a zátah absolutně lineární. S tím, jak rostou otáčky, graduje zátah a stupňuje se tempo. Mazda nezaváhá, nepoleví, prostě si jde za omezovačem, který jí utne kousek nad šesti tisíci. Vše ještě doprovodí zajímavým zvukem. Ten dodá celému představení adekvátní naléhavost. Oficiálně jste na stovce za 7,3 s, já vám ale garantuji, že vám bude připadat dynamika japonského motoru mnohem lepší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová MX-5 a zatáčkovité pasáže = zábava na velmi vysoké úrovni, kdy se nemusíte bát, že vás případná chyba rovnou zabije. Přesto je dobré mít se na pozoru. Dvoulitr je hodně svižný a MX-5 se samosvorem nakonec není tak hodná, jak vypadá

Jak tak pronásleduji Jirku v Subaru BRZ, nemohu si nevšimnout, jak parádně MX-5 funguje. Ať už provedete v autě cokoliv, reakce se dostaví ihned. Řízení je možná moc lehké, ale je také pěkně citlivé. Lehoučký předek zareaguje na změnu směru ihned. To samé platí také o přidání plynu, brzdění a tak dále. Vše vyplývá z prostého faktu nízké hmotnosti.

Zajímavosti | Retro | Mazda | Sportovní auta | Kabriolety

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Mazda udává pohotovostní hmotnost přesně 1000 kg, což je na 160 koní celkem malá porce. Hmotnost je také rozložena v ideálním poměru 50/50 a abychom nezapomněli, vzadu je samosvorný diferenciál. MX-5 je neuvěřitelně zábavná. Její bezprostřednost nebere konce. Sice se v zatáčkách trochu naklání, ale to vám rozhodně dojem z vozu nezkazí.

Jakmile jsme na vrcholu dalšího našeho stoupání, parkujeme automobily s cinkajícími brzdami a přichází to, čemu říkáme „Driver Change“. Mířím do modrého Subaru BRZ a nestačím se divit. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 90 692 km
Cena: 139 000 Kč
Mazda 5 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 155 281 km
Cena: 100 000 Kč
Mazda CX-5 2.191
Rok výroby: 2012
Stav: 122 713 km
Cena: 450 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků