Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Pražský advokát Ondřej Pecák se stal v poslední době nejznámějším bojovníkem proti zónám placeného stání v Praze. V rozhovoru s autorem článku, který je shodou okolností jeho jmenovcem, tvrdí, že první soudní rozhodnutí o osudu zón by mohlo padnout již v lednu.

Kolik lidí se nakonec připojilo k žalobě, kterou jste podal na konci října k pražskému městskému soudu?

V první vlně se připojilo 39 lidí, ovšem ne všichni nakonec zaplatí příslušný soudní poplatek. Ten bychom přitom měli uhradit nejpozději v průběhu příštího týdne.

Jak je v tomto případě vysoký?

Jedná se o 5000 Kč za každého, což je docela vysoká suma.  Podle mého je to docela diskriminační záležitost, zejména pro sociálně slabší rodiny, jichž se nové zóny také citelně dotýkají.

Všech 39 lidí tedy zřejmě poplatek nezaplatí, nebo se mýlím?

Ne, ale byl bych rád, kdyby tak učinili všichni ti, kteří popisují nejtypičtější příklady diskriminačního vlivu zón placeného stání.

Všichni jsou z těch městských částí, kde byly zřízeny nové zóny?

Zdaleka ne, k žalobě se připojili i lidé ze zón, které fungují dlouho a řada mimopražských, dojíždějících..

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V čem jsou podle vašeho názoru  hlavní právní důvody, které vás opravňují věřit, že s žalobou proti hlavnímu městu ve věci zón uspějete?

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že tímto krokem Praha porušila princip přiměřenosti. Nijak samozřejmě nezpochybňuji právo magistrátu nebo jednotlivých městských částí na určité regulativní opatření v oblasti dopravy, nelze však přece diskriminovat některé skupiny obyvatelstva na úkor druhých.

Můžete být konkrétnější?

Samozřejmě, tak například proč podnikatelé mají platit desetinásobek za parkování oproti  běžným obyvatelům? Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu. A třeba také, proč se předem nemyslelo na dojíždějící lidi, kteří v hlavním městě vytvářejí svojí prací nemalé hodnoty… Jestliže to bylo nastaveno právě takto, nemůžu se zbavit dojmu, že hlavním důvodem bylo získání dalších peněz od občanů a podnikatelů.

Život řidiče

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

Ozval se vám některý z pražských úředníků poté, co jste žalobu podal?

Ne, ale ani jsem to neočekával. Nereagovali ani na předžalobní výzvu, na jejímž základě by mohli zóny zrušit nebo upravit dříve než je k tomu vyzve soud.

Jak dlouhou lhůtu bude mít soud na rozhodnutí po zaplacení poplatků?

Je to devadesát dnů. Fakticky to znamená, že už v lednu bychom se měli dozvědět,  jestli soud našemu návrhu na zrušení vyhověl či nikoli.

Pokud prohrajete, budete se asi odvolávat, že?

Ano, jsem připraven podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.

Vy jste v některých svých vyjádřeních poměrně příkrý na adresu městských institucí. Máte pro to nějaké důvody?

Zatím sbírám podklady a informace, nicméně leccos naznačuje, že v souvislosti se zřízením nových zón se mohly udát také trestné činy, díky nimž se obohatili někteří jednotlivci nebo firmy. Nevylučuji proto, že v dohledné době podám také trestní oznámení.

Život řidiče | Cestování

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Lidé se určitě budou ptát, proč zrovna vy jste se tak zhurta pustil do boje proti parkovacím zónám. Týká se vás tento problém osobně?

Ano, týká, sídlo mé advokátní kanceláře je v oblasti zón v Praze 6, a já přitom dojíždím ze středních Čech. Poplatek 12 000 Kč rozhodně platit nebudu a nechci. Hlavním důvodem je ale ta do nebe volající nespravedlnost vůči mnoha lidem, kterým zóny nesmyslně ztrpčují život nebo je přinejmenším připravily o nemalé sumy peněz.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků