Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

128 komentářů

Miyaki
9. listopadu • 21:18

Parkovaci zony (a nejlepe modre) do vsech mest a obci v CR, spravedlnost pro vsechny a stejnym dilem! :-))To nauci tu chamrad slunickarskou a ekoteroristy tomu jejich volani po spravedlnosti! :-)
A samo prijde zklidnovani dopravy a pokles mobility! :-))

Karel
8. listopadu • 16:52

Dekuji za clanek. Rad pana doktora podporim a tech 5000,- prispeji. Oproti 800tis, co jsem musel u nas zaplatit za dve garaze, aby moje provozovna byla alespon trosku schopna obsluhovat zakazniky, je to nic. Mam sice problem, kdyz prijdou tri, ale i tak jsem na tom mnohem lepe, nez kolegove, kteri vedle v dome nemaji garaze na prodej( ne ze by tam jeste nejaka na prodej byla). Take nechapu, proc jako pravnicka osoba mam platit 25xtolik, co fyzicka osoba. Bohuzel cely problem je, ze nejsou zachytna parkoviste P+R. Zony akorat dusi Prahu, stejne tak, jako stare diesely. Pokud by byla rozumne postavena, ja osobne bych nemel problem dovest deti do skoly, zaparkovat a na Zizkov do provozovny dojet sockou.

jehovista
8. listopadu • 19:31

"Take nechapu, proc jako pravnicka osoba mam platit 25xtolik, co fyzicka osoba."
Treba proto, ze by pak omezeni na bydliste postradalo smysl. To by pak mohl kazdy dat tisicovku za ZL, par korun za virtualni sidlo a mel by rezidentskou kartu.

Karel
8. listopadu • 22:15

Ano, to je mozne, ale je to tak spravne. Nahore pises, ze kdo plati dane(mas sidlo, tak je platis), tak ma narok na parkovaci kartu. Ja snad dane neplatim? Platim. Tak proc bych mel platit vic za kartu? Nerikam za druhe a xte auto, za ktere plati vic i resident, ale za prvni.Jses snad neco vic, kdyz mas v kamrliku postel?

jehoVista
9. listopadu • 9:06

Ja ale neobhajuju soucasne provedeni parkovacich zon!!! Jenom se snazim vysvetlit proc si myslim, ze je to prave takhle(a netvrdim, ze je to tak spravne). Tady jsem ale pro kazdeho nepritel, protoze se moje prispevky neskladaji pouze z vyroku "zony jsou nespravedlive, zli prazaci, zakazeme jim parkovani taky, ..."

pet
8. listopadu • 16:03

pan by mohl jeste byt stastny!my z prahy 10 jsme na tom totiz jeste mnohem hur. u nas muzou parkovat vsichni odkudkoliv ale my nezaparkujeme jelikoz ulice jsou narvane. k tomu nikam po praze take jet nemuzeme protoze jinde zony jsou. takze jsm ena tom hur nez ti u kteryh zony jsou i ti co do prahy dojizdeji!

Kaja
8. listopadu • 15:43

Já jsem taky proti zónám. Existují už i zahraniční studie, které ukazují, že modré zóny mají smysl maximálně někde v historických centrech měst, ale ne jako řešení parkování napříč celým městem. Kromě nespravedlnosti toho, kdo má či nemá nárok na parkovací kartu a když má, tak musí pořádně zaplatit mají modré zóny i zásadní nevýhody.
- modrá zóna nezaručí parkovací místo (jen z vás vytáhne peníze)
- poznáte problém s návštěvami, až za vámi někdo přijede na víkend, nebude mít kde zaparkovat a když tak za velké peníze (to za vámi raději nikdo nepojede). Problém budete mít až budete staří a vaši blízcí, kteří vám budou chtít pomoc (nakoupit, uklidit apod.) u vás nezaparkují (zkušenost ze Žižkova, kamarád tam má staré rodiče ke kterým takhle jezdí pomáhat) a nakoupit jim na týden bez auta je skoro nemožné, když zaparkuje jen na chvíli před dům, hned ho někdo nabonzuje a během chvilky už mu PČR dává botičku.
- kdo podniká a jezdí za ním klienti, tak bude mít také problém a o mnoho klientů přijde (nebudou mít kde zaparkovat a platit se jim nebude chtít)
- když budete mít svého prověřeného řemeslníka, tak se mu nebude chtít jet k vám protože by musel na smíšeném parkovišti platit nehorázné peníze a když ano, tak to zaplatíte v ceně, což např. za dobu rekonstrukce koupelny může dělat pěkných pár tisíc navíc. Modré zóny jsou jen způsob jak dát lidem falešný pocit, že budou lépe parkovat, ale nakonec to bude stejné jako před tím jen budete každý rok o nějakou tu tisícikorunu lehčí.

Aladin
8. listopadu • 15:49

P9 odmítla modré zóny a chce fialové. Tzn. rezidenti + možnost placeného stání za 10kč/hod.

SHX
8. listopadu • 15:13

může být hůř, v Tokiu si nesmíš koupit auto, když pro něj nemáš parkování

Aladin
8. listopadu • 15:38

Když máš KEI car, tak snad můžeš. Dobrá, to není auto. :-)

PetrPan
8. listopadu • 13:46

Uz vidim, jak se za mesic a pul kvuli 39 lidem:-D Skonci to podobnym fiaskem jako hromadna zaloba na banky vedena Nacherem, kde bylo zarucovano vraceni poplatku a nakonec z toho byla prohra a stahnuti ocasu zpet mezi nozky.

Lukído
8. listopadu • 13:37

Chudák právník, nemá 12 tísíc na parkování. :-(

Quebe
8. listopadu • 13:58

Nějak jsem si nevšiml, že by to dělal proto, že nemá na parkovací kartu :-)

Quebe
8. listopadu • 13:14

Ulice je veřejným prostorem, který patří nám všem. Všichni jsme se na jeho výstavbě podíleli ze svých daní, a tudíž jej všichni máme právo využívat stejným způsobem. To, že někdo v té ulici bydlí, mu nedává nárok na nějaké zvláštní postavení. Když zadarmo, tak všichni. Když za poplatek, tak všichní a všichni za stejný. Není možné, aby jedné skupině obyvatel byla upřena i samotná možnost v ulici zaparkovat tím, že v dané oblasti nebydlí.Chápu, že v Praze jsou problémy s parkováním a je potřeba to řešit, ale není možné to řešit takovýmito diskriminačními praktikami. Tedy modré zóny ano, ale kartu prodat KOKMUKOLIV, kdo si o ni řekne a za stejný poplatek.

Vladimír
9. listopadu • 7:46

Bydlím v Dlouhé ulici Praha 1. Kdyby každý mohl mít modrou kartu, musel bych parkovat někde na Černým mostě nebo zrušit auto.

PetrPan
8. listopadu • 13:42

To je samozrejme hloupost. Je zcela logicke a bezne, ze obce preferuji sve obcany, protoze v tom miste plati dane a poplatky a prave za ne (jejich pocet) obce dostavaji prispevky. Takze tak. Zkus si lepe zjistit fakta a zapracovat na logickem mysleni.

Standa
8. listopadu • 18:31

Ale problém je takový, že většina lidí kteří tam dojíždějí, jsou ,,pražáci" kteří se vystěhovali do okolí a za prací jezdí stejně do Prahy a co se týče podnikatelů ,tak ty mají firmu stejně hlášenou v Praze a tam také platí daně.

Quebe
8. listopadu • 13:52

Na logickém myšlení si zapracujte hlavně vy. Když si pražák přijede ke mně do města, může si zastavit, kde chce (ať už za poplatek nebo bez - důležité je, že má stejné podmínky, jako zdejší rezident). Když já přijedu do Prahy, očekávám to samé.Jasně, můžeme tento systém zavést ve všech městech, aby to bylo spravedlivé, ale v ten moment můžeme všechna auta vyhodit, jelikož tím de facto zrušíme možnost zaparkovat jinde, než v místě trvalého bydliště. Pak budeme všichni šťastní?

jehoVista
8. listopadu • 14:02

Problem je v tom, ze vy si myslite, ze se zony zavadi proto, aby se skodilo mimoprazskym. Neni to tak. Zony se zavadi kvuli tomu, ze rezidenti, kteri v dane obci bydli, kteri tam voli zastupitelstvo a odvadi dane, nemaji kvuli tem prespolnim kde zaparkovat. To neni naschval. Naschval by to byl u vas na malem meste, kde neni zadny problem zaparkovat. Oplaceni a naschvaly patri nekam do skolky.

tereza
17. listopadu • 19:56

A vy si myslíte, že tím, že tam ty zony budou, budete moct parkovat.. ? Na většině místech se nedá zaparkovat ani tak. nehledě na to, že ok, parkovací zony pro pražany, ale mít každá praha svoje parkovací zony, to mi přijde dost.

Hartge
8. listopadu • 23:49

nikoliv, ve většine MČ se nezakládají zóny kvůli tomu, že někdo nemá kde zaparkovat, ale kvůli tunelu, kterým zóny jsou, tz. příjům provozovatelů, kterým je soukromá firma

nonono
8. listopadu • 14:33

pokud by tomu tak bylo, proč je problém, když rezident ráno odjede do práce, místo něho by zaparkoval (jak vy říkáte) "přespolní", který zase odpoledne odjede a uvolní tak místo rezidentovi? Takhle je to pouze o tom, že rezident odjede, místo zůstane prázdné a nikdo jiný nezaparkuje, protože max. 3 hodiny a ještě za raketu...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pavel Buchta
8. listopadu • 15:03

A když ten přespolní má třeba směnu od 08:00 do 22:00 a rezident dorazí domu v 16:00hod. tak si má prostě podle Vás vzít spacák , spát v autě a čekat na přespolního až
bude tak hodný a uvolní mu místo před domem. Co na tom že rezident v místě bydliště
platí dan ze své nemovitosti na rozdíl od přespolního.

nonono
8. listopadu • 15:13

určitě to tak nemají všichni rezidenti, ani všichni "přespolní". Nicméně stávající systém nedává ani rezidentovi jistotu, že odpoledne zaparkuje. Jen bude muset platit...
Celý tenhle nesmysl by vyřešilo dost P+R parkovišť, bez nich se tento systém, který v podstatě fungoval, neměl vůbec zavádět.
V některých diskuzích jsem četl něco jako že by přespolní vůbec do prahy nesměli, ok, pak ale ani pržáci mimo prahu. Co vy na to? Když přeci pražáci nic nepřispívají a daně platí jen v praze... ;-)

Jig
9. listopadu • 8:30

Přesně tak, zase se zvolila typicky česká cesta... napřed restrikce / omezení a ono se to nějak vyřeší. Ale to že není dostatek alternativních parkovišť PR je průšvih. Kdyby napřed udělali parkoviště tak v řadě oblastí by modré zóny ani nemuseli řešit. Stejně tak obchvat Prahy ... základní věc která by měla být v dopravě maximální priorita. Ale u nás se napřed udělá část vnitřního okruhu ale u významných odboček z něj pak stáhnou provoz z dřívějších dvou na současný jeden pruh. A jsou hrozně překvapení, že vznikají zácpy.

Quebe
8. listopadu • 15:08

No a když vy tomu přespolnímu zaparkujete před domem a on nebude moci kvůli vám zaparkovat, tak jak k tomu přijde? Platí si tam daň ze své nemovitosti a kde co a k čemu mu to je :-)

Pavel Buchta
8. listopadu • 15:34

Prosím Vás , jedná se o dojíždění přespolních za prací do Prahy a následném parkování
přespolních v sídlištích. Kolik znáte Pražáků kteří dojíždějí za prací mimo Prahu a parkují
Vám na sídlišti...?

Quebe
8. listopadu • 17:31

Pražáci to zase ucpou mimo Prahu o víkendu a přes svátky :-)

Pavel Buchta
9. listopadu • 7:40

Máte pravdu , proto o víkendech je v nově zaváděných modrých zónách v Praze
parkování zdarma , takže víkendy bych sem moc nepletl , je vidět že jste totálně
neinformovaný a na rozumné argumenty reagujete nesmyslnými názory.
Pražáci k Vám jezdí o víkendech a vy zase můžete o víkendech do Prahy a parkovat
zdarma v zónách......To je docela rovnocenné......tak kde je ta nespravedlnost...?
Pražáci Vám nezabírají v týdnu místo před barákem , tak jim ho taky nezabírejte.
Pražáci k Vám jezdí o víkendech ? Tak jezděte do Prahy autem o víkendech také
a parkujte v zonach dle libosti....a hnedle na tom budou obě strany stejně.

Quebe
9. listopadu • 8:12

A co by člověk, který jezdí do Prahy za prací a potřebuje tam parkovat v pracovní den, dělal v Praze o víkendu? :-DKde je ta nespravedlnost? Už po několikáté píšu, že v tom, že když si budu chtít vyřídit parkovací kartu a nebudu rezident, že ji nedostanu. Toť je celé.

Pavel Buchta
9. listopadu • 10:05

A není levnější jezdit vlakem či autobusem , když si nemůžete dovolit platit ve
fialových zónách ? Jednoduše řečeno , Vy se omezovat nechcete , omezovat se mají lidé kteří v Praze bydlí. Ale jak je patrno Vy potřebujete jezdit do Prahy aby jste měl na jídlo a
k tomu si chcete diktovat podmínky čím se do té práce dopravíte a kde si zaparkujete.
Co takhle začít u sebe a slevit ze svého pohodlí a hupsnout na hromadný dopravní prostředek. V tu ránu máte po problémech s parkováním

Quebe
9. listopadu • 10:49

Jestli je to jednodušší, to nevím - já tyhle problémy nemám. Osobně mi přijde, že těch fialových zón zase tak není, aby to stálo za řeč. Pokud by byl dostatek záchytných parkovišť, parkovacích domů a zmiňovaných fialových zón, zas tak palčivý by onen problém nebyl. Situace je ale holt jiná.Můžete mi říct, jak lze férovou možnost pro všechny zaparkovat interpretovat, jako že si přespolní chtějí diktovat kde si zaparkují? To naopak rezidenti si zónami diktují, kde se parkovat bude a kde nebude. Myslíte si, že dojíždějící lidé už nemuseli ze svého pohodlí docela dost obětovat tím, že musejí ráno brzy vstávat a trávit více času cestou do práce? To mají toho času obětovat ještě daleko více tím, že budou cestovat MHD jen proto, abyste vy mohl týden zbůhdarma stát před barákem, abyste si v pátek odjel na chalupu? (typická realita využívání aut rezidenty)

Pavel Buchta
9. listopadu • 11:59

V podstatě máte pravdu , zbůhdarma stojím před svou nemovitostí kde si sté nemovitosti
platím dan , platím komunální služby , odvádím poplatek za psa a navrch platím rezidenční poplatky. To vše hradím městské části a ne státu. A představte si , že jsem tak drzí a jediné co za to očekávám je , že si budu moci zaparkovat kdy budu potřebovat
a nebudu muset nesmyslně ráno odjíždět od baráku abych uvolnil místo přespolnímu , protože on sem musí za prací , brzo vstával a proto musí jet autem. A já ač mám lítačku ,
tak podle Vás mám naprosto nesmyslně jezdit do práce autem , abych přespolnímu uvolnil své místo. Tohle už nemůžete myslet vážně.....

Quebe
9. listopadu • 12:13

A jak tyto poplatky souvisí s parkováním? Prostě jimi platíte za služby, které využíváte a nemají k parkování žádný vztah. Pokud je pro vás opravdu důležit, parkovat před barákem, lze si za 10-20 tisíc ročně pořídit vyhrazené místo a mít po problémech.Já si to představuju takhle:
Parkování zdarma tam, kde s ním není problém.
Parkování za stejný poplatek všem v místech, kde to problém je. Cena podle toho, jak moc velký problém to je. To bude motivovat, aby si lidé, kteří nejezdí a jen jim auto hnije před barákem, si to auto uklidili někam, kde nebude zbytečně překážet. Tudíž do práce autem jezdit nemusíte. Stačí ho dát na nějaké méně exponované místo a jak se pojede na tu chalupu o víkendu, vezmete Lítačku a prostě si pro něj dojedete, naložíte věci před barákem a jede se.Já to řešil vždy přesně takhle, když jsem v téhle situaci byl. Když jsem věděl, že budu jezdit po městě MHD a nebudu auto využívat, píchnul jsem ho někam dál a nebyl problém. Ale to by chtělo trochu přemýšlet a nebýt sobec, který kvůli minimálnímu svému prospěchu způsobí jiným vážné problémy.

Pavel Buchta
9. listopadu • 13:10

Jednoduché....pořád se divíte , proč má rezident zvýhodnění v místě bydliště a já Vám
odpovídám...protože v místě bydliště odvádíte oproti přespolním poplatky městu ,
které oni neodvádějí a město prostě rezidenty zvýhodní to platí pro všechny města a obce.
Modré zony jsou i v jiných Českých městech a řídí se stejným principem....at se Vám to líbí nebo ne , město je samosprávou a má na to oporu v zákoně....Kdyby jste víc bádal ,
věděl by jste , že žaloby na Prahu již proběhly před lety a výnos soudu byl jednoznačný ,
kde soud konstatoval , že Praha jedná v souladu se zákonem.

Quebe
9. listopadu • 13:23

Přespolní zase do onoho města přjíždějí vytvářet hodnoty, utrácejí v něm své peníze, roztáčejí ekonomiku a vytvářejí nová pracovní místa, která jsou nutná k tomu, aby byli obslouženi - jsou mu rovněž prospěšní. Nabízí se i otázka, proč jejich práci nedělají Pražané, když jim tak vadí, že se jim tam dennodeně sáčkujou.

jehoVista
9. listopadu • 13:10

Muzes me navest, jakym zpusobem si muzu za 10-20 tisic rocne poridit vyhrazene stani v Praze na ulici? Nasel jsem jenom jak zaridit vyhrazene stani pro ZTP. Diky.

Quebe
9. listopadu • 13:32

Například tady:
http://www.praha5.cz/cs/sekce/casto-kladene-ot... ... "Vyhrazená parkovací místa povoluje Odbor dopravy na základě souhlasu příslušného orgánu PČR a se souhlasem správce dotčené komunikace (uzavřená smlouva, kde je též zakotvena částka za pronájem pozemku). Parkovací místa se povolují vždy s ohledem na stávající počet parkovacích míst v dané lokalitě. Cena tohoto
parkovacího místa je odvislá od způsobu a doby parkování. Výpočet je stanoven podle sazby Kč 10,­ /m2 ­ den.
Přibližná částka je cca Kč 40.000,­ za jedno parkovací místo."Ok, uznávám, že je to poněkud dražší, než když jsem se o to před lety zajímal, Ale dle mého ještě zkousnutelné a úměrné tomu, pokud dotyčný skutečně potřebuje mít komfort vozidla před vchodem. Stokoruna denně.

jehoVista
9. listopadu • 14:14

"Parkovací místa se povolují vždy s ohledem na stávající počet parkovacích míst v dané lokalitě."
Spis nez cena mi jako problem prijde tato veta. No nic. Jestli se to jeste zhorsi, vybuduju si vjezd do dvora. Budu mit kde parkovat, zadne misto v ulici nepribyde(kvuli zakazu parkovani pred vjezdem) a kdyz tam nekdo zaparkuje(treba prespolni bez karticky), tak na nej budu rovnou volat odtahovku misto toho, abych ho ignoroval jako dnes. Polepsim si jenom ja a pro vsechny ostatni bude situace horsi.

Quebe
9. listopadu • 14:35

Jo, to je otázka, jak se k tomuhle bude úřad stavit. Podle mě je blbost odmítat vyhrazená místa, když je lokalita přecpaná, jelikož právě kvůli tomu si je lidi pořizují. Když je všude volno, je to zbytečnost.

jehoVista
8. listopadu • 14:50

To by bylo idealni, ale problem je v tom, ze lide nejezdi jen pres den za praci. Za rohem mam divadlo, ktere nema nijak vyresene parkovani. Je to 200 metru od zastavky tramvaje, ale i tak tam pred zavedenim zon byla v dobe predstaveni(rekneme 18-22 hodin) zabrana vsechna stani v okruhu nekolika bloku. Jedno takove divadylko staci, aby rezident, ktery se treba vraci z vikendu s detmi a nakupem, musel slapat tri bloky. Kvuli lidem, kteri mohli uplne pohodlne jet tramvaji.

Quebe
8. listopadu • 14:59

A ono něco rezidentovi brání, si zajet k baráku vyložit nákup a poté si zaparkovat? To jsou vážně hrozné problémy toto. Je zajímavé, že jsem v Praze několik let bydlel, stejně jako v Brně nebo v Olomouci, ještě v době těsně před zónama a nikdy jsem problém neměl.Možná to má ale co dočinění s tím, že jsem nepovažoval za své svaté právo, zaparkovat si hned před vchodem a nevadilo mi, jít třeba 500m pěšky.

jehoVista
8. listopadu • 15:15

"A ono něco rezidentovi brání, si zajet k baráku vyložit nákup a poté si zaparkovat?"
Treba to, ze kdyz zastavi na ulici, tak tam dalsi auto neprojede.
Podle me jste nikdy nebydlel v miste, kde je problem s parkovanim a ted udilite knizeci rady.

Quebe
8. listopadu • 15:17

Tohle se dá pořešit vyhrazeným místem s omezenou dobou parkování např. na 15 minut, žádná věda. Ne, jen mi nevadí se trochu projít, to je vše.

kkk
8. listopadu • 17:24

Až Vám bude víc let nebo budete mít zdr.problémy dost rychle změníte názor na nějakou procházku k autu

Quebe
8. listopadu • 17:29

Pokud budu mít tyto problémy, zaplatím si ono vyhrazené místo, případně bude ZTP.

kkk
8. listopadu • 19:17

S věkem a zdrav. problémy (pr. neschopnost,léky atd.) se většinou sníží příjem (s vyjímkou poslanců a pod.)a pak můžete mít problén i Vy

Rejpal
9. listopadu • 7:23

Pokud bude pán invalidní, tak bude mít kartičku ZTP. A pokud nebude, a bude omezen v pohybu, tak pro něj bude mnohem snazší a bezpečnější, belhat se od tramvaje, než objíždět ulice a hledat volné parkovací místo (a pak se stejně belhat od toho místa). :-D

jehoVista
8. listopadu • 15:19

Me taky nevadi se trochu projit. Pred zavedenim zon se mi ale parkrat stalo, ze jsem z mista, kde se mi podarilo konecne zaparkovat, jeste jel domu tramvaji.

Rejpal
9. listopadu • 7:16

Ale to je přeci správně.Před domem, před obchodem, před poliklinikou, před poštou nebo třeba před divadlem potřebujete zastavit, abyste mohl vyložit dědečka, naložit náklad a podobně, ale nepotřebujete tam mít celý den odstavené vozidlo. To už proto ne, protože kvůli těm celodenně odstaveným vozidlům nemohou v tom místě pak ostatní zastavit, aby mohli vyložit dědečka, naložit náklad a podobně.

Zelí
8. listopadu • 14:19

Obyvatel neplatí v místě trvalého bydliště žádné daně. Podíl na daňovém výnosu je přerozdělován centrálně.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pavel Buchta
8. listopadu • 15:44

Omyl ,
dan z nemovitosti , poplatek za psa , poplatek za komunál , poplatek za parkování v zónách....to vše odvádíte pana rozumbrado obci či městu a ne do státní tedy erární kasy.

Quebe
8. listopadu • 14:12

A já se ptám znovu, jak tohle rezidentům dává "větší právo" zaparkovat? Dle mého nijak. V globále platíme daně všichni jedné entitě (stát) a tedy ke všemu, co tato entita spravuje, ať už přímo či nepřímo, bychom měli mít všichni stejný přístup a stejná práva.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
8. listopadu • 15:06

Quebe: Možná jen hledáš jinou logiku. To tvoje "větší právo" není ve skutečnosti žádné právo, spíš to ber jako snahu zajistit obyvatelům určitý životní prostor, který tak nějak patří ke kultuře života moderní evropské společnosti v 21. století. A jak vlastně bys zajistil to tvoje stejné právo a stejný přístup pro všechny, když už je ten prostor obsazený a ucpaný? Vidíš, stejně to ani nejde.

Quebe
8. listopadu • 15:11

Nastavil bych cenu za parkovací kartu v daném městě úměrně jeho ucpanosti, ale jak říkám, byla by dostupná komukoliv bez omezení.

Míra
8. listopadu • 15:13

A jak tím zajistíš, aby se tam vešli všichni?

