Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Oba mají asijský rodokmen, ale vyrábějí se v Evropě – Nissan Qashqai v britském Sunderlandu, Hyundai Tucson v Nošovicích. Jeden vládne v Evropě, druhý chce vládnout u nás. Postavili jsme proti sobě dva kompaktní crossovery, které nedávno přišly na trh v nové generaci.
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Design; interiéry a vnitřní prostor
  3. Jízda a spotřeba
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Příchod nového Hyundai Tucson na tuzemský trh zaregistrovali i lidé, kteří jinak automobilové novinky nesledují příliš bedlivě. „Teď tu vládnu já,“ hlásal nástupce modelu ix35 z televizních obrazovek i reklamních ploch. Abychom oprávněnost ambicí Tucsonu posoudili v kontextu dané třídy, rozhodli jsme se podrobit ho srovnávacímu testu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson i Nissan Qashqai přišly nedávno na trh v nové generaci

Koho ale vybrat za soupeře? Škoda Yeti, ač u nás v dané kategorii nejprodávanější, není nejmladší a obvyklé představě o typickém kompaktním crossoveru se přece jenom trochu vymyká. Proti novému Hyundai Tucson jsme proto postavili Nissan Qashqai. Proč zrovna ten? Protože je obchodně nejúspěšnějším kompaktním SUV.  Při pohledu na český trh to tak nemusí vypadat, ve statistikách SDA je Qashqai „až“ třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky je model Nissanu nejprodávanějším kompaktním SUV/crossoverem a zároveň jediným modelem této třídy, který se pravidelně objevuje mezi 10 nejprodávanějšími auty v Evropě celkově.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Qashqai jsme novému Tucsonu vybrali za soupeře z toho důvodu, že je nejprodávanějším autem své třídy v Evropě

Tentokrát jsme dali v našem duelu přednost benzinovým motorům – částečně proto, že v souvislosti s aférou Dieselgate očekáváme mírný ústup dieselů ze slávy, ale zejména proto, abychom vyzkoušeli, nakolik jsou moderní malé přeplňované motory vhodnou volbou pro pohon relativně velkých a těžkých aut s nezanedbatelným aerodynamickým odporem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme vybrali auta poháněná přeplňovanými benzinovými čtyřválci 1,6 l

Hyundai Tucson i Nissan Qashqai dávají zájemcům o benzinový motor na výběr jen šestnáctistovku, v tomto směru byla volba jednoduchá. Bohužel však nebylo v našich možnostech dát dohromady auta se zcela srovnatelnou specifikací hnacího řetězce: zatímco Qashqai měl manuální řazení a pohon předních kol (čtyřkolka je k mání pouze s dieselem), do testovaného Tucsonu v Nošovicích namontovali automat a pohon 4x4. Proto v dnešním srovnání  upozadíme vlastnosti související s přenosem výkonu a soustředíme se spíš na to ostatní.

Než se pustíme do vzájemného porovnávání, podívejme se na klíčové technické údaje obou modelů, ať přesně víme, co proti sobě stojí.

Hyundai Tucson vs. Nissan Qashqai: technické parametry
Model Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Motor               přeplňovaný řadový čtyřválec přeplňovaný řadový čtyřválec
Převodovka 7stupňová dvouspojková 6stupňová manuální
Pohon 4x4 přední
Zdvihový objem (cm3) 1591 1618
Kompresní poměr 10 10,5
Max. výkon (kW/k) 130/177 120/163
v ot./min. 5500 5600
Max. točivý moment (Nm) 265 240
v ot./min. 1500-4500 2000-4000
0-100 km/h (s) 9,1 9,1
Max. rychlost (km/h) 201 200
Komb. spotřeba (l/100 km) 7,5 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1534 1365
Celková hmotnost (kg) 2000 1885
Max. hm. přívěsu (kg) 1600 1500

Vidíme, že Hyundai má vyšší výkon i točivý moment (ten navíc zůstává na maximu v širším rozsahu otáček), ale udávané dynamické parametry jsou prakticky totožné a spotřeba Tucsonu je o výrazných 29 procent vyšší. Jak to? Částečně za to jistě mohou ztráty v komplikovanějším hnacím řetězci, ale také vyšší hmotnost (přinejmenším dílem způsobená opět komplikovanějším hnacím řetězcem).  Už při úvodním porovnávání „papírových“ údajů si tak znovu připomínáme, že pohodlí automatu a jistota čtyřkolky vždy něco stojí – a nemluvíme teď o pořizovací ceně.

Následující kapitola
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 26 000 Kč
Hyundai i30 1.396
Rok výroby: 2013
Stav: 149 052 km
Cena: 160 000 Kč
Hyundai i20 1.12
Rok výroby: 2014
Stav: 105 271 km
Cena: 130 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků