Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Oba mají asijský rodokmen, ale vyrábějí se v Evropě – Nissan Qashqai v britském Sunderlandu, Hyundai Tucson v Nošovicích. Jeden vládne v Evropě, druhý chce vládnout u nás. Postavili jsme proti sobě dva kompaktní crossovery, které nedávno přišly na trh v nové generaci.
Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Design; interiéry a vnitřní prostor
  3. Jízda a spotřeba
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Příchod nového Hyundai Tucson na tuzemský trh zaregistrovali i lidé, kteří jinak automobilové novinky nesledují příliš bedlivě. „Teď tu vládnu já,“ hlásal nástupce modelu ix35 z televizních obrazovek i reklamních ploch. Abychom oprávněnost ambicí Tucsonu posoudili v kontextu dané třídy, rozhodli jsme se podrobit ho srovnávacímu testu.

Hyundai Tucson vs Nissan Qashqai 219.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 205.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 207.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 211.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 216.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 209.jpg
Hyundai Tucson i Nissan Qashqai přišly nedávno na trh v nové generaci

Koho ale vybrat za soupeře? Škoda Yeti, ač u nás v dané kategorii nejprodávanější, není nejmladší a obvyklé představě o typickém kompaktním crossoveru se přece jenom trochu vymyká. Proti novému Hyundai Tucson jsme proto postavili Nissan Qashqai. Proč zrovna ten? Protože je obchodně nejúspěšnějším kompaktním SUV.  Při pohledu na český trh to tak nemusí vypadat, ve statistikách SDA je Qashqai „až“ třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky je model Nissanu nejprodávanějším kompaktním SUV/crossoverem a zároveň jediným modelem této třídy, který se pravidelně objevuje mezi 10 nejprodávanějšími auty v Evropě celkově.

Hyundai Tucson vs Nissan Qashqai 192.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 194.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 190.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 202.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 199.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 197.jpg
Qashqai jsme novému Tucsonu vybrali za soupeře z toho důvodu, že je nejprodávanějším autem své třídy v Evropě

Tentokrát jsme dali v našem duelu přednost benzinovým motorům – částečně proto, že v souvislosti s aférou Dieselgate očekáváme mírný ústup dieselů ze slávy, ale zejména proto, abychom vyzkoušeli, nakolik jsou moderní malé přeplňované motory vhodnou volbou pro pohon relativně velkých a těžkých aut s nezanedbatelným aerodynamickým odporem.

Hyundai Tucson vs Nissan Qashqai 214.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 212.jpgHyundai Tucson vs Nissan Qashqai 213.jpg
Do testu jsme vybrali auta poháněná přeplňovanými benzinovými čtyřválci 1,6 l

Hyundai Tucson i Nissan Qashqai dávají zájemcům o benzinový motor na výběr jen šestnáctistovku, v tomto směru byla volba jednoduchá. Bohužel však nebylo v našich možnostech dát dohromady auta se zcela srovnatelnou specifikací hnacího řetězce: zatímco Qashqai měl manuální řazení a pohon předních kol (čtyřkolka je k mání pouze s dieselem), do testovaného Tucsonu v Nošovicích namontovali automat a pohon 4x4. Proto v dnešním srovnání  upozadíme vlastnosti související s přenosem výkonu a soustředíme se spíš na to ostatní.

Než se pustíme do vzájemného porovnávání, podívejme se na klíčové technické údaje obou modelů, ať přesně víme, co proti sobě stojí.

Hyundai Tucson vs. Nissan Qashqai: technické parametry
Model Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Motor               přeplňovaný řadový čtyřválec přeplňovaný řadový čtyřválec
Převodovka 7stupňová dvouspojková 6stupňová manuální
Pohon 4x4 přední
Zdvihový objem (cm3) 1591 1618
Kompresní poměr 10 10,5
Max. výkon (kW/k) 130/177 120/163
v ot./min. 5500 5600
Max. točivý moment (Nm) 265 240
v ot./min. 1500-4500 2000-4000
0-100 km/h (s) 9,1 9,1
Max. rychlost (km/h) 201 200
Komb. spotřeba (l/100 km) 7,5 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1534 1365
Celková hmotnost (kg) 2000 1885
Max. hm. přívěsu (kg) 1600 1500

Vidíme, že Hyundai má vyšší výkon i točivý moment (ten navíc zůstává na maximu v širším rozsahu otáček), ale udávané dynamické parametry jsou prakticky totožné a spotřeba Tucsonu je o výrazných 29 procent vyšší. Jak to? Částečně za to jistě mohou ztráty v komplikovanějším hnacím řetězci, ale také vyšší hmotnost (přinejmenším dílem způsobená opět komplikovanějším hnacím řetězcem).  Už při úvodním porovnávání „papírových“ údajů si tak znovu připomínáme, že pohodlí automatu a jistota čtyřkolky vždy něco stojí – a nemluvíme teď o pořizovací ceně.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2012
Stav: 53 960 km
Cena: 125 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2.188
Rok výroby: 2006
Stav: 131 749 km
Cena: 175 000 Kč
Hyundai Santa Fe 1.991
Rok výroby: 2003
Stav: 215 885 km
Cena: 75 000 Kč
Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

Test ojetiny: Škoda Octavia RS

Pokud se na ojetou Octavii RS nebudete dívat jako na vyhraněné sportovní auto, vlastně v ní můžete najít příjemného společníka na každý den.

včera | Dalibor Žák | 17 příspěvků
Test Jaguar Project 7: Průlet Evropou

Jaguar Project 7

To vám takhle zazvoní telefon s dotazem, jestli nechcete příští týden vyzvednout na Nürburgringu roadster s výkonem 575 koní a odvézt ho do Anglie. Kudy? To je na vás...

26.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 4 příspěvky
Test BMW 750Li xDrive: Prohlídka mnichovské výkladní skříně

BMW 750Li xDrive

Až donedávna byl považován za nejluxusnější automobil na trhu Mercedes-Benz třídy S. Jenže teď tu je také nová generace sedmičkového BMW, na které si dali v Mnichově hodně záležet.

18.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 47 příspěvků