Kapitoly článku:
No a přesně emoce jsou to, co vám v Golfu R bude chybět, i když zrovna tento červený exemplář má manuál, takže by vás mohl také vtáhnout do děje. Oproti Focusu RS je zde všechno o tolik měkčí. Sedadla jsou měkčí, řízení je volnější, spojka má chod, jako když šlapete do, ehm, řekněme jemného bláta, pedál brzdy... Od prvních metrů jsou karty rozdané naprosto jasně. Zatímco Focus RS sází na emoce, Golf R sází na univerzální charakter a rozhodně po vás nebude chtít takové řidičské zapojení jako Focus.
Paradoxem je skutečnost, že ve finále budete prakticky stejně rychlí. Možná by byl Focus při měření nějakých exaktních časů na okruhu svižnější, ale po okreskách se běžně na čas nejezdí. Když si sedne lepší řidič do Golfu R, ujede Focusu RS a naopak. Golf R funguje výborně, ale všechnu tuto svou práci dělá až příliš samozřejmě.
Golf R je ve finále zhruba stejně rychlý jako výkonnější Focus, ale svou rychlost dává až příliš snadno. Řidiče do děje nevtáhne tolik jako Focus a rozhodně po něm nechce takové zapojení. Pro někoho to ale může být výhoda
V klasickém testu bych napsal, že jde o výborné auto. Řízení je totiž citlivé a hlavně přesné, stejně jako brzdy. Podvozek, i když je měkčí, nabízí stejnou jistotu jako Focus, ale lépe žehlí nerovnosti. Soustřeďte se s Golfem R na čistou stopu a budete sakra rychlí. A navíc tu máme ten motor.
I když si mnozí nemyslí o koncernu VW nic moc hezkého, faktem zůstává, že tenhle dvoulitrový benzinový čtyřválec je jednoduše skvělý. Je o hodně lepší než neotesaná dva-trojka z Focusu, o pět světelných let lepší než třeba boxer z WRX STI. Kdybych si mohl vybrat, sáhl bych po šestiválci z BMW M135i, ale až šestiválce dojdou, bude tohle jasná volba.
Velký trumf Volkswagenu je motor, a to nejen při srovnání s Focusem. Výkon, chuť po otáčkách, rychlá odezva na plyn... Mít tohle pod kapotou je opravdu radost
Motor má totiž skvělé reakce na plyn, obrovskou chuť po otáčkách a pěknou výkonovou špičku. Přirozeně mu nechybí ani dost výkonu na to, abyste s tím Golfem, co vypadá jako nákupní taška, na kterou „Venca vodvedle z garáže nasadil dva pořádný tunerský výfuky“, překvapili kdejaké velmi sportovní auto. Včetně Focusu RS.
Golf R sám o sobě není nudným automobilem, ale pokud vyzkoušíte něco jiného, asi se vám také začne vkrádat do podvědomí myšlenka, že tomu něco trochu chybí. A já vám řeknu naprosto přesně, co to je. Náčiní, kterým se shazují kuželky.
Okresky v okolí Vlašimi jsou parádní...
..., takže zde fotíme delší dobu a zkoušíme opakovaně několik úseků. Ten kontrast mezi Focusem RS a Golfem R je vážně markantní. Tam, kde s Golfem R přijedu do zatáčky, naprosto přesně nadávkuji brzdy a starám se zejména o to, abych nebyl moc rychlý, protože pak přichází nedotáčivost a s tou už prostě nic udělat nelze, se s Focusem starám pouze o to, zda je na výjezdu dost místa.
Golf R je auto s precizním chováním, zatímco Focus RS je chvílemi tak trochu hulvát. Asi je to o prioritách, mé sympatie si ve větší míře získal tentokrát Ford
Brzdit se dá o něco méně a hlavně můžete o hodně dříve začít topit pod kotlem. Škoda, že bylo sucho. Věřím tomu, že na mokré silnici, nebo dokonce na sněhu, bude s Focusem RS ještě více zábavy. A že bude se zhoršující se adhezí vedle Volkswagenu Golf lepší a lepší.
Je pozdní srpen, stále ještě letní počasí, brzdy chladnou, což doprovází lehkým odérem a cinkáním, Focus v několika zatáčkách nechal na silnici jasně černé podpisy a já mám jasno. Nejen z této dvojice bych chtěl mít doma v garáži Focus.
Božský není, ale je zábavný
Nic a nikdo není dokonalý. Ani Focus RS není ten pan božský. Pokud jde o jisté nedokonalosti, pak je to lacině vyhlížející interiér a poměrně vysoká spotřeba. Když jsme končili okreskové cestování, ukazoval palubní počítač ve Focusu dvacet litrů, Golf R prezentoval necelých šestnáct. Focus se také mnohem častěji hlásil o zastávku u pumpy, takže se stávalo, že zatímco Golf ještě vykazoval půl nádrže, Focus už sliboval posledních 20 kilometrů. Kromě vyšší spotřeby je to dáno také trochu i menší nádrží (55 vs. 51 litrů).
Druhá věc jsou pneumatiky, které nové RS opotřebovává poměrně rychle. Pokud se necháte unést a budete si hrát na pana Blocka, očekávejte, že vaše obutí stihne krátký proces. Na české prezentaci jsme měli vyhrazené místo pro driftování, což spočívalo v půlminutové jízdě bokem. Tenkrát se tam vystřídali čtyři lidé a z některých pneumatik lezly dráty.
Posaz za volantem by nemusel být tak vysoký, jenže to je dáno příplatkovými skořepinami, které nelze výškově nastavit. Navíc na tuto věc brzy zapomenete. Osobně jsem si nakonec musel nejvíce zvykat na zvuk auta v interiéru. Působí totiž uměle, zvenku Focus RS zní mnohem lépe než uvnitř.
Naproti tomu Golf R dělá všechno lépe. Je úspornější, šetrnější k pneumatikám, nesedí se v něm tak vysoko a pokud deaktivujete umělou produkci zvuku do kabiny, pak se prezentuje sice tišším zvukem, ale možná zní nakonec trochu lépe, i když tohle bude hodně subjektivní záležitost. A má také lepší motor. Jen je tu jedna věc, kterou oproti Focusu nemá - emoce.
Pokud by vás zajímala cena, pak Golf R stojí v základu 935 900 Kč, přičemž ten náš dostal navíc třeba příplatková devatenáctipalcová kola, bi-xenony, adaptivní tlumiče, hlídání jízdních pruhů nebo lepší audio. Celkem by vás stál 1 161 801 Kč. RS vás bude stát v základu o 10 tisíc více, náš exemplář pak přidal navíc sadu RS Ultra (lepší audio, skořepiny, dvacetipaprskové disky, modré třmeny) za 61 tisíc, tempmat, bezklíčkový vstup, parkovací kameru a pár drobností navíc. Dohromady to dělá 1 084 900 Kč.