Kapitoly článku:
Techniku už jsme nakousli a hlavně je už určitě všem dobře známá. Jen pro zopakování, Focus RS dostal přepracovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost, který mu daroval Mustang. Má šestistupňovou manuální převodovkou a pohon všech kol zajišťuje systém Twinster, kdy na místě zadního diferenciálu najdeme pouze dvě spojky. Ty ho jednak nahrazují, ale hlavně umí aktivně přenášet točivý moment z jedné strany na druhou, což má na jízdu v zatáčce dramatický vliv.
Golf R je koncernová klasika. Ano, máte pravdu, už jsme ho testovali. Jak coby klasický hatchback, tak jako kombík. Jenže ještě nikdy se nám do rukou nedostala verze s manuální převodovkou. To napravuje až tento červený exemplář, který si už dříve sice v novinářských rukách vytrpěl své, ale který by opět měl být zcela fit.
Ani o jednom se vyloženě nedá říci, že by vás svým designem uzemnil. V modré je Focus výraznější, ale pokud dostane nějakou šedou, jeho speciality zcela zaniknou. Golf R je ovšem nenápadný ještě více a ani výrazná červená na tom moc nezmění
Pro začátek s Focusem
S čím začnu? Tady není prostor pro debatu. Koncem minulého roku jsem se sice s Focusem RS svezl v Belgii na místě spolujezdce, ale od té doby se mi nové RS vyhýbalo. Proběhla mezinárodní prezentace, první české testy a u nás stále nic. Dost jsem se na něj těšil, protože už belgické svezení, kde mimochodem jeden instruktor poslal RS do svodidel, vypadalo hodně zajímavě. No prostě začínáme Focusem RS.
Design přeskočím. Za prvé ho nepovažuji u auta, které má zejména skvěle jezdit, za stěžejní, za druhé si na něj beztak každý udělá názor sám. Jeden má rád vdolky, jiný zase holky, že jo. Kdyby tomu tak nebylo, vypadala by přece všechna auta stejně.
Interiér Focusu je celkem obyčejný. Přítomnost dost velkého potenciálu prozrazují nenápadná loga RS a v našem případě ještě příplatková skořepinová sedadla. Sedí se výše, ale zvyknete, respektive brzy zapomenete
První otevření dveří možná nenadchne. Interiér je takový šedý, jednoduchý, skoro bych se nebál říci až laciný. Nebýt sportovních příplatkových skořepin, sportovního volantu a nějakého toho decentního loga RS, vsadíte boty, že se koukáte do klasického Focusu. Při nastupování do Recaro sedaček to chce dávat trochu pozor, protože bočnice jsou velmi tuhé a usednutí na ně může způsobit poněkud nepříjemné pocity.
Ve Focus RS se sedí výše, to je pravda. Zpočátku je to možná i trochu nezvyk, ale nejde o nic, kvůli čemu byste museli Focus RS zatracovat do horoucích pekel. V sedačce se ani nehnete a navíc ani na sedačky auta nejezdí, stejně jako na plasty. Naštěstí.
Volant dobře padne do ruky, řízení je hodně tuhé a rejd vskutku mizerný. Vzadu je místa... Koho to vlastně zajímá?
První kontakt znamená seznámení se s velice tuhou spojkou a první výjezd z parkovacího místa také dost dobře ukáže omezený rejd. Musíte se přizpůsobit, ale to uděláte rádi. Velký přeplňovaný čtyřválec dává tušit své možnosti sympatickým bručením, které je ale zajímavější zvenku než zevnitř.
Než se pustíme do ostrých kilometrů, hodí se trocha teorie. Focus RS nabízí režimy jízdy Normal, Sport, Track a dnes už legendární a podle Austrálie nehorázně nebezpečný režim Drift. Kromě toho si můžete na páčce blinkrů samostatně nastavit tlumiče ve dvou úrovních a k dispozici je i funkce řízeného startu. Ano, RS má Lanuch Control, i když se prodává pouze s manuálem.
Ve Focusu si můžete hrát samostatně s tlumiči, což jde v Golfu také, ale ne takto jednoduše. K dispozici je také několik režimů jízdy, kdy se mění i chování čtyřkolky, takže jsou rozdíly mezi režimy výraznější
Jednotlivé jízdní režimy mění chování pohonu všech kol a zásahy stabilizace, takže se v prvních chvílích seznamujeme. Připraveni? OK, odpalme to stylově - řízeným startem.
Launch Control funguje jednoduše. Aktivujete ho přes menu palubního počítače, následně dáte plyn na podlahu a pustíte spojku co nejrychleji. Hnací ústrojí dostane co proto, nicméně výsledek je velmi působivý. Focus vypálí z místa jak zběsilý, přesně řečeno za 4,7 s jede 100 km/h! Přes silné střední pásmo se dostane na 6500 ot./min, kdy se přihlásí o slovo další rychlostní stupeň. Převodovka je velmi dobrá, ale mohla by být i preciznější. Upalujeme dále.
Ve sprintu je Focus nakonec rychlejší než Golf (ten dá stovku s manuálem za 5,1 s), nicméně zábava na okreskách se přece jen skládá z něčeho trochu jiného.