Smrt Saabu je možná jen klinická, Spyker se stále snaží. A švédská vláda též

Koncem minulého týdne jsme vás informovali, že dny Saabu jakožto výrobce automobilů jsou sečteny. Stalo se tak po oznámení jeho vlastníka, koncernu General Motors, který se po krachu jednání se všemi potenciálními zájemci o koupi firmy rozhodl automobilku zkrátka zavřít.

Definitivně vypadající závěr ale nemusí být tak definitivní, jak se na první pohled zdá. Poslední ze žhavých zájemců, firma Spyker Cars, totiž znovu otevřela již uzavřená jednání a předložila GM novou nabídku. Ta dle tiskového prohlášení Spykeru řeší jedenáct témat, která předchozí jednání přivedla ke krachu. A GM se k ní pro tuto chvíli nestaví odmítavě, další jednání připouští.

Co přesně řeší oněch jedenáct témat bohužel nevíme, dle švédského tisku jde ale především o komplikace okolo duševního vlastnictví Saabu potažmo GM, které by se skrze Spyker mohlo dostat do „nesprávných rukou”. Spyker totiž žije z ruských peněz a právě charakter chlebodárců firmy koncernu GM v této souvislosti nevoní.

Toto téma je ale obecně velmi ožehavé a nejsme si jisti, zda vůbec nějaké řešení má. Saab dnes disponuje jen omezeným spektrem vlastních technologií a nový majitel by se tak jako tak dostal k velké části řešení, které používá celý koncern GM. A cenu, kterou by tato ztráta GM vyvážila, zřejmě za Saab nikdo v současné situaci nezaplatí. Ostatně velmi podobné důvody prý stály za koncem předchozích jednání se skupinou Koenigsegg.

Aby toho nebylo málo, o jednání s vedením GM stojí po pátečním rozhodnutím i zástupci švédské vlády, která dosud nechtěla Saabu pomáhat. Důvody jsou zřejmé, ztráta cca 4 500 pracovních míst, které by znamenalo zavření samotného Saab Cars a omezení aktivit dodavatelských firem, je politicky ožehavé téma. Co přesně ale má švédská vláda za lubem, to netušíme už vůbec.

Další vývoj bude jasný již brzy, Spyker bude čekat na reakci Saabu jen do pondělního večera. A samozřejmě vás  o něm budeme informovat.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků