Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší
160
Fotogalerie

Srovnání: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Kapitoly článku:


Cupra šlape Civicu na paty

Tu druhou věc můžeme vyřešit hned teď a tady. Ne, zásadní rozdíl se nekoná. Dostanete zvučnější výfuk, ale popravdě si nejsem jistý tím, že bych rozdíl poznal, kdybych o něm nevěděl. A dostanete také o deset koní více, které v reálu na brzdě znamenaly výkon 231 kW (315 koní). Cupra je ale oproti Hondě mnohem civilizovanější, což samozřejmě neznamená, že je pomalejší.

Jedna záležitost mě ovšem na Leonu rozčilovala. „Vylepšovač“ zvuku, který se aktivuje spolu s režimem Cupra, je sice fajn, ale svými vibracemi rozvibruje palubní desku tak, že začala rezonovat a to není zrovna ten správný zvuk, který by měl doprovázet vaše radostné projíždění po okreskách. Jinak je ale Cupra v zatáčkách výborná a má naprosto parádní podvozek (i tady najdeme adaptivní tlumiče). 

_DSC2141.jpg_DSC2166.jpg
Cupra v silniční praxi není o moc pomalejší než Honda, jestli vůbec pomalejší je. Za to si Seat zaslouží obdiv, protože Leon neobětoval své rychlosti tolik, jako Civic Type R

Seat není tak vyhraněný jako Civic, řízení s vámi v zatáčce pod plynem nebude tolik cloumat, ale pořád vás přední náprava dokáže hravě vytáhnout ze zatáčky a pořád budete schopni šlapat Civicu Type R těžce na paty. Cupra je ovšem při jízdě o poznání klidnější, ale na druhou stranu má hravější podvozek. Víceprvkové zavěšení zadní nápravy tady zkrátka udělá své.

I Peugeot je rychlý 

A třetí do party? Jak někteří psali v diskuzi pod úvodním článkem a jak už jsme nastínili v úvodu, Peugeot je zde za toho nejpohodlnějšího. Je uvnitř nejtišší, nejkultivovanější, má nejměkčí podvozek a nejpřeposilovanější řízení. Zejména má ale nejmenší motor. Na rozdíl od svých soupeřů jde do boje o přízeň zákazníků pouze s benzinovou šestnáctistovkou osazenou pořádným turbem. Výkon 199 kW (270 koní) je na takto kompaktní motor vskutku úctyhodný.

_DSC2168.jpg_DSC2171.jpg
Odepsat Peugeot 308 GTi předem kvůli benzinové šestnáctistovce a komfortnějšímu naladění by bylo velkou chybou. I tenhle nováček v kategorii ostrých předokolek umí na silnici pobavit. Jen si musíte zvyknout na jeho volant a řízení

Dříve, než se vydám vstříc dalším a dalším zatáčkám, musím vyřešit jeden zásadní problém. Volant. Vím, tolik toho o něm už bylo napsáno, ale já si prostě na něj asi nikdy nezvyknu. Peugeot nasadil volant miniaturních rozměrů a celkem lehké řízení. V prvních chvílích jezdím od kraje ke kraji, protože na sebemenší pohyb volantem vůz reaguje jak po dávce kokainu. Hyperaktivní Francouz. Stejně tak musím mít volant níže, než by se mi zamlouvalo, takže je výsledkem tak trochu „malý volant v klíně“. Ale zvyknete si. Člověk si ostatně zvykne na všechno.

Dalibor sice Peugeot brzy proklel do horoucích pekel, ale člověk by se neměl ukvapovat. Čím déle s novou 308 GTi jezdím, tím více se mi líbí. Podvozek funguje také velice obstojně, i když nemá adaptivní tlumiče, stejně jako samovosvorný diferenciál Torsen na přední nápravě, i když je pravda, že z naší trojice je tento diferenciál nejméně razantní.

_DSC1928.jpg_DSC1939.jpg_DSC1950.jpg

Trochu zvyku vyžaduje také reakce na plyn, která není tolik pohotová, protože prostě chvíli trvá, než se velké turbo opře do nasávaného vzduchu. Ale 308 GTi má na druhou stranu dokonalé brzdy. Výkonné, jedovaté, přesně dávkovatelné. Ani jeden z našich dalších dvou soupeřů na tyhle brzdy nestačí, i když je otázkou, jak by se choval Civic, kdyby za sebou neměl půl roku novinářského testování.

Jsem si jistý, že po delším čase bych si začal jízdu v Peugeotu užívat. Ostatně tomu tak bylo i na mosteckém okruhu. Hned jak si přivyknete na ovládání a hlavně na řízení, zjistíte, že i tohle auto snadno překoná 200 km/h a že se umí velmi obratně proplétat zatáčkami, jenže v přímém porovnání přece jen nelze přehlédnout skutečnost, že oproti Leonu a samozřejmě proti Civicu je Peugeot posazen více směrem komfort. Je samozřejmě otázkou, jestli tuto skutečnost brát jako výhodu, nebo jako nevýhodu. Rychlí budete každopádně i v Peugeotu.

A mimochodem, jak je vlastně tato trojice rychlá?

_DSC2039.jpg_DSC2068.jpg_DSC2107.jpg

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud