Sportovní charakter Audi TT v nové podobě: Studie Audi TT Sportback

Sportovní charakter Audi TT v nové podobě: Studie Audi TT Sportback

  • Koncepční studie přináší novou interpretaci modelu Audi TT*
  • Šéf vývoje Prof. Dr. Hackenberg: „TT Sportback concept spojuje dva designerské koncepty. Vzniká tak další možný člen rodiny TT.“
  • Čtyřválcové TFSI poskytuje výkon 400 k a maximální točivý moment 450 N.m

Praha, 2. října 2014 – Audi představuje na pařížském autosalonu studii rychlého sportovního vozu se čtyřmi sedadly a pěti dveřmi – TT Sportback concept. Exteriér koncepční studie cituje designérský styl klasického TT* a obohacuje jej o nové sošné tvary s protaženými proporcemi. Zdrojem hnací síly je vysokovýkonný agregát 2.0 TFSI, vyladěný na 294 kW (400 k).

„S modelem TT vytvořila značka Audi jednu z automobilových designérských ikon uplynulých 20 let,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „V následujících letech jsme koncipovali sportovně elegantní pětidveřové vozy Audi A5 Sportback* a Audi A7 Sportback*. Ve studii Audi TT Sportback concept nyní spojujeme oba designerské koncepty, čímž vznikl další možný člen rodiny TT.“

Audi TT Sportback concept fascinuje výkonem 294 kW (400 k), který je přenášen na vozovku prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 3,9 sekundy. Náročná konstrukce podvozku a nízké těžiště zaručují dynamické jízdní vlastnosti. Karoserie je vyrobena z početných hliníkových komponentů s nízkou hmotností. Dálkové světlomety LED jsou doplněny laserovými bodovými světly – Audi touto inovací ještě více zvyšuje bezpečnost jízdy za tmy.

Dominantou elegantně navrženého interiéru koncepční studie je Audi virtual cockpit v podobě 12,3“ displeje, který nahradil jak konvenční přístroje, tak i monitor MMI. Grafika se vyznačuje nejvyšší kvalitou a řidič může volit mezi několika úrovněmi zobrazování. Otočné tlačítko terminálu MMI je doplněno touchpadem, který slouží k zadávání znaků a ovládání pohyby prstů jako u chytrého telefonu. Ovládání klimatizační soustavy bylo přemístěno do výdechů ventilační soustavy.

Vnější design

Pětidveřová studie Audi TT Sportback concept je 4,47 metru dlouhá, 1,89 metru široká a 1,38 metru vysoká, rozvor činí 2,63 metru. TT Sportback concept přesahuje svou délkou novou generaci sériově vyráběného modelu TT o 29 centimetrů, rozvorem o dvanáct centimetrů a šířkou o šest centimetrů, zatímco střecha je o tři centimetry blíž k vozovce.

Karoserie, lakovaná odstínem červená Mars, vyzařuje sportovní eleganci. Velmi precizní linie vymezují atleticky klenuté plochy a na svalnaté tělo karoserie je posazen nízký pruh prosklení kabiny. Design přebírá styl Audi TT, na jehož základě vznikla nová, sportovně protažená, sošná podoba s vysokou mírou napětí.

Na přídi nové studie Audi TT Sportback concept zdůrazňují výrazné horizontální linie dojem sportovní šířky. Maska chladiče Singleframe, která nese na své spodní hraně nápis quattro, je nižší a širší než u dvoudveřového kupé. Její voštinová mřížka se leskne povrchovou úpravou se vzhledem tmavého hliníku.

Postranní okraje masky chladiče Singleframe přecházejí do prolisů v kapotě motoru, jíž propůjčují sportovní kontury. Jak je pro Audi typické, veškeré stylistické prvky do sebe dokonale zapadají. Všechny linie a plochy koncepční studie vzájemně logicky souvisejí.

Dalším charakteristickým rysem studie Audi TT Sportback concept jsou velké, markantní otvory pro přívod vzduchu na přídi. Otvory, ohraničené výraznými hranami, působí jako samostatná tělesa, která jsou vyplněna voštinovými mřížkami. Třetí, nízký otvor pod maskou chladiče Singleframe je vzájemně propojuje. Lišta, která otvor strukturuje, přiostřuje vzhled koncepční studie, a zároveň plní aerodynamickou funkci.

Typickým stylistickým rysem modelů TT jsou také nově navržené světlomety s dělicími příčkami, jejichž světla pro denní svícení se vyznačují jedinečným světelným podpisem. Bodové kužely dálkových světel jsou v koncepční studii Audi TT Sportback concept vytvářeny prostřednictvím laserové technologie – v každém světlometu vychází z jednoho modulu se čtyřmi výkonnými diodami kužel světla s dosahem několika stovek metrů. Laserové bodové světlo, které je aktivní od rychlosti jízdy 60 km/h, doplňuje dálková světla LED. Pro řidiče to znamená velký přínos v oblasti viditelnosti a bezpečnosti. Kamera rozpoznává ostatní účastníky silničního provozu a odcloňuje je z kuželu světla.

Koncept osvětlení je završen dynamickými ukazateli světla, které jsou používány také v zadních světlometech LED. Ukazatele jsou sestaveny z řady samostatných diod, které se rozsvěcují jedna po druhé směrem od vnitřního okraje k vnějšímu, a tím ukazují směr, kam řidič směřuje.

Při pohledu na boční stěnu je úzká spřízněnost čtyřmístné studie se sériově vyráběným modelem TT obzvlášť nápadná. Audi TT Sportback concept stojí na silnici široce rozkročen, jeho převisy jsou krátké. Široké půlkruhy podběhů kol, rozšířené o tři centimetry do stran, působí jako nasazená tělesa. Oblouk předních podběhů přerušuje linii hrany kapoty motoru, která poté pokračuje jako ostrá linie Tornádo přes dveře až k zádi.

Také lišta bočních prahů, vzájemně propojující podběhy kol, působí sportovním a širokým dojmem. Vnější zpětná zrcátka s hranatými kryty jsou posazena na dveřích v klasickém stylu sportovních vozů. Na pravém boku se nachází kruhové víčko palivové nádrže, další klasický prvek modelů TT.

Vypracovaná ramena svalnatého tělesa karoserie nesou nízký pruh dozadu protažených bočních oken, jejichž tvar odpovídá liniím Sportbacku, jak je Audi realizovalo u modelových řad A5 a A7. Silně skloněný střešní sloupek C elegantně přechází do ramenní části. Záď působí kompaktním a štíhlým dojmem. Výrazně zakulacené rohy zadního okna jsou vzpomínkou na původní TT.

Také záď studie Audi TT Sportback concept je bez zbytečných ozdob a působí sošným dojmem. Šířku zdůrazňuje pět horizontálních linií. Jednodílné zadní světlomety – rovněž s vertikálními dělicími příčkami, inspirovanými závodním vozem R18 – tvoří samostatná tělesa. Hrana pro uchopení víka zavazadlového prostoru v podobě výrazně tvarované lišty je vzájemně propojuje. Ve stínu odtokové hrany je umístěna plocha pro registrační značku. Obě velké, eliptické koncovky výfukové soustavy jsou vloženy do difuzoru a vizuálně propojeny lištou.

Interiér

Řidič a cestující nastupují do studie Audi TT Sportback concept dveřmi s bezrámovými okny. Interiér je obklopuje jako sportovní oblek na míru. V interiéru je nekompromisní sportovní charakter modelu Audi TT kombinován s funkčností pětidveřové limuzíny. Tuto skutečnost podtrhují štíhlé ozdobné prvky na přístrojové desce a ve výplních dveří, jakož i dlouhá středová konzola, která prochází celým interiérem. Ručně zpracované stehování na středové konzole a pod bočními okny probíhá z přední části interiéru až do zavazadlového prostoru a propůjčuje interiéru sportovní eleganci. Také čalouněním stropu se táhne elegantní kontura, která zdůrazňuje délku interiéru. Supersportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou výrazně tvarovaná a mnohostranně nastavitelná.

Vzadu naleznou pohodlí dvě osoby, rovněž na samostatných sedadlech s integrovanými opěrkami. Mezi nimi jsou umístěny funkční odkládací schránky a komfortní loketní opěrka. Opěradla jsou sklopná, aby bylo možné do zavazadlového prostoru pod zadním výklopným víkem naložit i velké předměty.

Designéři Audi se u šlachovitě napnutých linií interiéru koncepční studie věrně drželi stylu sériově vyráběného modelu TT. Přístrojová deska připomíná při pohledu seshora křídlo letadla, pět kruhových výdechů ventilační soustavy se podobá proudovým motorům. V jejich osách jsou umístěny ovládací prvky pro vyhřívání sedadel, recirkulaci vzduchu, nastavení teploty a rozdělení i rychlost vzdušného proudění. Vypuštěním klasického ovládacího panelu klimatizace a monitoru MMI bylo možné navrhnout štíhlou a lehkou přístrojovou desku, která je plně zaměřena na řidiče.

Digitální sdružené přístroje Audi virtual cockpit nahradily konvenční fyzické ukazatele a centrální monitor MMI. Řidič může v několika úrovních přepínat zobrazení na displeji s úhlopříčkou 12,3“ a grafikou nejvyšší kvality. Ovládání může probíhat prostřednictvím multifunkčního volantu nebo terminálu MMI. Touchpad na kruhovém otočném tlačítku slouží k zadávání znaků a zpracovává také pohyby většího počtu prstů – řidič tak může například zvětšovat měřítko mapy, jak je zvyklý z chytrého telefonu.

V souladu se sportovně elegantním charakterem jsou v interiéru studie Audi TT Sportback concept použity velmi kvalitní materiály. Přístrojová deska a horní části vnitřních výplní dveří jsou v tmavém odstínu šedá Granit. Loketní opěrky, středová konzola a sedadla jsou potažena novou, měkkou kůží v barevném odstínu béžová Pergament. Tato kůže vyniká maximálně přírodním zpracováním a její povrch se hedvábně třpytí. Výplně dveří jsou potaženy Alcantarou v odstínu béžová Pergament. Potahy na sedadlech jsou prošívány kosočtvercovým vzorem. Boční polštáře sedadel jsou zdobeny speciálními proužky tmavě šedé kůže, které jsou sešity červenými nitěmi nevšední stehovací technikou.

Na přístrojové desce a ve výplních dveří jsou ozdobné plochy se vzhledem tmavého hliníku. Stejnou povrchovou úpravu mají i ozdobné prvky na bočních stěnách sedadel a ozdobné prstence výdechů ventilační soustavy. Kombinace barev a materiálů je završena černými podlahovými rohožemi z pogumovaného materiálu, jimiž je chráněna také podlaha zavazadlového prostoru.

Pohon

Motor 2.0 TFSI studie Audi TT Sportback concept fascinuje svými výkonovými parametry. Při 6400 min-1 poskytuje nejvyšší výkon 294 kW (400 k), takže jeho specifický výkon činí 147 kW (200 k) na litr zdvihového objemu. Klikový hřídel čtyřválce přenáší v rozpětí otáček od 2400 do 6000 min-1 maximální točivý moment 450 N.m a již při 1900 min-1 je k dispozici více než 300 N.m. Vysokovýkonný motor přesto v průměru spotřebuje jen 7,0 l/100 km. Tomu odpovídají emise CO2 162 g/km.

Turbodmychadlem přeplňovaná jednotka s přímým vstřikováním benzinu disponuje jako člen řady motorů Audi EA 888 rozsáhlým souborem highendových technických řešení. Účinné plnění válců zajišťuje proměnné časování ventilů na straně sání i výfuku společně s variabilním zdvihem výfukových ventilů Audi valvelift system, který pracuje dvoustupňově. Při částečném zatížení je přímé vstřikování FSI doplněno nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Důležitou součástí systému řízení chladicí soustavy je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců. Oběh chladicí kapaliny je regulován výkonným modulem s rotačním šoupátkem.

Motor 2.0 TFSI byl vzhledem k vysokému výkonu dalekosáhle přepracován. Mezi úpravy patří speciální hliníkové písty s integrovaným chladicím kanálem a kovaný klikový hřídel z oceli nejvyššího stupně pevnosti. Blok motoru je zhotoven z nové vysokopevnostní slitiny, hlava válců byla přizpůsobena vyššímu objemu proudících plynů. Rovněž nově vyvinuté výfukové turbodmychadlo vytváří relativní plnicí tlak až 1,8 baru. Oběžné kolo turbíny kombinuje axiální a radiální proudění plynů, aby bylo zaručeno mimořádně rychlé zvýšení otáček.

Čtyřválec fascinuje za jízdy svou extrémní dynamikou. Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním umožňuje studii Audi TT Sportback concept zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb pedálu plynu a s chutí se vytáčí až k hranici zásahu omezovače při 7200 otáčkách za minutu. S rostoucím zatížením a otáčkami získává jeho beztak sportovní zvuk ještě více na intenzitě.

Hnací síla motoru je přenášena kompaktní sedmistupňovou převodovkou S tronic s tříhřídelovou konstrukcí, která řadí během několika málo setin sekundy. Řidič může nechat dvouspojkovou převodovku pracovat ve dvou automatických programech, nebo sám řadit prostřednictvím pádel na volantu.

Z převodovky putuje hnací síla na asfalt prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Z důvodu optimálního rozložení hmotnosti je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená lamelová spojka uložena před zadním diferenciálem. Pohon quattro mění rozdělení hnací síly mezi nápravy aktivně během milisekund, a přispívá tak k dynamickým jízdním vlastnostem.

Podvozek

Technická vyspělost studie Audi TT Sportback concept je patrná rovněž z konstrukce podvozku. Přední náprava je typu McPherson a její hliníkové komponenty snižují velikost neodpružených hmot. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly odděleně.

Velká kola mají průměr ráfku 21 palců, rozměr pneumatik je 255/30. Čtyři brzdové kotouče v 18“ formátu se vyznačují lehkou konstrukcí se zvlněnými okraji.

Ovladatelnost je přivedena k dokonalosti elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC. Při průjezdu zatáčkou na limitu fyzikálních možností přichází ke slovu doplňková funkce systému ESC – řízení točivého momentu na jednotlivých kolech převádí hnací sílu minimálními brzdnými zásahy z odlehčených vnitřních kol na vnější kola. Pro řidiče to znamená další zvýšení neutrality, stability a trakce.

Karoserie

Karoserie, postavená na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč, hraje ústřední roli v konceptu lehké konstrukce studie Audi TT Sportback concept. Přední část vozu je vyrobena kompletně z oceli. Podlaha prostoru pro cestující zahrnuje vysokopevnostní komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení, které mohou mít vzhledem ke své extrémní pevnosti tenké stěny a v důsledku toho i nízkou hmotnost. Horní část skeletu prostoru pro cestující, vnější panely, dveře a víka jsou vyrobeny z hliníku. Audi k tomu používá klasickou trojici základních stavebních kamenů v podobě odlévaných uzlových bodů, výtlačně lisovaných profilů a plechů.

S tímto konceptem smíšené konstrukce představuje karoserie nejnovější evoluční stupeň prostorového rámu Audi Space Frame (ASF). Jeho hybridní konstrukce propůjčuje studii nízké těžiště, které je ideálním předpokladem pro sportovní jízdu.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud