Kapitoly článku:
Původní Nissan Qashqai patřil k prvním kompaktním crossoverům, které záměrně opustily snahu vypadat robustně a namísto „terénního“ vzhledu zvolily podobu zvýšeného hatchbacku. Nová generace, s níž jsme se poprvé svezli téměř přesně před dvěma roky, kombinuje tento přístup s aktuální tváří značky Nissan. Ačkoliv nový Qashqai vznikal hlavně v Evropě, pracuje s typicky asijskými výrazovými prvky, jako je kombinace ostrých rovných hran a oblých křivek. Příď plná trojúhelníkových motivů přitom poněkud kontrastuje se střízlivou, až skoro fádní zadní částí.
Zatímco Hyundai sází na atletické proporce, ve všech směrech o něco menší Nissan chce vypadat jako přizvednutý hatchback
Hyundai Tucson opustil organické obliny předchozího modelu ix35 a místo nich sází na impozantní vzezření, které je charakteristické pro rukopis Petera Schreyera. Obrovská lichoběžníková maska, kolmá příď a útlé, protažené světlomety ale nejsou jedinými důvody, proč Tucson působí na poměry své třídy nezvykle atletickým dojmem. Podobně jako u i20 posadili designéři relativně užší kabinu na rozšířený ponton s odpovídajícím rozchodem kol, což dělá s celkovým vyzněním designu zázraky.
Interiéry se nijak dramaticky neliší. Nissan si dovolil o něco zdobnější tvary palubní desky, ta v Tucsonu působí na první pohled až příliš usedle. Hyundai má ale lépe (výš) umístěnou dotykovou obrazovku a šikovný je i neobvykle velký odkládací prostor pod panelem ovládání klimatizace. Potíže s odložením drobností ovšem nebudete mít ani v Nissanu.
Základní rozvržení se nevymyká obvyklým poměrům; Hyundai má lépe vyřešené držáky nápojů – láhev nepřekáží při manipulaci s voličem převodovky
Přístrojové štíty obou aut jsou si hodně podobné – bílé podsvícení dvou hlavních přístrojů s kruhovými stupnicemi, informační displej uprostřed. Pokud jde o infotainment, možnosti jsou v podstatě totožné, ale dojem nikoliv. Hyundai přesvědčuje promyšlenou, ergonomicky přívětivou grafikou. Možná není vizuálně tolik atraktivní, ale velká tlačítka a dobře čitelné písmo velice usnadňují obsluhu během jízdy.
Přesto může být palubní systém Tucsonu zdrojem frustrace – už dlouho jsme nejeli v autě, jehož navigace by si tak libovala v navádění do slepých ulic a občas rovnou vyzývala k odbočení v místě, kde žádná odbočka není.
Infotainment je počeštěný v obou autech, při jízdě jsme se ale lépe orientovali v grafickém rozhraní Tucsonu
Bude-li vás štvát něco v Qashqai, pak nikoliv navigační systém, ale varovné signály elektronických asistenčních systémů. Detektor bezpečného odstupu nebo hlídání mrtvých úhlů pípají i ve zcela běžných situacích, jimž se v městském provozu jednoduše nevyhnete a které nechávají jiná auta klidnými. Zvuky navíc nejsou jasně odlišené, takže když na vás začne auto pípat, napřed honem hledáte, co se vlastně děje. K bezpečnosti jízdy a klidu řidiče taková horlivost podle našeho názoru moc nepřispívá.
Hyundai Tucson vs. Nissan Qashqai: Vnější rozměry |
Model |
Tucson |
Qashqai |
Délka (mm) |
4475 |
4380 |
Šířka bez zrcátek (mm) |
1850 |
1806 |
Výška (mm) |
1645 |
1590 |
Rozvor náprav (mm |
2670 |
2646 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1608 |
1560 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1620 |
1560 |
Velkorysejší dimenzování Tucsonu se odráží také v prostornosti interiéru. Hyundai – zvenku větší, s delším rozvorem náprav a širším rozchodem kol – poskytuje ve všech klíčových směrech více místa pro cestující než Qashqai. (Menší prostor pro hlavu v Nissanu je ale způsoben především přítomností střešního okna v testovaném exempláři.)
Nissan Qashqai vs. Hyundai Tucson: Rozměry prostoru pro cestující (cm) |
Model |
Tucson |
Qashqai |
První řada sedadel |
|
|
Šířka v úrovni loktů |
151 |
147 |
Minimální prostor pro hlavu |
94 |
89 |
Maximální prostor pro hlavu |
101 |
95 |
Délka sedáku |
48 |
48 |
Délka opěradla |
65 |
59 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče |
23 |
25 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče |
7 |
6 |
Druhá řada sedadel |
|
|
Šířka v úrovni loktů |
149 |
147 |
Prostor pro hlavu |
100 |
90 |
Délka sedáku |
48 |
49 |
Délka opěradla |
67 |
64 |
Minimální prostor pro nohy |
20 |
14 |
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm |
26 |
23 |
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 190 cm |
21 |
18 |
Maximální prostor pro nohy |
43 |
38 |
Také v komfortu sezení na obou řadách vede Hyundai, a to nejen díky prostornější karoserii, ale i zásluhou lépe tvarovaných sedadel
Také komfort sezení je lepší v nošovickém SUV než v Qashqai, který v tomto směru doplácí zejména na velmi krátká opěradla vpředu a sice velice dlouhý, avšak nízko položený a téměř vodorovný sedák vzadu. Člověk běžného vzrůstu na něm sedí bez podepřených stehen. Obě auta si ale zaslouží pochválit za příkladnou přístupnost úchytů ISOFIX.
V přepravě běžných každodenních zavazadel má navrch Qashqai. Jeho zavazadlový prostor je nejen širší a vyšší, ale díky polohovatelné falešné podlaze také všestrannější. Nevýhodou je pouze kratší ložná plocha při nepoužití falešné podlahy, protože vybrání pod ní končí 12 cm za opěradly zadních sedadel. Hyundai může být praktičtější pro převoz těžších a delších břemen, kdy oceníte níže položenou nakládací hranu a větší vzdálenost k přednímu opěradlu.
Výhodou Nissanu je variabilní falešná podlaha, kterou lze použít třeba i jako dělicí přepážku pro zabezpečení menšího nákladu
Nissan Qashqai vs. Hyundai Tucson: Rozměry prostoru pro zavazadla (cm) |
Model |
Tucson |
Qashqai |
Šířka mezi podběhy |
103 |
111 |
Šířka v nejširším místě |
136 |
140 |
Výška po roletu (s falešnou podlahou) |
46 |
51 (38) |
Šířka vstupního otvoru |
111 |
116 |
Výška vstupního otvoru |
89 |
86 |
Výška otevření pátých dveří |
186 |
191 |
Délka ložné plochy (s falešnou podlahou) |
84 |
70 (82) |
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) |
200 |
173 |
Výška nakládací hrany |
73 |
76 |
Teoretický minimální kvádr (s falešnou podlahou) dm3 |
398 |
396 (346) |