Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Pražský advokát Ondřej Pecák se stal v poslední době nejznámějším bojovníkem proti zónám placeného stání v Praze. V rozhovoru s autorem článku, který je shodou okolností jeho jmenovcem, tvrdí, že první soudní rozhodnutí o osudu zón by mohlo padnout již v lednu.

Kolik lidí se nakonec připojilo k žalobě, kterou jste podal na konci října k pražskému městskému soudu?

V první vlně se připojilo 39 lidí, ovšem ne všichni nakonec zaplatí příslušný soudní poplatek. Ten bychom přitom měli uhradit nejpozději v průběhu příštího týdne.

Jak je v tomto případě vysoký?

Jedná se o 5000 Kč za každého, což je docela vysoká suma.  Podle mého je to docela diskriminační záležitost, zejména pro sociálně slabší rodiny, jichž se nové zóny také citelně dotýkají.

Všech 39 lidí tedy zřejmě poplatek nezaplatí, nebo se mýlím?

Ne, ale byl bych rád, kdyby tak učinili všichni ti, kteří popisují nejtypičtější příklady diskriminačního vlivu zón placeného stání.

Všichni jsou z těch městských částí, kde byly zřízeny nové zóny?

Zdaleka ne, k žalobě se připojili i lidé ze zón, které fungují dlouho a řada mimopražských, dojíždějících..

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V čem jsou podle vašeho názoru  hlavní právní důvody, které vás opravňují věřit, že s žalobou proti hlavnímu městu ve věci zón uspějete?

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že tímto krokem Praha porušila princip přiměřenosti. Nijak samozřejmě nezpochybňuji právo magistrátu nebo jednotlivých městských částí na určité regulativní opatření v oblasti dopravy, nelze však přece diskriminovat některé skupiny obyvatelstva na úkor druhých.

Můžete být konkrétnější?

Samozřejmě, tak například proč podnikatelé mají platit desetinásobek za parkování oproti  běžným obyvatelům? Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu. A třeba také, proč se předem nemyslelo na dojíždějící lidi, kteří v hlavním městě vytvářejí svojí prací nemalé hodnoty… Jestliže to bylo nastaveno právě takto, nemůžu se zbavit dojmu, že hlavním důvodem bylo získání dalších peněz od občanů a podnikatelů.

Život řidiče

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

Ozval se vám některý z pražských úředníků poté, co jste žalobu podal?

Ne, ale ani jsem to neočekával. Nereagovali ani na předžalobní výzvu, na jejímž základě by mohli zóny zrušit nebo upravit dříve než je k tomu vyzve soud.

Jak dlouhou lhůtu bude mít soud na rozhodnutí po zaplacení poplatků?

Je to devadesát dnů. Fakticky to znamená, že už v lednu bychom se měli dozvědět,  jestli soud našemu návrhu na zrušení vyhověl či nikoli.

Pokud prohrajete, budete se asi odvolávat, že?

Ano, jsem připraven podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.

Vy jste v některých svých vyjádřeních poměrně příkrý na adresu městských institucí. Máte pro to nějaké důvody?

Zatím sbírám podklady a informace, nicméně leccos naznačuje, že v souvislosti se zřízením nových zón se mohly udát také trestné činy, díky nimž se obohatili někteří jednotlivci nebo firmy. Nevylučuji proto, že v dohledné době podám také trestní oznámení.

Život řidiče | Cestování

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Lidé se určitě budou ptát, proč zrovna vy jste se tak zhurta pustil do boje proti parkovacím zónám. Týká se vás tento problém osobně?

Ano, týká, sídlo mé advokátní kanceláře je v oblasti zón v Praze 6, a já přitom dojíždím ze středních Čech. Poplatek 12 000 Kč rozhodně platit nebudu a nechci. Hlavním důvodem je ale ta do nebe volající nespravedlnost vůči mnoha lidem, kterým zóny nesmyslně ztrpčují život nebo je přinejmenším připravily o nemalé sumy peněz.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků