Sledovali jsme montáž závodní Škody Fabia R5. Jednu sestaví za 10 dní

Škoda Fabia R5 letos získala titul mistra světa kategorie WRC 2, vyhrála domácí šampionát a řadu dalších. Toto auto si ale může koupit každý zájemce. Sledovali jsme, jak se takový speciál vyrábí.

Nejznámější škodovkou současnosti je nepochybně octavia. Největší reklamu značce však dělá fabia. Konkrétně její rallyový speciál určený pro skupinu R5.

Tovární pilot Essapekka Lappi se právě letos stal mistrem světa v kategorii WRC 2, což je druhý nejcennější titul hned po tom, který si připsal při derniéře Volkswagenu WRC Sebastian Ogier. „Vůz Škoda Fabia R5 letos vyhrál deset z třinácti podniků WRC 2. To jednoznačně vypovídá o kvalitě a rychlosti našeho soutěžního speciálu,“ nechal se poté slyšet šéf týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

S vozy Fabia R5 ale nestartují pouze jezdci továrního týmu, v rámci zákaznického programu je vůz k mání pro každého. „Teoreticky ani nemusí být používán k závodění, může s ním vlastně vyjet každý, kdo má běžné řidičské oprávnění pro skupinu B, uvádí s trochou nadsázky Radek Ščensný, vedoucí staveb zákaznických závodních vozů společnosti Škoda Auto.  Samozřejmě jde ale o trošku dražší škodovku.  Základní cena speciálu totiž činí, (stejně jako u vozů R5 od jiných výrobců) 180 000 eur (cca 4,9 milionu Kč).

Technická data Fabia R5

Délka: 3994 mm

Max. šířka: 1820 mm

Min. hmotnost: 1230 kg

Objem motoru: 1620 cm3

Max. výkon: 205 kW

Max. točivý moment: 420 Nm

Pohon 4x4

Převodovka: manuálně řazená pětistupňová

přední a zadní mechanické diferenciály

Spotřeba: 0,6 l/km

Ráfky pro asfalt: 8x18"

Ráfky pro šotolinu 7x15

 

Mimochodem, právě tento muž má vzácné privilegium osobně vyzkoušet funkčnost každého vyrobeného speciálu, což činí na škodováckém polygonu v Husí Lhotě a rovněž na trati v Bělé pod Bezdězem. Zákaznických aut Fabia R5 vznikla od roku 2015 již stovka. K tomu se ale musí připočítat dalších šest aut, které momentálně využívá závodní tým jak v tuzemském, tak i v dalších šampionátech. Fabie R5 byly dosud prodány snad do všech evropských zemí, závodí se s nimi ale například v Paraguayi. Letos zatím produkce dosáhne nejvyššího čísla – zákazníkům jich bude dodáno 61. Přestože sídlo oddělení Škoda motosport je v nenápadných jednopatrových areálech v místech staré části původní Škodovky, výrobní proces začíná ve více než sto kilometrů vzdálených Kvasinách.

Zatímco při výrobě běžné fabie se k podvozkové plošině postupně přivaří bočnice a střecha, tady je to komplikovanější.

"Je třeba dovnitř instalovat bezpečnostní rám z trubek, a to by do hotové karosérie dost dobře nešlo,“ uvádí Ščensný.

Jednotlivé díly karosérie jsou sériové. Lisují se z plechu stejného složení a tloušťka, jako pro běžné verze tohoto městského hatchbacku.  Většina je ale samozřejmě trochu upravená. „Například do střechy se vyřízne otvor pro přívod větracího vzduchu, z vnitřních částí dveří se také zejména kvůli odlehčení vyřezávají kusy plechu,“ vysvětluje Ščensný. To už dělají specialisté klempíři přímo v Mladé Boleslavi, stejně jako montáž přípravků pro rozšíření vozu v oblasti blatníků.

Víceméně sériová jsou pak světla. „Pokud byste potřebovali vyměnit světlo a koupili si u dealera nový jako náhradní díl, určitě ho do R5 namontujete. Ve speciálu jsou ale některé úchyty trochu pozměněné a hlavně kvůli odolnosti vyrobené nikoli z plastu, ale z kovu,“ vysvětluje Ščensný.

Dokonce v motorového prostoru se dají najít sériové součástky. Například se podle šéfa staveb závodních speciálů jedná o alternátor,  sání motoru, chladiče, turbodmychadlo či vysokotlaké palivové čerpadlo. Naopak třeba expanzní nádržka okruhu chladicí kapaliny je unikátní díl svařený z hliníkového plechu.

„Celkem se Fabia R5 skládá z 1350 jedinečných dílů, a když započítáme i spojovací materiál, což jsou šroubky, matice, podložky, pásky a další drobnosti, dojdeme i číslu 5120 součástek potřebných pro každé auto,“ vypočítává Ščensný.

Ne všechny součástky jsou pochopitelně vyráběné přímo ve Škodovce. Například brzdy pocházejí od světoznámé firmy Brembo, tlumiče dodává Sachs. Blok motoru ovšem také vychází ze sériového vozu, byť to není agregát používaný ve Škodě. Základem je totiž čtyřválec 1,8 TSi používaný v čínských Volkswagenech, u něhož kromě dalších úprav došlo i ke snížení zdvihového objemu válců.

Vraťme se ale zpět k postupu zrodu fabie R5. Připravená karosérie putuje do kataforézní lázně. Následně se vrací do dílny, kde už se namontují rozšířené blatníky (jsou z kompozitních materiálů) a auto putuje do lakovny. Vrací se vždy krásně běloskvoucí.

Od tohoto okamžiku začíná mechanikům běžet desetidenní lhůta, během níž musí auto připravit pro zákazníka tak, aby s ním třeba hned mohl vyrazit na závody.

„Na každém autě pracují tři mechanici a vždy se začíná montáží brzdových rozvodů, elektrické kabeláže a izolací,“ vysvětluje Ščensný.  Následuje strojení dveří, instalace hasicího systému, palubní desky a nádrže. Ta má vždy kapacitu 83 litrů a uvnitř má výplně ze speciální hmoty, aby se palivo při náklonech nepřelévalo zleva doprava nebo zepředu dozadu a naopak.

Zajímavosti | Video | Sportovní auta | Škoda | Hatchbacky | První svezení | Škoda Fabia

Škoda Fabia R5: Krátké svezení s boleslavským speciálem

V další fázi se už začíná postupovat podle specifikace každého vozu. Například podle toho, zda jde o šotolinovou nebo asfaltovou verzi.  „Už v základní verzi je samozřejmě  každá vyrobená fabia R5 plnohodnotným závodním speciálem, ale téměř všichni si vůz objednají s nějakou příplatkovou výbavou. Tou mohou být například drobnosti jako síťky pro uložení závodních přileb nebo odlehčené podlážky pro nohy řidiče a spolujezdce, ale také třeba sedačky, interkom, různé druhy volantů, pásů a tak dále. 

Následuje montáž kompletních náprav, které se předtím sestavily ve vedlejší dílně a motoru. Nakonec se samozřejmě instalují sedačky, které jsou pevně uchycené v bodech vyhovujících postavě daného jezdce, bezpečnostní pásy a další drobnosti.

Úplně každý vůz se musí otestovat jak v přejezdovém, tak i závodním režimu. „Máme vyzkoušeno, že celkem stačí zhruba třicet kilometrů, přičemž těch ostrých je kolem dvaceti,“ vysvětluje Ščensný. Následně se auto vrací zpět do dílny, kde je očištěno a připraveno k předání zákazníkovi. Ten na něj od okamžiku objednávky musí čekat v průměru dva měsíce. „Když je venku mokro, často nezbývá, než spoustu dílů z již sestaveného speciálu znovu odmontovat a pečlivě vše pomocí pěny a hadrů ručně očistit,“ uzavírá Ščensný.

Lepší obrázek o výrobním postupu speciálu R5 si uděláte po kliknutí na jednotlivé fotografie a přečtení doprovodného popisku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 172 415 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2005
Stav: 155 965 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2006
Stav: 162 407 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků