Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

Smrtelná havárie sedmnáctiletého řidiče, který 1. března 2013 uhořel na dálnici D1 při honičce s policií a navíc způsobil hromadnou havárii, bude vyšetřovat Generální inspekce bezpečnostních sborů. Jestli nepochybili při zásahu spíše policisté, než mladík bez řidičáku za volantem otcova vozu. Podaří se však pojmenovat skutečné příčiny této tragédie?
Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

„Nelze samozřejmě zatím žádným výzkumem doložit přesně účinky například počítačových her na chování řidičů,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová v souvislosti s tímto případem, kdy mladík hnal rodičovský vůz rychlostí až 250 km/h.

Reakce jeho kamarádů těsně po honičce totiž ukázaly, že mladík noc předtím kromě popíjení alkoholu hrál svou oblíbenou počítačovou hru Mafie. Její součástí jsou i honičky gangsterů a policie v autech 30. let, srážky, přejíždějí chodců a pochopitelně přestřelky.

„Ukazuje se však, že řidiči obecně ztrácejí sociální kontakty. Patřím ke generaci, kdy jsem si musela s dotyčným buď promluvit osobně, nebo ho sehnat na telefonu. Nebyly mobily, nebyly počítače a takzvané sociální sítě.“
Sama nesouhlasí s pojmenování „sociální sítě“, protože ty podle ní lidi naopak o skutečný sociální kontakt obírají.

Volkswagen | Audi | Názory | Volkswagen Passat

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

„Podívejte se totiž, co si dnes dovolí diskutéři říci jiným na takových sítích. Urážka různého ražené je běžná, přitom do očí bychom to asi člověku zpříma nikdy neřekli. Tyhle sítě zbavují lidi odpovědnosti za slova, za názory. Domnívám se, že podobným způsobem pak mnozí řidiči přistupují na silnici k ostatním účastníkům silničního provozu.“

S jistou mírou jistoty lze potom tvrdit, že jako bude řidič agresivní v diskusích například na Facebooku, podobně se bude jeho auto chovat na silnici vůči jiným autům.

„Ne náhodou se říká, že řídíme tak, jak žijeme, a žijeme tak, jak řídíme,“ podotýká Vlasta Rehnová. 

Foto: HZSCR

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků