Slovenskou dálnici D1 na severu brzdí námitky stavbařů i Bruselu

Dokončení dálnice D1 na severu Slovenska směrem na východ se opět prodlužuje o několik měsíců, a to ze dvou důvodů. Jedním je „starý“, stále probíhající spor s Evropskou komisí kvůli ochraně životního prostředí. Druhý vznikl tím, že do procesu vstoupily stavební firmy, které u Úřadu pro veřejné zakázky napadly soutěže na výstavbu jednotlivých úseků.

Dokončení téměř čtyřiceti kilometrů dálnice v úsecích Jánovce– Jablonov, Hubová–Ivachnová a tunel Višňové za necelých 1,5 miliardy eur tak zůstává nejisté.

Obstrukce společností

„Veřejné zakázky jsou skutečně velkým problémem. Setkáváme se s obstrukcí některých společností, které myslím asi nemají zájem, aby se výstavba dálnic uskutečnila,“ potvrdila problémy s námitkami stavbařů investiční ředitelka Národní dálniční společnosti Viktória Chomová.

Naznačila tak, že některé firmy, mezi nimiž je například i velká společnost Doprastav, nechtějí stavět. Ty se však brání a tvrdí, že jen žádají transparentní tendry.

Státní dálniční firma zatím eviduje čtyři námitky na tři zmíněné úseky. Nejčerstvější pochází z tohoto týdne a týká se 15,2 kilometru dlouhého úseku Hubová–Ivachnová za téměř půl miliardy eur. A to se právě v těchto dnech měly otevírat obálky a vyhodnocovat celý tendr.

Zájem jen naoko?

Navzdory tomu, že firmy neustále potvrzují zájem stavět, se po posledních námitkách spekuluje o záměrech odsunout vyhodnocování do doby po březnových volbách. To by se nakonec mohlo podařit, protože veškeré problémy se budou řešit několik týdnů v závislosti na rychlosti Národní dálniční společnosti. Ta by měla rozhodnout za čtyři až šest týdnů.

„Určitě bychom byli rádi, kdyby to šlo rychleji,“ připustila Chomová. Přiznala však, že úřad teď musí řešit množství námitek.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků