Spalovací motor bude u BMW brzy minulostí. Budoucnost patří vodíku

BMW představuje koncepty pohonů budoucnosti na vodík a elektřinu. Jednou se prý obejdeme bez spalovacích motorů úplně.
Seznam kapitol
  1. BMW eDrive
  2. Fotogalerie: BMW eDrive

Klasický spalovací motor bude u BMW už brzy minulostí. Automobilka se chce spoléhat pouze na elektřinu a případně i vodík. A nemyslete si, že je to hudba vzdálené budoucnosti. Hovoří se už o roku 2020, kdy by měly začít spalovací motory z vozů BMW mizet.

Prvním pohledem do blízké budoucnosti je koncept plug-in hybridu BMW řady 2 Active Tourer. BMW bude hybridní auta označovat logem eDrive a právě Active Tourer ukazuje, co bude již brzy naprosto běžné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncept řady 2 Active Tourer ukazuje, jak bude vypadat běžný plug-in hybrid. V kombinaci spotřebuje dva litry na 100 km a vypustí méně než 50 g/km CO2.

Pohání ho sice ještě pořád spalovací motor, v tomto případě přeplňovaný tříválec 1,5 l o výkonu 100 kW (136 k) a točivém momentu 220 Nm, ale už se neobejde bez neustálé asistence elektromotorů.

Síla jde na přední kola přes šestistupňový automat, ale ještě je tu generátor. Umí ze sebe dostat výkon 15 kW a točivý moment 150 Nm, což může být použito k dočasnému zvýšení výkonu motoru, nebo také k dobíjení akumulátorů a ke startování spalovacího motoru.

Technika | Tajné | Elektromobily | BMW | Sedany | Hybridy | BMW řada 3

BMW v roce 2022: Karbonová konstrukce a výhradně elektromotory

Nad zadní nápravou je elektromotor, který má výkon 65 kW (88 k) a točivý moment 165 Nm. Elektronika pak rozděluje sílu na jednotlivá kola a nejenže hybrid funguje jako čtyřkolka, ale ještě má vektorování točivého momentu. Auto samozřejmě umí jezdit jen na elektřinu.

Plug-in hybridní Active Tourer se dostane na stovku za 6,5 sekundy. V kombinovaném cyklu má spotřebovat 2 litry benzínu na 100 km s emisemi pod 50 g/km CO2. Dojezd na elektřinu je 38 km a maximální rychlost v elektrickém režimu je až 130 km/h.

Vodíkovou budoucnost naznačuje koncept založený na BMW řady 5 Gran Turismo, který používá palivové články vzešlé ze spolupráce BMW a Toyoty. Vznikl i zajímavý prototyp na bázi BMW i8. Koncept je ale vodíkovým plug-in hybridem, spalovací motor v něm už nenajdete.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW zkouší palivové články na vodík v konceptech postavených na základech řady 5 GT a také v modelu i8, který byl značně upraven. Palivové články BMW sdílí s Toyotou

Vodíkové BMW řady 5 GT umožňuje jízdu jak na akumulátory bez použití palivových článků, tak právě i na vodík. Celkový dojezd se pohybuje okolo 500 km. Podle BMW se tím zásadně zlepšuje akční rádius elektromobilu a nejsou potřeba obří a těžké akumulátory. Navíc trvá tankování vodíku jen pár minut proti mnohahodinovému nabíjení akumulátorů.

Vodíkové BMW řady 5 GT má výkon 180 kW (245 koní). Ke skladování vodíku v autě používá BMW vlastní patentovanou technologii CCH2 pro nízkoteplotní skladování vodíku pod tlakem 350 barů, ale také standardní skladovací systém CGH2 s tlakem 700 barů.

BMW představilo také svůj koncept vstřikování vody do přeplňovaného benzínového motoru. Už jsme to mohli vidět v BMW M4, ale další fáze bude aplikace do BMW řady 1 s přeplňovaným tříválcem 1,5 l.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vstřikování vody jsme mohli vidět u BMW M4, ale automobilka ho nyní testuje i v obyčejném přeplňovaném tříválci v BMW řady 1. Hlavním benefitem je nižší spotřeba

Vstřikování vody do sání má zvýšit efektivitu spalování a výkon o deset procet a zároveň snížit spotřebu o 8 %. Vstřikování vody prý také snižuje tepelné a mechanické namáhání motoru a jeho náročnost na kvalitu benzínu. Lze prý zvýšit kompresi a zároveň použít horší palivo, třeba s oktanovým číslem 95 místo 98.

Následující kapitola
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků