Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

České kupé z osmdesátých let ještě dnes vyvolává v USA debaty o jeho kvalitách a spolehlivosti. Jedni tvrdí, že Rapid patřil mezi nejhorší automobily své kategorie, jiní nesouhlasí a vůz označují za Porsche 911 pro chudé.

Škoda Rapid byla sportovní kupé, které mladoboleslavská automobilka začala připravovat v roce 1980. Název byl odvozen od automobilu, který Škoda produkovala ve třicátých letech minulého století. Poslední vzkříšení jména proběhlo ještě před šesti lety, kdy se Rapid vrátil jako model nižší střední třídy s karosériemi typu hatchback a liftback.

Retro | Zajímavosti | Škoda

V USA si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Nástupce modelu Garde byl oficiálně představen v roce 1984 a vyráběl se až do roku 1990. Mnoho kusů zamířilo do západní Evropy, včetně Velké Británie. I dnes, více než čtvrt století po konci výroby, bychom v Anglii našli téměř 50 funkčních kusů.

Co bylo špatně?

Rapid poháněl 1,3litrový motor s výkonem 43 kW, který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou. Jenže to ani na poměry tehdejších sporťáků nestačilo. Vždyť vůz z klidu na stovku zrychloval dlouhých 16,5 sekundy. Rychleji to zvládala i Lada 21065. A jak se novináři amerického serveru Motor 1 shodují, žádný sporťák nemůže být pomalejší než Lada!

Dalšími problémy byla špatná kvalita karoserie a nízká spolehlivost. První série sestavených vozů (s označením Rapid 120) navíc provázelo časté přehřívání motoru.

Retro | Fascinace | Audi

Zapomenuté vozy: Proč měl vůz Audi z roku 1991 motor ze dřeva?

Autoři zmiňovaného zámořského serveru dále připomínají, že Rapid byl oproti tehdejším sedanům Škody vydařenějším autem, k dokonalosti mu ale stále hodně chybělo. Kámenem úrazu bylo také špatné rozložení hmotnosti. Pohonná jednotka byla montována podélně, šikmo doprava a navíc byla převislá přes zadní nápravu. Lehký předek se zavazadlovým prostorem nenabídl dostatečnou rovnováhu a vůz měl tendence k přetáčivosti.

Ne všichni se shodují

Ne každý ale s názorem amerických novinářů souhlasí. Proti svým kolegům se postavil například Adrian Padeanu, který říká, že u Rapidu nešlo jen o rychlost a spolehlivost. „S motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol by se dalo říci, že Rapid byl takové Porsche 911 pro chudé,“ uvedl autor.

Retro | Škoda

Vzestupy a pády automobilky ve Vrchlabí. Již 70 let patří Škodě

„Vozy Škody tenkrát nevyčnívaly spolehlivostí a kvalitou provedení. Mysleme ale na to, že se jednalo o cenově velmi dobře dostupný sporťák s minimálními náklady na údržbu. Byl to ten typ vozu, který vám udělá radost, aniž byste museli utratit veškeré životní úspory,“ dodal Padeanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2011
Stav: 103 521 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 142 201 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků