Slovenskou dálnici D1 na severu brzdí námitky stavbařů i Bruselu

Dokončení dálnice D1 na severu Slovenska směrem na východ se opět prodlužuje o několik měsíců, a to ze dvou důvodů. Jedním je „starý“, stále probíhající spor s Evropskou komisí kvůli ochraně životního prostředí. Druhý vznikl tím, že do procesu vstoupily stavební firmy, které u Úřadu pro veřejné zakázky napadly soutěže na výstavbu jednotlivých úseků.

Dokončení téměř čtyřiceti kilometrů dálnice v úsecích Jánovce– Jablonov, Hubová–Ivachnová a tunel Višňové za necelých 1,5 miliardy eur tak zůstává nejisté.

Obstrukce společností

„Veřejné zakázky jsou skutečně velkým problémem. Setkáváme se s obstrukcí některých společností, které myslím asi nemají zájem, aby se výstavba dálnic uskutečnila,“ potvrdila problémy s námitkami stavbařů investiční ředitelka Národní dálniční společnosti Viktória Chomová.

Naznačila tak, že některé firmy, mezi nimiž je například i velká společnost Doprastav, nechtějí stavět. Ty se však brání a tvrdí, že jen žádají transparentní tendry.

Státní dálniční firma zatím eviduje čtyři námitky na tři zmíněné úseky. Nejčerstvější pochází z tohoto týdne a týká se 15,2 kilometru dlouhého úseku Hubová–Ivachnová za téměř půl miliardy eur. A to se právě v těchto dnech měly otevírat obálky a vyhodnocovat celý tendr.

Zájem jen naoko?

Navzdory tomu, že firmy neustále potvrzují zájem stavět, se po posledních námitkách spekuluje o záměrech odsunout vyhodnocování do doby po březnových volbách. To by se nakonec mohlo podařit, protože veškeré problémy se budou řešit několik týdnů v závislosti na rychlosti Národní dálniční společnosti. Ta by měla rozhodnout za čtyři až šest týdnů.

„Určitě bychom byli rádi, kdyby to šlo rychleji,“ připustila Chomová. Přiznala však, že úřad teď musí řešit množství námitek.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků