Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Oba mají asijský rodokmen, ale vyrábějí se v Evropě – Nissan Qashqai v britském Sunderlandu, Hyundai Tucson v Nošovicích. Jeden vládne v Evropě, druhý chce vládnout u nás. Postavili jsme proti sobě dva kompaktní crossovery, které nedávno přišly na trh v nové generaci.
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Design; interiéry a vnitřní prostor
  3. Jízda a spotřeba
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Příchod nového Hyundai Tucson na tuzemský trh zaregistrovali i lidé, kteří jinak automobilové novinky nesledují příliš bedlivě. „Teď tu vládnu já,“ hlásal nástupce modelu ix35 z televizních obrazovek i reklamních ploch. Abychom oprávněnost ambicí Tucsonu posoudili v kontextu dané třídy, rozhodli jsme se podrobit ho srovnávacímu testu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson i Nissan Qashqai přišly nedávno na trh v nové generaci

Koho ale vybrat za soupeře? Škoda Yeti, ač u nás v dané kategorii nejprodávanější, není nejmladší a obvyklé představě o typickém kompaktním crossoveru se přece jenom trochu vymyká. Proti novému Hyundai Tucson jsme proto postavili Nissan Qashqai. Proč zrovna ten? Protože je obchodně nejúspěšnějším kompaktním SUV.  Při pohledu na český trh to tak nemusí vypadat, ve statistikách SDA je Qashqai „až“ třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky je model Nissanu nejprodávanějším kompaktním SUV/crossoverem a zároveň jediným modelem této třídy, který se pravidelně objevuje mezi 10 nejprodávanějšími auty v Evropě celkově.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Qashqai jsme novému Tucsonu vybrali za soupeře z toho důvodu, že je nejprodávanějším autem své třídy v Evropě

Tentokrát jsme dali v našem duelu přednost benzinovým motorům – částečně proto, že v souvislosti s aférou Dieselgate očekáváme mírný ústup dieselů ze slávy, ale zejména proto, abychom vyzkoušeli, nakolik jsou moderní malé přeplňované motory vhodnou volbou pro pohon relativně velkých a těžkých aut s nezanedbatelným aerodynamickým odporem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme vybrali auta poháněná přeplňovanými benzinovými čtyřválci 1,6 l

Hyundai Tucson i Nissan Qashqai dávají zájemcům o benzinový motor na výběr jen šestnáctistovku, v tomto směru byla volba jednoduchá. Bohužel však nebylo v našich možnostech dát dohromady auta se zcela srovnatelnou specifikací hnacího řetězce: zatímco Qashqai měl manuální řazení a pohon předních kol (čtyřkolka je k mání pouze s dieselem), do testovaného Tucsonu v Nošovicích namontovali automat a pohon 4x4. Proto v dnešním srovnání  upozadíme vlastnosti související s přenosem výkonu a soustředíme se spíš na to ostatní.

Než se pustíme do vzájemného porovnávání, podívejme se na klíčové technické údaje obou modelů, ať přesně víme, co proti sobě stojí.

Hyundai Tucson vs. Nissan Qashqai: technické parametry
Model Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Motor               přeplňovaný řadový čtyřválec přeplňovaný řadový čtyřválec
Převodovka 7stupňová dvouspojková 6stupňová manuální
Pohon 4x4 přední
Zdvihový objem (cm3) 1591 1618
Kompresní poměr 10 10,5
Max. výkon (kW/k) 130/177 120/163
v ot./min. 5500 5600
Max. točivý moment (Nm) 265 240
v ot./min. 1500-4500 2000-4000
0-100 km/h (s) 9,1 9,1
Max. rychlost (km/h) 201 200
Komb. spotřeba (l/100 km) 7,5 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1534 1365
Celková hmotnost (kg) 2000 1885
Max. hm. přívěsu (kg) 1600 1500

Vidíme, že Hyundai má vyšší výkon i točivý moment (ten navíc zůstává na maximu v širším rozsahu otáček), ale udávané dynamické parametry jsou prakticky totožné a spotřeba Tucsonu je o výrazných 29 procent vyšší. Jak to? Částečně za to jistě mohou ztráty v komplikovanějším hnacím řetězci, ale také vyšší hmotnost (přinejmenším dílem způsobená opět komplikovanějším hnacím řetězcem).  Už při úvodním porovnávání „papírových“ údajů si tak znovu připomínáme, že pohodlí automatu a jistota čtyřkolky vždy něco stojí – a nemluvíme teď o pořizovací ceně.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují
  2. Design; interiéry a vnitřní prostor
  3. Jízda a spotřeba
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 100 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 17 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků