Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Tento článek je určen těm, kteří se v diskusi o autech nechtějí ztrapnit nevhodnou výslovností.

Také v tomto odvětví vládne angličtina, takže u většiny automobilek a jejich produktů se počítá, že při výslovnosti budeme vycházet z pravidel západogermánských jazyků. Pravidlem je však při vyslovování jmen respektovat nejen národní a jazykovou příslušnost značky, ale případně také názor vedení té které automobilky. U vlastních jmen zkrátka platí, že se vyslovují tak, jak si jejich nositel přeje.

Život řidiče | Ford | Renault | Hyundai | Toyota | Mazda | Názory

Perly marketingových géniů: statutární vzhled, praktický provoz....

Je samozřejmé, že každý jazyk, tedy i ten český, si výslovnost částečně upravuje podle svých pravidel a zvyků. Nikdo vám jistě nebude vytýkat, pokud se nebudete striktně držet předepsané výslovnosti třeba značek Renault nebo Citroën, „renólt“ a „sitroen“ při běžné komunikaci úplně stačí, stejně jako bude těžko kdo protestovat, když Mustang vyslovíte jako „mustang“. Někdy ale modifikace výslovnosti přechází v hotové prznění jmen, jež nemá podklad ani v jazyce výchozím, ani v jazyce přejímajícím. Zářným příkladem tohoto jevu mohou být stále často používané termíny „lambordžíny“, „lancia“, „barčeta“ nebo „macan“… 

V následujících řádcích jsme pro vás vybrali ty automobilky, případně modely, u nichž může být výslovnost pro někoho problematická, a doplnili je výslovností v původním jazyce. Neznamená to, že byste měli na této výslovnosti úzkostlivě lpět, berte to spíše jako takové vodítko v případě nejasností a naši snahu přispět k eliminaci všech „lambordžíny“. Pokud vám v tomto výběru něco chybí, zmiňte v diskusi, rádi doplníme.
 

Autobianchi: [autoˈbjaŋki]
Cadillac: [kædɨlæk]
Citroën: [si.tʁɔ.ˈɛn]
Fiat Barchetta: [ˈfiat barˈketta]
Giorgetto Giugiaro: [dʒorˈdʒetto dʒuˈdʒaro]
Hyundai: [hjə́:ndɛ]
Chevrolet: [ʃɛvrəˈleɪ]
Jaguar: [ˈdʒæɡju:.ər]
Koenigsegg: [ˈkø:nɪɡsɛɡ] poslech
Lamborghini: [lamborˈɡi:ni] poslech
- Countach: [ˈkuntɑˑʃ] poslech
- Murciélago: [murθiˈelaɣo] španělsky (španělský výraz), [murtʃieˈlaɡo] italsky
- Gallardo: [ɡaɪˈjɑrdoʊ]
Lancia: [ˈlantʃa]
Maserati
- Ghibli: [ˈgɪbli]
Peugeot: ​[pøʒo]
Porsche
- Macan: [mat͡ʃan]
Renault: [ʁəno]
SsangYong: [s͈aŋjoŋ]   
Scuderia Ferrari: [skudeˈria ferˈrari]
Vauxhall: [ˈvɒksɔ:l]

Citroën Xsara Picasso 1.587
Rok výroby: 2006
Stav: 154 108 km
Cena: 55 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků