Slovenské automobilky vydělávají, zaměstnanci chtějí vyšší odměny

Automobilkám na Slovensku se daří a navzdory krizi nepřicházejí o objednávky, právě naopak. Sdružení automobilového průmyslu počítá s tím, že z bran tří slovenských továren vyjede letos na 930 tisíc vozidel. Loni jich bylo necelých 927 tisíc, což firmám přineslo milionové zisky. Na to sázejí i jejich zaměstnanci, kteří začali výrazně usilovat o růst mezd i odměn.

V žilinské továrně Kia už pracovníci stihli vstoupit do stávkové pohotovosti, protože se s vedením nemohou domluvit. Požadují 30 eur k platům a odměny přes 1200 eur. Výrobce jim však nabízí 25 eur ke mzdě a poloviční odměny.

„Vedení firmy předložilo návrh přímo zaměstnancům vzhledem k tomu, že ani po osmi kolech kolektivního vyjednávání s odbory nedošlo k dohodě,“ informoval mluvčí společnosti Jozef Bačé.

Pracovníci argumentují, že i po započtení všech bonusů jsou jejich platy o 400 eur nižší než jejich kolegů z Volkswagenu. Kia přitom dosáhla loni rekordního zisku přes 150 milionů eur, když vyrobila 292 tisíc aut. O zakázky nemá nouzi ani letos, zvažuje i spuštění sobotní výroby.

Lépe dopadli pracovníci bratislavského Volkswagenu, kteří se už s vedením podniku dohodli. „Naši zaměstnanci přispěli loni svým nasazením a flexibilitou k vynikajícím výsledkům Volkswagen Slovakia. Za tento týmový výkon jim patří náležitá odměna,“ uvedl člen představenstva Wilfried von Rath.

Automobilka rozdělí z loňského zisku téměř 180 milionů eur na zaměstnance v průměru 1350 eur. Slováci přesto dále mají jedny z nejnižších odměn v rámci koncernu Volkswagen.

S růstem platů či odměn nemohou počítat tři tisíce zaměstnanců trnavské továrny PSA Peugeot Citroën. Ti se už v polovině března dohodli s vedením závodu na dvouletém zmrazení platů. Management totiž hrozil zrušením třetí směny, což by ohrozilo práci 800 lidí.

Nakonec došlo k několikahodinovému snížení pracovního času a zachování mezd. Automobilka PSA tehdy argumentovala poklesem objednávek. Situace se však začíná obracet a PSA nyní počítá, že z jejích pásů sjede více vozidel než loňských 215 tisíc.

Zdroj: E15.cz

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků