Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší
160
Fotogalerie

Srovnání: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Kapitoly článku:


Na limitu 

Kromě měření dynamiky jsme letiště využili také k menším radovánkám a testování aut na limitu. Všichni tři dokážou pobavit, ale každý trochu jiným způsobem. 

Peugeot znovu potvrdil, že je z této trojice nejcivilizovanější automobil, který, rozhodně netrpí nedostatkem rychlosti, jak jsme zjistili v předchozí kapitole, ale který by si asi zasloužil vzhledem ke konkurenci označení GT+. Třeba už kvůli absenci klasické ruční brzdy. 

_DSC2013.jpg_DSC1988.jpg
Peugeot nemá klasickou ruční brzdu, ale vyprovokovat se k menšímu přetáčivému smyku nechá. Civic se drží asfaltu nejdéle a jeho reakce jsou velmi ostré

Francouzský hatchback umí být přetáčivý, záď se nechá celkem snadno rozhoupat, na brzdách vás zadní náprava také stočí do směru jízdy, ale občas naopak tohle GTi překvapí nedotáčivostí ve chvíli, kdy to nečekáte. O necitlivém řízení už byla řeč. 

Civic Type R i na letišti prokázal to, že jde o nejostřejší automobil, který tu máme. Asfaltu se drží nejvíce a když dojde na limit, umí být i on přetáčivý, ovšem jeho reakce jsou poměrně ostré. 

_DSC1972.jpg_DSC2012.jpg
Podvozek Leonu je vyvážený, hravý a čitelný. Tak jako v mnoha jiných ohledech se i po této stránce podařilo Seatu najít výborný kompromis mezi Hondou Civic Type R a Peugeotem 308 GTi

Leon Cupra znovu, jako v tomto testu už poněkolikáté, hraje roli „něco mezi“. Podvozek je z této trojice nejzábavnější, je krásně čitelný a předvídatelný. V podstatě se za celý test nestalo, že by Cupra udělala něco, co jsme od ní nečekali. Na druhou stranu to ale může být klidně dáno tím, že z naší trojice je to právě Leon, se kterým jsme díky dřívějším testům najezdili suverénně nejvíce. Troufnu si ale tvrdit, že i kdyby tomu tak nebylo, pořád by to byl stroj, který by se nám zamlouval nejvíce. 

Kolik za to? 

Každá sranda něco stojí. Kolik stojí tahle předokolková zábava s manuálem a samosvorem na přední nápravě? V případě pětidveřového Seatu Leon Cupra 290 se bavíme o částce 733 900 Kč. Kdo by toužil vlastnit provedení s dvouspojkovým automatem, ten bude potřebovat 778 900 Kč. 

To Peugeot 308 GTi se s automatem nenabízí, jeho jediná možnost je manuální převodovka, což je v tomto případě spíše k užitku. Francouzská automobilka si svou novinku ale cení na 799 500 Kč. Zaplatíte tedy více, než v případě Leonu s automatem. 

Honda Civic Type R je nejrychlejší, ale je také suverénně nejdražší. Za základní Type R dáte 899 900 Kč, zatímco za testované provedení Type R GT, které má například řadu bezpečnostních asistentů navíc, zaplatíte bezmála milion korun (969 900 Kč). To už je, navzdory zajímavým jízdním zážitkům, celkem dost. 

_DSC2029.jpg_DSC2065.jpg_DSC2105.jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud