Oba dosavadní Focusy RS byly báječnými auty, jedněmi z nejlepších předokolek na trhu. V aktuální generaci se to má ale změnit.
Ford a pohon všech kol? To už tu bylo. Pomiňme úchvatný speciál RS 200 s motorem před zadní nápravou, který vznikl v silniční verzi jen kvůli homologaci pro skupinu B. Ale znak náprav 4x4 měly třeba i Sierry, ty kufrové se navíc proháněly rovněž v rally. A pak přišel Escort RS Cosworth. Jenže od ukončení jeho výroby uplynuly už takřka dvě dekády a právoplatného nástupce dosud nedostal.
Ikonické ostré Fordy: Escort RS Cosworth a Focus RS ve dvou generacích
Současné ST jím tak docela není, po faceliftu ho navíc aktuálně koupíte i v naftě. Pro sportující spořílky bezvadná nabídka, ale my chceme RS! A nejlépe to, které bude zabírat na všechny čtyři... Podle amerického magazínu Road & Track se přání mnoha entuziastů donesla až k uším nejvyšších mužů samotného Fordu a budou do dvou let vyslyšena! Časopis totiž vyzpovídal nejmenovaného člověka z automobilky, takže informace mají jistou záruku...
Focus RS pro rok 2016 údajně dostane nový systém pohonu všech čtyř kol. Modelový rok premiéry je oficiální, v jeho případě se o spekulaci rozhodně nejedná, výrobce už tuto informaci potvrdil. Takže IAA 2015 ve Frankfurtu?
Hot-hatch se může těšit na systém vektorování točivého momentu. Čeká se také celkově tvrdší podvozek s modifikovanými závěsy včetně přední nápravy RevoKnuckle, větší brzdy a kola a hlavně změna charakteristiky posilovače řízení, toť jasná věc.
Čtyřválec z Mustangu
Moderní trendy downsizingu ale nezastavíte. I novému „eresu“ tak zabručí v útrobách čtyřválec EcoBoost, tentokrát o objemu 2,3 litru s odhadovaným výkonem kolem 325-350 koní, tedy 239 až 258 kW. Spíš se ale přiblíží vyššímu číslu. Jistě, stejný motor s twin-scroll turbem dostal i nový Mustang. A co převodovky? Žádná dvouspojka, žádný automat, ale šestistupňový manuál.
Kolik za něj zájemce zaplatí? V USA asi 45 tisíc dolarů, tedy 950 tisíc korun podle aktuálního kurzu. My se takové částce můžeme jen usmát, Evropané vysázejí na dřevo určitě šestimístnou cifru, někde kolem 1,1-1,2 milionu. Ale když náhodou objevíte v archivu český ceník Fordu z před dvou dekád, zjistíte, že bájný Escort RS Cosworth stál nový také tolik. Ať s křídlem, nebo bez něj...