České kupé z osmdesátých let ještě dnes vyvolává v USA debaty o jeho kvalitách a spolehlivosti. Jedni tvrdí, že Rapid patřil mezi nejhorší automobily své kategorie, jiní nesouhlasí a vůz označují za Porsche 911 pro chudé.
Škoda Rapid byla sportovní kupé, které mladoboleslavská automobilka začala připravovat v roce 1980. Název byl odvozen od automobilu, který Škoda produkovala ve třicátých letech minulého století. Poslední vzkříšení jména proběhlo ještě před šesti lety, kdy se Rapid vrátil jako model nižší střední třídy s karosériemi typu hatchback a liftback.
Nástupce modelu Garde byl oficiálně představen v roce 1984 a vyráběl se až do roku 1990. Mnoho kusů zamířilo do západní Evropy, včetně Velké Británie. I dnes, více než čtvrt století po konci výroby, bychom v Anglii našli téměř 50 funkčních kusů.
Co bylo špatně?
Rapid poháněl 1,3litrový motor s výkonem 43 kW, který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou. Jenže to ani na poměry tehdejších sporťáků nestačilo. Vždyť vůz z klidu na stovku zrychloval dlouhých 16,5 sekundy. Rychleji to zvládala i Lada 21065. A jak se novináři amerického serveru Motor 1 shodují, žádný sporťák nemůže být pomalejší než Lada!
Dalšími problémy byla špatná kvalita karoserie a nízká spolehlivost. První série sestavených vozů (s označením Rapid 120) navíc provázelo časté přehřívání motoru.
Autoři zmiňovaného zámořského serveru dále připomínají, že Rapid byl oproti tehdejším sedanům Škody vydařenějším autem, k dokonalosti mu ale stále hodně chybělo. Kámenem úrazu bylo také špatné rozložení hmotnosti. Pohonná jednotka byla montována podélně, šikmo doprava a navíc byla převislá přes zadní nápravu. Lehký předek se zavazadlovým prostorem nenabídl dostatečnou rovnováhu a vůz měl tendence k přetáčivosti.
Ne všichni se shodují
Ne každý ale s názorem amerických novinářů souhlasí. Proti svým kolegům se postavil například Adrian Padeanu, který říká, že u Rapidu nešlo jen o rychlost a spolehlivost. „S motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol by se dalo říci, že Rapid byl takové Porsche 911 pro chudé,“ uvedl autor.
„Vozy Škody tenkrát nevyčnívaly spolehlivostí a kvalitou provedení. Mysleme ale na to, že se jednalo o cenově velmi dobře dostupný sporťák s minimálními náklady na údržbu. Byl to ten typ vozu, který vám udělá radost, aniž byste museli utratit veškeré životní úspory,“ dodal Padeanu.