Quebe
8. listopadu • 15:15

No, tou cenou ne? Ta když se nastaví správně, bude místo rozumně využito pouze těmi, kteří v dané lokalitě vozidlo skutečně parkovat potřebují a problém bude vyřešen.Tak jako dnes, kdo opravdu potřebuje před domem parkovat, platí si 10 - 20 tisíc ročně za vyhrazené místo, případně má pronajatou/koupenou garáž.

kkk
8. listopadu • 17:14

Takže důchodci a soc. slabší mají smolíka a auto budou parkovat stovky metrů od bydliště(no co důchodci mají dost času a s holí to nějak daj)

Quebe
8. listopadu • 17:33

Důchodce, pokud je pohybově omezený, má nárok na průkaz ZTP a který sociálně slabší jedinec, který se zároveň zmůže na auto a opravdu nutně potřebuje stát před domem, nemá, dejme tomu 12 tisíc ročně na parkovací kartu?

kkk
8. listopadu • 19:00

Průkaz ZTP se nezíská tak snadno a pro dost lidí je tísíc korun měsíčně dost peněz zvlášt u rodin s dětma to je třeba plná nádrž ,neposuzuj to jen podle sebe

Quebe
8. listopadu • 19:52

Já neříkám, že je to málo peněz, ale znovu opakuji - opravdu dotyční potřebují mít auto hned před barákem? Pokud pro někoho je tisíc korun měsíčně na nákladech na auto obrovský rozdíl, znamená to, že s tím autem prakticky nejezdí a většinu času stojí a zabírá místo. Opravdu je nutné, aby takový člověk blokoval místo v lokalitě, kde není dostatek parkovacích míst lidem, kteří by jej využívali aktivně?

kkk
8. listopadu • 20:42

Pro toho důchodce ta plná nádrž na měsíc třeba stačí aby si zajel 2x týdně do Lídlu na nákup k doktorovi ,matka s dětma do školky a podobně ne každý musí najet stovky km za den ,kdo Vám dal právo určovat jak má kdo využívat auto? cittuji Vaše slova(Opravdu je nutné, aby takový člověk blokoval místo v lokalitě, kde není dostatek parkovacích míst lidem, kteří by jej využívali aktivně?)

Quebe
9. listopadu • 8:08

A já to snad někomu určuji, jak moc má používat svoje auto? V případě mého opatření by si každý mohl využívat své auto jak chce a bylo by jen na jeho uvážení, zda mu to stojí za daný poplatek.Myslím si, že spousta lidí, kterým ono auto šest dní ze sedmi stojí nevyužité před barákem a zabírá místo, by došla k závěru, že ono to parkování před barákem zas tak nutné není a že si ten jeden den v týdnu, až pojedou na tu chalupu, pro něj dojedou v MHD nebo se kousek projdou.

Míra
8. listopadu • 20:06

Jsi krásnou ukázkou rčení, že cesta do pekla začíná dobrými úmysly. Začal jsi spravedlností, právy a nároku na veřejný prostor pro všechny... a končíš regulacemi, poplatky a omezováním těch, kteří se ti nelíbí, nebo ti vadí.

Quebe
8. listopadu • 20:14

Ale já nikoho neomezuju. Dotyčný by tam měl možnost furt stát, jak chtěl. Nikdo mu neříká: hele tvoje auto tam stojí zbytečně, prostě tam stát nebude. Volba je na něm.

Míra
8. listopadu • 20:02

A já myslel, že ti nezáleží na tom kdo tam parkuje, že jsi byl tvrdě proti diskriminaci. A ejhle, už ti někteří vadí. To ti ta spravedlnost pro všechny vydržela fakt dlouho.
Ale aspoň sám vidíš, že na malém prostoru spravedlnost a právo pro všechny zajistit nejde. Prostě nejde. Právo pro všechny neexistuje ;-)

Quebe
8. listopadu • 20:12

Mé opatření právě diskriminační není - možnost získat kartu má každý a je jen na jeho uvážení, zda mu to za ty peníze stojí. Kdežto pokud kartu nedostanu, pokud v občance nemám správnou adresu, to už diskriminace je.Když musím za lístek na MHD zaplatit 30 Kč, jako každý jiný, není to žádná diskriminace. Pokud by mi byl vydán jen za předpokladu, že v daném městě bydlím, již to diskriminace je. Chápeš rozdíl?

kkk
8. listopadu • 20:52

Máš možnost jako občan státu mít Lítačku(čsd různé druhy slev) cizinec tu možnost nemá je tedy diskriminován to samý platí na nižší urovni v obci co je na tom nepochopitelné

Míra
8. listopadu • 15:22

A jak chceš prodávat přístup k prostoru, když sám říkáš, že na něj mají nárok všichni?

Quebe
8. listopadu • 17:28

Od začátku tvrdím, že k němu mají mít přístup všichni za stejných podmínek. Ne, že k němu nutně musí být přístup zdarma. Osobně si myslím, že nějakých 12 tisíc za rok není pro člověka, co si může dovolit auto, žádný problém, pokud nutně potřebuje parkovat před domem.

Míra
8. listopadu • 18:46

Ne, říkal jsi, že právo na veřejné prostranství mají všichni stejné a pak ten přístup prodáš těm, kdo na to mají. A co tedy právo těch ostatních? Těch, kteří na to nemají, nebo kteří už se tam nevejdou? Ti přece taky mají právo, jak jim ho zajistíš? No nezajistíš, protože to nejde, tudíž s tím právem pro všechny je to dost vachrlaté a moc se tím ohánět nedá. Ať děláš co děláš, vždycky se to změní na něčí privilegium a jiný utře hubu, takže ani spravedlnost v tom nejde hledat.

Quebe
8. listopadu • 19:21

Všichni stejné = všichni za stejných podmínek. Osobně bych nejraději taky viděl parkování zdarma, ale že je Praha přecpaná auty, je jednoduše pravda. Takže nevím, jak jinak to řešit, než parkování zpoplatnit. Ovšem pro všechny stejným způsobem.

Míra
8. listopadu • 19:31

No konečně jsi uznal, že všichni se na jeden prostor prostě nevejdeme, tudíž ani žádné stejné právo pro všechny a podobně nejde aplikovat. Ať uděláš cokoliv, vždy to bude jen nějaká regulace, privilegium pro jednoho a smolík pro jného. Na rovnoprávnost k veřejnému prostoru můžeš zapomenout. No a pak ti zbydou dvě věci - peníze a život obyvatel. Ty dáváš přednost penězům, já dávám přednost životu obyvatel, protože jsme lidi, ne sardinky a chceme žít jako v Evropě a ne jako v Dillí.

Quebe
8. listopadu • 19:49

Nějak mi tvůj post smysl, možná bys jej měl více rozvést.

Quebe
8. listopadu • 19:53

..nedává smysl

Míra
8. listopadu • 15:20

Ty bys vlastně z práva udělal privilegium. Jen pro majetné. Skvělé. Co tam máš dál?

Míra
8. listopadu • 15:18

Takže ten kdo na to mít nebude, už nebude mít právo?
A co ti, kdo zaplatili a už se tam nevejdou? Ti nemají právo?

Pavel Buchta
8. listopadu • 14:50

Já nevím jak je to s Vámi , ale dan z nemovitosti a poplatky třeba za psa platím v místě
bydliště ,tedy městu či obci a proto mají rezidenti přednostní právo na parkování v místě svého bydliště kde tyto daně a poplatky na rozdíl od Vás odvádějí.

Jirka
8. listopadu • 15:13

Jaké přednostní právo? Já neznám jediného rezidenta (včetně sebe), kterému by zóny přinesly COKOLIV kladného. Jen další tahání peněz, místo mi to nezaručí ani náhodou. A nechápu, jak s tím může někdo souhlasit :)

kkk
8. listopadu • 17:05

Bydlím na Praze 8 a po zavedení zon se parkování výrazně zlepšilo

Quebe
8. listopadu • 17:34

Jo, pro tebe ;-)

kkk
8. listopadu • 18:50

To bylo od začátku zaměrem zlepšit rezidentům parkování ,pro návštěvníky jsou placené smíšené zony nebo neznačené volné zony u nás např.u školky

Quebe
8. listopadu • 19:22

A proč zrovna rezidentům? Ptám se znova - to že v dané ulici bydlí, jim dává nějaké větší právo na její využívání?

kkk
8. listopadu • 19:44

Domovské právo,obec se má starat především o své občany a je tomu tak ve většině zemí světa(funes -jedte si do své ulice a tam budete první Vy)prostě to tak je a pokud se Vám to nelíbí máte možnost žaloby nebo navrhněte změnu zákona eventuelně lampárna

Aladin
8. listopadu • 14:36

Ulice je majetkem města a to si může určit druh provozu. Může z ulice udělat pěší zónu, nebo tam vrazit zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu, apod. Je v městském (veřejném) zájmu, aby majitel nebo uživatel nemovitosti měl k ní přístup motorovým vozidlem. Tudíž je regulace logická a správná. Tvoje názory jsou s prominutím jak ze samotných počátků budování socialismu.

Quebe
8. listopadu • 14:44

Ulice je majetkem města a město je majetkem všech obyvatel ČR. Přístup motorovým vozidlem a možnost dlouhodobého zaparkování jsou úplně odlišné věci. Tím, že je v ulicích umožněno dlouhodobě parkovat i nerezidentům, není přístup rezidenta motorovým vozidlem k nemovitosti nijak dotčen.

Pepa
8. listopadu • 20:47

,,Ulice je majetkem města a město je majetkem všech obyvatel ČR"Quebe, a to myslíš město jako instituci, nebo město jako místo? Já jen, že spousta pozemků a hlavně naprostá většina nemovitostí v Praze, je v soukromém vlastnictví, tudíž opravdu všech není.

redmond
8. listopadu • 15:15

co to tu trepes za k0k0tiny? Zacni sa informovat o adresnosti platenia dani podla trvaleho pobytu, prospeje to hlavne tebe, lebo nebudes posobit ako idiot.

jehoVista
8. listopadu • 14:34

Porad se na to divake tak, ze chce nekdo nekomu skodit(asi soudite dle sebe). Neni to tak. Na Snezku se taky da vyjet autem, ale z pochopitelnych duvodu je to umoznene jenom pro zasobovani. Jak je to mozne? Vzdyt vy preci mate stejne pravo!

Quebe
8. listopadu • 14:41

Dívám se na to tak, že něteří lidé nechtějí akceptovat specifika lokality, ve které bydlí a chtějí vylepšit kvalitu svého života na úkor druhých. Zásobování mi jako analogie modrých zón nepřijde příliš šťastná, jelikož se jedná o provoz nezbytný. Zaparkovat před barákem naproti tomu žádnou nezbytností není a systém kdo dřív příjde, ten dřív mele, je mnohem férovější.

Pavel Buchta
9. listopadu • 9:49

V tom případě to tedy aplikujte na sobě a akceptujte svou lokalitu v místě Vašeho bydliště.
Jestliže dojíždíte za prací do Prahy , tak tu máte práci na úkor 1 nezaměstnaného Pražana , kterému navíc chcete bezplatně a kdykoliv se Vám zamane parkovat Před barákem. Proto na Vás apeluji : akceptujte specifikace lokality kde bydlíte , zajděte si na pracák , at Vám dají dávky , že jste férový člověk a nechcete si vylepšovat kvalitu svého
života na úkor druhých....( jak jednoduše se Vaše tvrzení dá obrátit proti Vám )

Quebe
9. listopadu • 20:57

A já můžu kontrovat tím, že se zeptám, jak je tedy možné, že tu práci ten Pražan nedělá? :-)

jehoVista
8. listopadu • 14:58

Zeptam se jeste jednou. Znacka zakaz vjezdu s doplnkovou tabulkou "mimo dopravni obsluhy" je v poradku? Mozna byste mel nejdriv bojovat proti tomuhle.

Quebe
8. listopadu • 15:04

U zákazu s dopravní obsluhou to není tak jednoznačné, jelikož by v případě vyloučení rezidentů zanikla jejich možnost, dostat se k nemovitosti motorovým vozidlem, což je neakceptovatelné. Současný stav, ale z hlediska férovosti rovněž není ideální. Modrá zóna je ale přeci úplně něco jiného.A ptám se znovu - čemu by uškodilo, kdyby byla parkovací karta dostupná komukoliv?

jehoVista
8. listopadu • 15:10

"čemu by uškodilo, kdyby byla parkovací karta dostupná komukoliv?"
Treba by to nemelo patricny regulacni ucinek. Jinak ja jsem taky pro moznost koupit si parkovaci kartu za stejnou cenu jako rezident. Aby to ale melo kyzeny efekt, tak by ta castka musela byt o dost vyssi.

Quebe
8. listopadu • 15:13

To už jsem psal jinde - reguloval bych to cenou za tu samotnou kartu - tedy to samé, co píšeš. Jak říkám, velkoměsto - výhody a nevýhody, však pro všechny. Nelze to dělat tak, že pro rezidenty bude parkování pohádka a pro přespolní peklo.

jehoVista
8. listopadu • 15:25

Tu pohadku bych vam taky pral. Poslednich ctrnact dni mam parkovani opet na ctvrt hodiny a stovky metru pesky domu. A stacilo k tomu to, ze se v jedne ulici neco rekonstruuje a ubylo asi deset parkovacich mist. Je to nasponovane i se zonami.

Quebe
8. listopadu • 17:36

Jak říkám, regulovaná cena za kartu pro všechny. Pak budou před barákem nutně parkovat jen ti, co opravdu potřebují. Typicky lidé, kteří do práce jezdí autem. Rodina, která jede na víkend pryč, nepotřebuje parkovat před domem. Auto může mít někde pryč a k domu si jenom dojedou naložit/vyložit věci.Obecně si všímám, že právě rezidenti jsou těmi, kteří místa před domy blokují zbytečně - auto jim přes týden stojí na místě, do práce jezdí MHD a ti, kteří by místo aktivně využívali, nemají kvůli nim kde stát. Podle mě je třeba spíše něco dělat s tímto jevem.

Rejpal
9. listopadu • 7:06

Není nic spravedlivého na možnosti odstavit své vozidlo zdarma (nebo za dotovaný poplatek) ve veřejném prostoru. Veřejný prostor (ulice) patří všem s tím, že práva rezidentů musí být nadřazena nad právi nerezidentů (je to jejich ulice). Vlastnictví vozidla ale nemůže některým vyvoleným dávat zároveň nárok na parkování zdarma ve své ulici. Ti kteří nevlastní vozidlo nebo své vozidlo odstavují na svém pozemku (garáž, placené parkoviště, ...) jsou tímto omezeni v užívání toho veřejného prostoru.Spravedlivé může být zavedení takového zpoplatnění, které bude parkování regulovat všem tak, aby veřejný prostor využívali pouze pro krátkodobé stání. Povolit dlouhodobé stání v takových regulovaných místech je možné jen ve výjimečných případech (rezervace pro invalidy, ...), nelze říct že regulace je jenom pro někoho a za drobný poplatek jí lze zrušit.
(Systém, kdy všichni smí parkovat na ulici maximálně dvě hodiny s tím, že nerezidenti za to musí zaplatit vyšší poplatek než nerezidenti nepovažuji za diskriminační. Narozdíl od modrých zón.)

Quebe
9. listopadu • 8:19

Veřejný prostor (ulice) patří všem s tím, že práva rezidentů musí být nadřazena nad právi nerezidentů (je to jejich ulice).A to na základě čeho? Proč furt má proboha někdo dojem, že to, že mu do ulice koukají okna, z něj v té ulici dělá nějakého nadčlověka?

jehoVista
9. listopadu • 13:01

Delas si srandu, ze jo? Takze clovek z vesnice na druhem konci republiky ma stejne pravo kecat do toho, jak se bude v dane ulici parkovat, jako clovek, ktery tam bydli? Myslis to vazne? V tom pripade je to ale posledni vec, kterou bys mel resit. Zacni radsi u toho, proc treba brnaci nemohou volit prazske zastupitelstvo. Vsechno patri vsem, no ne?

Quebe
9. listopadu • 13:18

A něco takového snad píšu? Mně prostě jen vadí, že se rozlišuje mezi rezidentem a nerezidentem. To, jaká jsou v daném městě pravidla, ať si rozhoduje místní zastupitelstvo, ale ať ta pravidla platí pro všechny. Co bude příště, zakážeme vydávání parkovací karty třeba pro bezdětné? Rodiny s dětmi přece potřebují pohodlné parkování více. Nebo budeme karty vydávat místo městské části jen na určitou ulici? Nebo rovnou jen na část ulice před domem, kde dotyčný bydlí? Technicky vzato je přece rezidentem jenom v té části ulice, kde má vchod do domu. Pro zbytek ulice je nerezident a blokuje tím parkování "tamějším" rezidentům.Chápeš, jak absurdní tohle dělení je?

jehoVista
9. listopadu • 13:54

Tu silnici spravuje obec a muze omezit jeji uzivani. Stejne tak financuje treba skolky a nemuzou se tam tak prihlasit prespolni. A proc? Protoze obec ma penize hlavne diky lidem, kteri tam bydli.

Míra
8. listopadu • 19:23

Začal jsi jak revolucionář spravedlností a stejnými právy pro všechny a jak sleduju, postupně jsi přešel na platby a regulace pro všechny. Gratuluju :-))

Quebe
8. listopadu • 19:47

Zdá se ti snad současný systém, kdy je parkovaní zrovna tak zpoplatněno a ještě k tomu jsou nerezidenti diskriminování, že si nemohou vyřídit parkovací kartu, jako lepší?

Míra
8. listopadu • 19:57

Mě jen pobavil tvůj názorový vývoj :-)

Quebe
8. listopadu • 20:00

Mně můj názor přijde furt stejný. Od začátku píšu, že je jasné, že s parkováním v Praze je problém a když zpoplatnit, tak pro všechny stejně. Jak se to podle tebe vyvinulo?

PetrPan
8. listopadu • 13:57

Pokud je takovy problem je i v jinych mestech, tak jsou zony pro rezidenty zavedene i tam, takze tam k vasemu nadseni ten Prazak nezaparkuje. Praha fakt neni jedine mesto se zonami, jen jich ma nejvice, protoze do ni jezdi nejvice prespolnich. To je, co? A parkovat se samozrejme muze, takze opet absurdni argument, ze muzeme auta vyhodit. Jen to par desetikorun stoji. A kdo ma na auto, ma na parkovne. Jen si treba nebude vozit denne zadek az pred praci.

Mrkev
10. listopadu • 19:43

Já si třeba musím vozit denně zadek až před práci, protože v místě kde bydlím nemám (a nemohu mít) trvalé bydliště, tudíž nemám kartu a tím pádem musím každý den odjet s autem pryč. Váš argument, že mám na auto, tak mám na parkovné je zcestný a i kdyby byl pravdivý, tak (nemodré) zóny jsou všechny časově omezeny, takže bych nestihl dojet do práce, odpracovat co mám a vrátit se k autu aniž bych byl vystaven riziku pokuty a jiných postihů.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jehoVista
11. listopadu • 12:30

To bydlis v garazi, ze tam nemuzes mit trvale bydliste?

Quebe
8. listopadu • 14:30

Holt, bydlení ve velkoměstě přináší vedle výhod i nevýhody. A mezi ně patří i každodenní rituál objíždění bloků a hledání parkovacího místa. Ale ty nevýhody se nám už nechce akceptovat, co a chtěli bychom je přenést na jiné lidi, že?PS: pokud je tohle pro někoho nepředstavitelný problém, může si už dnes zcela férově zaplatit vyhrazené místo přímo před vchodem nebo si koupit/pronajmout garáž. To by ale stálo vlastní prachy, takže nic. Kdybych použil slova dalšího z diskutujících, najednou už neplatí věta "Kdo má na auto, má na parkovné?"

Quebe
8. listopadu • 14:03

To jste mi opravdu řekl novinku :-)Nesouhlasím se zavedením zón v jakémkoliv městě, pokud není parkovací karta dostupná komukoliv, nýbrž pouze rezidentům. Když zóny, tak pro všechny se stejným metrem. 1200 pro rezidenta, 1200 pro přespolního.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
PetrPan
8. listopadu • 15:02

To je přece hloupost. Pokud někde platím daně a poplatky, tak na oplátku očekávám nějakou službu. Pochopte, že sluníčkové vidění světa ve stylu všichni jsme si rovni a když má někdo výhodu, tak je to bez ohledu na okolnosti diskriminace, prostě nefunguje a fungovat nikdy nebude, nemůže.

Quebe
8. listopadu • 15:06

Jasně, že život není fér, ale myslím, že upozorňovat na to, není na škodu.

jehoVista
8. listopadu • 14:11

A zakaz vjezdu s doplnkovou tabulkou "mimo dopravni obsluhu" taky zrusit? To je preci taky nefer. VY MATE PRAVO!

jehoVista
8. listopadu • 13:27

Obce maji znacnou cast prijmu danou poctem obyvatel, kteri tam maji trvale bydliste.

jehoVista
8. listopadu • 12:42

"Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu."
WTF? Ja zadnou nemovitost nevlastnim a kartu mam. Kde se stala chyba?"princip přiměřenosti"
Jak presne byl porusen?

jehoVista
8. listopadu • 14:36

Diky za minusy, ktere indikuji, ze zrejme nemam pravdu. Muze mi ale nekdo vysvetlit, na zaklade ceho se zaklada tvrzeni, ze parkovat v modrych zonach mohou jenom majitele?

Hartge
8. listopadu • 18:06

nikdo nic takovéhonetvrdí, člověče netrollujte

jehovista
8. listopadu • 19:14

Ja bych jen potreboval vysvetlit citaci z clanku:
"Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu."
Predem diky za minusy a zadne vysvetleni.

Hartge
8. listopadu • 23:46

opravdu toto potřebujete vysvětlit, nekecáte, protože pokud ano, tak jste bez urážky idiot

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rejpal
9. listopadu • 6:49

A proč mu to nevysvětlíte?Lidé, kteří jsou v oblastech s modrými zónami a bydlí v nájmu, získávají parkovací kartičky na základě trvalého bydliště. To je ovšem ve sporu s tím, co tvrdí článek v uvedené citaci.

mpolan
9. listopadu • 8:20

Pokud ale nemám v příslušné části Prahy trvalé bydliště, pak kartu nezískám. Typický nájemce proto má smůlu...

jehoVista
9. listopadu • 8:46

A cetl jste ten vyrok?
"Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu.""MUZOU PORIDIT POUZE MAJITELE."Proc by mel mit typicky najemce smulu? Zmena trvaleho bydliste je otazkou jedne navstevy uradu. Ze po vas jdou exekutori a proto mate trvale bydliste v Horni-Dolni je vas problem. U parkovacich karet jsou zvyhodneni rezidenti.

Quebe
9. listopadu • 8:54

Jakože si pokaždé, když změním nájem, mám zajít na úřád, vyměnit si občanku, informovat instituce, které spravují mé osobní údaje (pojišťovny např.) atd.? Krom toho, mnoho pronajímatelů si ani nepřeje, aby si nájemník převáděl na jeho byt trvalé bydliště.Holt, zas tak jednoduché to není.

jehoVista
9. listopadu • 9:12

"Jakože si pokaždé, když změním nájem, mám zajít na úřád, vyměnit si občanku, informovat instituce, které spravují mé osobní údaje (pojišťovny např.) atd.?"
Je to na prd, ale je to logicke. Vymena obcanky je potreba treba proto, abyste mohl volit v miste bydliste, aby za vas obec dostavala penize atd.
Pojistovna... treba vyse pojisteni na auto je zavisla na miste trvaleho bydliste. Z toho duvodu je dobre o tom pojistovnu alespon informovat, aby vas pak nepopotahovala za podvod. "mnoho pronajímatelů si ani nepřeje, aby si nájemník převáděl na jeho byt trvalé bydliště."
Tohle je takova internetova fama. Nikdy jsem neslysel o realnem prikladu. Navic pronajimatel s tim nic nenadela. Jakmile mate najemni smlouvu, muzete si do bytu prihlasit koho chcete bez souhlasu majitele.

Quebe
9. listopadu • 9:56

Já se s tím už právě setkal (pravda, bylo to ještě před NOZ, ale setkal). Je sice hezké, že si můžu na byt nahlásit trvalé bydliště i přes výhrady majitele, nicméně takové jednání mi přijde neslušné a neprospívající vzájmným vztahům.

jehoVista
9. listopadu • 10:27

Kdyz nekde bydlim a mam najemni smlouvu, task mi vazne neprijde neslusne, si tam nahlasit trvale bydliste.

Doporučujeme

Články odjinud