Dámy i pánové, zbystřete zrak. Usedáte do vozu s partnerem, a zatímco v kině váš protějšek sledoval plátno s dioptrickými brýlemi, které nenápadně vyndal až po zhasnutí, za volant už usedá bez nich? Buď donuťte řidiče, aby si brýle vzal, nebo vystupte. Jedete s jedním ze čtvrtiny českých řidičů, kteří špatně vidí.
Každý stý řidič vás téměř nevidí
Smutná čísla přineslo dvouměsíční měření zraku českých řidičů, které v rámci osvětové kampaně provedlo Mezinárodní sdružení optiků a optometristů ve spolupráci českou policií a BESIPem. Zjistili, že jeden ze sta řidičů, kteří vás během jízdy míjejí, vás téměř nevidí.
Asi jedna čtvrtina českých majitelů řidičáků má za volantem větší či menší zrakové potíže. Především v mlze a při stmívání. Optici a optometristé to zjistili na sedmnácti kontrolních stanovištích v celé České republice, kdy zkontrolovali vidění 598 řidičů a řidiček. Měření bylo dobrovolné, bez jakýchkoli administrativních postihů.
Nemáš 3D, neodhadneš vzdálenost
Odborníci při měření sledovali, zda lidé dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, a to každým okem zvlášť i oběma dohromady. Zkoumali i prostorové vidění, jak se dnes populárně říká 3D, což je důležité například pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel. Všem, kterým byla zjištěna některá vada, bylo doporučeno, aby vyhledali očního lékaře a problém vyřešili.
Jejich vada má totiž praktický a nebezpečný dopad na dopravní bezpečnost. „Když jeden řidič spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici? Řada lidí předpokládá, že druzí vidí stejně dobře jako oni,“ konstatoval vedoucí BESIP Roman Budský.
Jedna čtvrtina tupozrakých
U třetiny kontrolovaných řidičů bylo během dvouměsíčních kontrol zjištěno skryté šilhání a u více než čtvrtiny potíže s prostorovým viděním. Téměř 44 % kontrolovaných osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Průměrný věk těchto řidičů je 51 let.
Řidiči, jejichž zraková ostrost nedosahovala 70 % a jejichž způsobilost k řízení motorových vozidel je tak do budoucna podmíněna odborným vyšetřením, tvořili lehce přes 6 % z celkového počtu zkoumaných. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku. „Znepokojivou, avšak očekávatelnou zprávou je prokazatelně vyšší zastoupení starších řidičů ve skupinách s nejhorší zrakovou ostrostí,“ uvedl Roman Budský. Z testovaných řidičů bylo 24 % těžce tupozrakých nebo s pouze jedním ostře vidoucím okem.
Nevědí, že špatně vidí
Mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Lze se tedy domnívat, že se jedná o řidiče, kteří si deficit svého zraku neuvědomují, případně uvědomují, ale nikdy ho neřešili návštěvou očního specialisty a pořízením korekční pomůcky.
Graf rozložení hodnot binokulární zrakové ostrosti u 589 řidičů:
Černá svislá čára značí hranici 100 % zrakové ostrosti, hodnoty vpravo od ní znamenají nadprůměrnou zrakovou ostrost. Červená linie označuje 70% zrakovou ostrost. Osoby, které se umístily vlevo od této hranice, nejsou způsobilé k řízení motorových vozidel nebo jejich způsobilost musí posoudit oční lékař.