Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Tento článek je určen těm, kteří se v diskusi o autech nechtějí ztrapnit nevhodnou výslovností.

Také v tomto odvětví vládne angličtina, takže u většiny automobilek a jejich produktů se počítá, že při výslovnosti budeme vycházet z pravidel západogermánských jazyků. Pravidlem je však při vyslovování jmen respektovat nejen národní a jazykovou příslušnost značky, ale případně také názor vedení té které automobilky. U vlastních jmen zkrátka platí, že se vyslovují tak, jak si jejich nositel přeje.

Život řidiče | Ford | Toyota | Renault | Mazda | Názory | Hyundai

Perly marketingových géniů: statutární vzhled, praktický provoz....

Je samozřejmé, že každý jazyk, tedy i ten český, si výslovnost částečně upravuje podle svých pravidel a zvyků. Nikdo vám jistě nebude vytýkat, pokud se nebudete striktně držet předepsané výslovnosti třeba značek Renault nebo Citroën, „renólt“ a „sitroen“ při běžné komunikaci úplně stačí, stejně jako bude těžko kdo protestovat, když Mustang vyslovíte jako „mustang“. Někdy ale modifikace výslovnosti přechází v hotové prznění jmen, jež nemá podklad ani v jazyce výchozím, ani v jazyce přejímajícím. Zářným příkladem tohoto jevu mohou být stále často používané termíny „lambordžíny“, „lancia“, „barčeta“ nebo „macan“… 

V následujících řádcích jsme pro vás vybrali ty automobilky, případně modely, u nichž může být výslovnost pro někoho problematická, a doplnili je výslovností v původním jazyce. Neznamená to, že byste měli na této výslovnosti úzkostlivě lpět, berte to spíše jako takové vodítko v případě nejasností a naši snahu přispět k eliminaci všech „lambordžíny“. Pokud vám v tomto výběru něco chybí, zmiňte v diskusi, rádi doplníme.
 

Autobianchi: [autoˈbjaŋki]
Cadillac: [kædɨlæk]
Citroën: [si.tʁɔ.ˈɛn]
Fiat Barchetta: [ˈfiat barˈketta]
Giorgetto Giugiaro: [dʒorˈdʒetto dʒuˈdʒaro]
Hyundai: [hjə́:ndɛ]
Chevrolet: [ʃɛvrəˈleɪ]
Jaguar: [ˈdʒæɡju:.ər]
Koenigsegg: [ˈkø:nɪɡsɛɡ] poslech
Lamborghini: [lamborˈɡi:ni] poslech
- Countach: [ˈkuntɑˑʃ] poslech
- Murciélago: [murθiˈelaɣo] španělsky (španělský výraz), [murtʃieˈlaɡo] italsky
- Gallardo: [ɡaɪˈjɑrdoʊ]
Lancia: [ˈlantʃa]
Maserati
- Ghibli: [ˈgɪbli]
Peugeot: ​[pøʒo]
Porsche
- Macan: [mat͡ʃan]
Renault: [ʁəno]
SsangYong: [s͈aŋjoŋ]   
Scuderia Ferrari: [skudeˈria ferˈrari]
Vauxhall: [ˈvɒksɔ:l]

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků