Sledovali jsme montáž závodní Škody Fabia R5. Jednu sestaví za 10 dní

Škoda Fabia R5 letos získala titul mistra světa kategorie WRC 2, vyhrála domácí šampionát a řadu dalších. Toto auto si ale může koupit každý zájemce. Sledovali jsme, jak se takový speciál vyrábí.

Nejznámější škodovkou současnosti je nepochybně octavia. Největší reklamu značce však dělá fabia. Konkrétně její rallyový speciál určený pro skupinu R5.

Tovární pilot Essapekka Lappi se právě letos stal mistrem světa v kategorii WRC 2, což je druhý nejcennější titul hned po tom, který si připsal při derniéře Volkswagenu WRC Sebastian Ogier. „Vůz Škoda Fabia R5 letos vyhrál deset z třinácti podniků WRC 2. To jednoznačně vypovídá o kvalitě a rychlosti našeho soutěžního speciálu,“ nechal se poté slyšet šéf týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

S vozy Fabia R5 ale nestartují pouze jezdci továrního týmu, v rámci zákaznického programu je vůz k mání pro každého. „Teoreticky ani nemusí být používán k závodění, může s ním vlastně vyjet každý, kdo má běžné řidičské oprávnění pro skupinu B, uvádí s trochou nadsázky Radek Ščensný, vedoucí staveb zákaznických závodních vozů společnosti Škoda Auto.  Samozřejmě jde ale o trošku dražší škodovku.  Základní cena speciálu totiž činí, (stejně jako u vozů R5 od jiných výrobců) 180 000 eur (cca 4,9 milionu Kč).

Technická data Fabia R5

Délka: 3994 mm

Max. šířka: 1820 mm

Min. hmotnost: 1230 kg

Objem motoru: 1620 cm3

Max. výkon: 205 kW

Max. točivý moment: 420 Nm

Pohon 4x4

Převodovka: manuálně řazená pětistupňová

přední a zadní mechanické diferenciály

Spotřeba: 0,6 l/km

Ráfky pro asfalt: 8x18"

Ráfky pro šotolinu 7x15

 

Mimochodem, právě tento muž má vzácné privilegium osobně vyzkoušet funkčnost každého vyrobeného speciálu, což činí na škodováckém polygonu v Husí Lhotě a rovněž na trati v Bělé pod Bezdězem. Zákaznických aut Fabia R5 vznikla od roku 2015 již stovka. K tomu se ale musí připočítat dalších šest aut, které momentálně využívá závodní tým jak v tuzemském, tak i v dalších šampionátech. Fabie R5 byly dosud prodány snad do všech evropských zemí, závodí se s nimi ale například v Paraguayi. Letos zatím produkce dosáhne nejvyššího čísla – zákazníkům jich bude dodáno 61. Přestože sídlo oddělení Škoda motosport je v nenápadných jednopatrových areálech v místech staré části původní Škodovky, výrobní proces začíná ve více než sto kilometrů vzdálených Kvasinách.

Zatímco při výrobě běžné fabie se k podvozkové plošině postupně přivaří bočnice a střecha, tady je to komplikovanější.

"Je třeba dovnitř instalovat bezpečnostní rám z trubek, a to by do hotové karosérie dost dobře nešlo,“ uvádí Ščensný.

Jednotlivé díly karosérie jsou sériové. Lisují se z plechu stejného složení a tloušťka, jako pro běžné verze tohoto městského hatchbacku.  Většina je ale samozřejmě trochu upravená. „Například do střechy se vyřízne otvor pro přívod větracího vzduchu, z vnitřních částí dveří se také zejména kvůli odlehčení vyřezávají kusy plechu,“ vysvětluje Ščensný. To už dělají specialisté klempíři přímo v Mladé Boleslavi, stejně jako montáž přípravků pro rozšíření vozu v oblasti blatníků.

Víceméně sériová jsou pak světla. „Pokud byste potřebovali vyměnit světlo a koupili si u dealera nový jako náhradní díl, určitě ho do R5 namontujete. Ve speciálu jsou ale některé úchyty trochu pozměněné a hlavně kvůli odolnosti vyrobené nikoli z plastu, ale z kovu,“ vysvětluje Ščensný.

Dokonce v motorového prostoru se dají najít sériové součástky. Například se podle šéfa staveb závodních speciálů jedná o alternátor,  sání motoru, chladiče, turbodmychadlo či vysokotlaké palivové čerpadlo. Naopak třeba expanzní nádržka okruhu chladicí kapaliny je unikátní díl svařený z hliníkového plechu.

„Celkem se Fabia R5 skládá z 1350 jedinečných dílů, a když započítáme i spojovací materiál, což jsou šroubky, matice, podložky, pásky a další drobnosti, dojdeme i číslu 5120 součástek potřebných pro každé auto,“ vypočítává Ščensný.

Ne všechny součástky jsou pochopitelně vyráběné přímo ve Škodovce. Například brzdy pocházejí od světoznámé firmy Brembo, tlumiče dodává Sachs. Blok motoru ovšem také vychází ze sériového vozu, byť to není agregát používaný ve Škodě. Základem je totiž čtyřválec 1,8 TSi používaný v čínských Volkswagenech, u něhož kromě dalších úprav došlo i ke snížení zdvihového objemu válců.

Zajímavosti | Video | Škoda | Sportovní auta | Sport | Škoda Fabia

Závodní Škoda Fabia R5 oficiálně: 1.6 Turbo, 4x4 a 270 koní

Vraťme se ale zpět k postupu zrodu fabie R5. Připravená karosérie putuje do kataforézní lázně. Následně se vrací do dílny, kde už se namontují rozšířené blatníky (jsou z kompozitních materiálů) a auto putuje do lakovny. Vrací se vždy krásně běloskvoucí.

Od tohoto okamžiku začíná mechanikům běžet desetidenní lhůta, během níž musí auto připravit pro zákazníka tak, aby s ním třeba hned mohl vyrazit na závody.

„Na každém autě pracují tři mechanici a vždy se začíná montáží brzdových rozvodů, elektrické kabeláže a izolací,“ vysvětluje Ščensný.  Následuje strojení dveří, instalace hasicího systému, palubní desky a nádrže. Ta má vždy kapacitu 83 litrů a uvnitř má výplně ze speciální hmoty, aby se palivo při náklonech nepřelévalo zleva doprava nebo zepředu dozadu a naopak.

Zajímavosti | Video | Škoda | Sportovní auta | Hatchbacky | První svezení | Škoda Fabia

Škoda Fabia R5: Krátké svezení s boleslavským speciálem

V další fázi se už začíná postupovat podle specifikace každého vozu. Například podle toho, zda jde o šotolinovou nebo asfaltovou verzi.  „Už v základní verzi je samozřejmě  každá vyrobená fabia R5 plnohodnotným závodním speciálem, ale téměř všichni si vůz objednají s nějakou příplatkovou výbavou. Tou mohou být například drobnosti jako síťky pro uložení závodních přileb nebo odlehčené podlážky pro nohy řidiče a spolujezdce, ale také třeba sedačky, interkom, různé druhy volantů, pásů a tak dále. 

Následuje montáž kompletních náprav, které se předtím sestavily ve vedlejší dílně a motoru. Nakonec se samozřejmě instalují sedačky, které jsou pevně uchycené v bodech vyhovujících postavě daného jezdce, bezpečnostní pásy a další drobnosti.

Úplně každý vůz se musí otestovat jak v přejezdovém, tak i závodním režimu. „Máme vyzkoušeno, že celkem stačí zhruba třicet kilometrů, přičemž těch ostrých je kolem dvaceti,“ vysvětluje Ščensný. Následně se auto vrací zpět do dílny, kde je očištěno a připraveno k předání zákazníkovi. Ten na něj od okamžiku objednávky musí čekat v průměru dva měsíce. „Když je venku mokro, často nezbývá, než spoustu dílů z již sestaveného speciálu znovu odmontovat a pečlivě vše pomocí pěny a hadrů ručně očistit,“ uzavírá Ščensný.

Lepší obrázek o výrobním postupu speciálu R5 si uděláte po kliknutí na jednotlivé fotografie a přečtení doprovodného popisku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 174 649 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 119 542 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 172 415 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků