Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Postavili jsme proti sobě nové generace dvou luxusních sedmimístných SUV. Obě představují ve srovnání se svými předchůdci ohromný posun vpřed, ale nabízí vyváženější kombinaci vlastností nové Audi Q7, nebo nové Volvo XC90?
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Interiéry, infotainment, asistenční systémy
  3. Prostor pro cestující a pro zavazadla
  4. Akcelerace a brzdy
  5. Chování na silnici a dojem z jízdy
  6. Ceny a výbava
  7. Verdikt; technické údaje
  8. Audi Q7 vs. Volvo XC90: Kompletní fotogalerie

První Volvo XC90 přineslo před 13 lety mezi velká SUV tehdy unikátní variabilitu interiéru, která neměla daleko k některým autům kategorie MPV. I díky tomu vydrželo na trhu tak dlouho. Audi Q7 o tři roky později vsadilo na podobný recept: na rozdíl od technicky příbuzného Porsche Cayenne a Volkswagenu Touareg bylo orientované výhradně na silnici a v delší zádi schovávalo dost místa pro třetí řadu sedadel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci; jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV

Více či méně použitelné dvě sedačky v kufru dnes nabízí celá řada velkých SUV, ale nové Audi Q7 i nové Volvo XC90 kladou i po generační obměně na třetí řadu sedadel značný důraz. Jinými slovy, pokud o jednom z nich uvažujete, je statisticky docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly právě díky sedmimístnému interiéru. Což je důvod, proč jsme do srovnávacího testu vzali právě tyto varianty. (Oba modely lze objednat rovněž v pětimístném provedení.)

Příležitostným čtenářům pro jistotu připomeneme, že informace o technice a novinkách nového Audi Q7 a Volva XC90 jsme přinesli už dříve v samostatných článcích, například:

SUV | Audi | Premiéry

Nové SUV Audi Q7 oficiálně. Je lehčí o 325 kg

Video | SUV | Premiéry | Volvo

Nové Volvo XC90 konečně představeno. Jak se vám líbí?

V případě XC90 se naše redakce na seznamu pozvaných na mezinárodní prezentaci neocitla, ale první dojmy z nové Q7 jsme už přinést mohli:

SUV | Audi | Luxusní auta | První svezení

Nové Audi Q7 míří hodně vysoko

Dnes tedy nebudeme opakovat už řečené a jak je v našich srovnávacích testech zvykem, pustíme se rovnou do vzájemného porovnání. Které pochopitelně nemůže začít jinak než obhlídkou obou soupeřů. Ještě předtím si ale připomeneme jejich klíčové technické údaje:

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Technické parametry
Motorizace                                                          Audi Q7 3.0 TDI quattro Volvo XC90 D5 AWD
Motor               vidlicový šestiválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem řadový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Převodovka samočinná 8stupňová ZF samočinná 8stupňová Aisin
Zdvihový objem (cm3) 2967 1969
Vrtání x zdvih (mm) 83,0 x 91,4 82,0 x 93,2
Kompresní poměr 16,0:1 15,8:1
Max. výkon (kW/k) 200/272 165/225
v ot./min. 3250-4250 4250
Max. točivý moment (Nm) 600 470
v ot./min. 1500-3000 1750-2500
0-100 km/h (s) 6,5 7,8
Max. rychlost (km/h) 234 220
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,2 5,8
Provozní hmotnost (kg) 2060 2028
Celková hmotnost (kg) 2940 2750
Max. hm. přívěsu (kg) 3500 (s pneum. podvozkem) 2700

Audi mezigeneračně dost změnilo postavu. Původní model působí v kontextu dnešní doby už téměř rodinným dojmem, ale v roce premiéry to bylo jinak. Kombinace monstrózních rozměrů, nafouknutých tvarů a masivní přídě vypadala téměř neurvale a imponovala mimo jiné tomu typu zákazníků, kteří později houfně přesedli do BMW X6. Druhá generace působí díky nižší stavbě spíš jako nadrozměrné kombi než jako majestátní SUV a spojení velkých světel s ostrými rohy masky jí dává výraz, který je všechno, jenom ne hrozivý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Q7 má proporce připomínající spíš velké kombi a jeho příď působí poněkud neharmonicky; XC90 kombinuje elegantní rozložení hmot se střízlivě, ale efektně provedenými detaily

Volvo XC90 zejména z profilu poměrně výrazně odkazuje na původní generaci, díky detailům však působí div ne futuristicky a má mimořádně elegantní proporce. Pro skandinávskou značku je trochu smůla, že design exteriéru nezahrnujeme do závěrečného hodnocení srovnávacích testů. Kdybychom to udělali, tuhle disciplínu by XC90 s velkým náskokem vyhrála. A po otevření dveří je zjevné, že návrháři Volva nezanedbali ani interiér. Viz následující kapitolu:

Následující kapitola
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 119 107 km
Cena: 580 000 Kč
Audi A4 1.896
Rok výroby: 2002
Stav: 181 300 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A4 2.391
Rok výroby: 2002
Stav: 181 990 km
Cena: 80 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků