Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Dva bývalí zaměstnanci Ústavu pro výzkum motorových vozidel se rozhodli postavit další prototypy chystaného pro české motoristy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Už zhruba pět stovek kilometrů najezdili Miloslav Kotal a Josef Stočes se zbrusu novým kupé ÚVMV 1100 GT. Postavili ho podle původní dokumentace a s využitím řady dochovaných dílů. K autu mají silný vztah. Dříve totiž působili v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, který experimentální typ vozu vyvinul.

Unikátní typ automobilu ze začal rodit přesně před padesáti lety a po čtyřech letech vývojových prací, které stály na tehdejší dobu ohromující sumu tři miliony korun, mělo kupé s krásnými tvary premiéru v Plzni. Na jaře roku 1971 dokonce ohromovalo návštěvníky na mezinárodním autosalonu v Ženevě.

Na výrobě prototypu se podílela i letecká továrna Letov a výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto. Podvozková plošina byla ze Škody 100, ovšem zkrácená. Auto na délku měřilo 388 centimetrů, šířka činila 150,5 centimetru a výška pouze112,5 centimetrů. Hmotnost jen lehce přesáhla hranici 800 kilogramů.

Retro | Technika | Sportovní auta | Kupé | Opel

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

"Oficiálně vznikl pouze jeden jediný exemplář, vzpomíná dnes Miloslav Kotal. "Komunisté rozhodli, že takový typ auta by byl příliš "kapitalistický" a připravovanou malosériovou výrobu zakázali," dodává. Prý k tomu dokonce přispěli činovníci Sovětského Svazu.

Stejný osud tehdy potkal i přímo v Mladé Boleslavi vyvinuté kupé Škoda 110 Supersport. To si pak už jen pouze zahrálo ve filmu Upír z Feratu.

Produkci ověřovací dvaceti až třicetikusové série měla zajistit svazarmovská organizace v Odrách. Byla k dispozici nová montážní hala, převezly se tam přípravky na svařování skeletu, ale nakonec ze všeho sešlo.

Oficiálně neexistují

Několik vozů si místní zaměstnanci přesto poloilegálně z předem vyrobených dílů sestavili a minimálně dva se dodnes objevují i na veřejnosti. Některých součástek (například laminátových dílů karosérie) bylo předem do zásoby vyrobeno ještě více a ještě dnes se občas někde vynoří.

Auto, které se letos už projelo také na okruhu v Sosnové v rámci setkání veteránských vozů, vznikalo dlouhých šest let ve volném času obou techniků.

Retro | Zajímavosti | Volkswagen | Byznys

VW Karmann Ghia Baja: Udělejte si radost. Tohle kupé je zatím za hubičku  

Je však svým způsobem unikátní. "Pohání ho totiž motor o objemu 1300 cm3, který ÚVMV připravoval ještě před zákazem dalšího vývoje. Jeho části jsme sháněli všude možně, svého času byl totiž zabudován například v autokrosovém speciálu Jana Soldáta," vzpomíná Kotal. Ostatní zhotovená kupé ÚVMV mají slabší motory vycházející z pohonné jednotky běžné Škody 110.

Motor byla špička

Agregát byl konstruován na maximální výkon 160 koní, což je při daném objemu i na dnešní dobu velmi solidní hodnota. "Maximální otáčky mohly být až 10 000 za minutu," uvádí Miloslav Kotal." Zatím se snažíme k autu chovat ohleduplně, ale stošedesátkou už jsme se svezli," dodává.

Skelet udělali nový podle dokumentace, leccos ale museli domyslet sami. "Například v přídi nebyly v dokumentaci uvedené žádné výztuhy laminátových dílů, což by ve vyšších rychlostech přinášelo problémy. Vymysleli jsme tedy vlastní řešení," vysvětluje Kotál.

Video | Americká auta | Sportovní auta | Sport | Příslušenství | Kabriolety | Premiéry | Ostatní značky

Shelby Cobra CSX7000: jubilejní série k 50. výročí homologace FIA

Stejně tak museli předělat systém vyklápění hlavních světlometů. Ten původní totiž byl na mechanické bázi, používala se péra a táhla. Nyní je to samozřejmě ovládané elektromotory. Na příď také přibyl další pár kruhových světlometů. Je to kvůli povinnému dennímu svícení.

"Ne všechny použité díly odpovídají době vzniku prvního prototypu, například výklopné světlomety jsou z Mazdy 323F, také palubní deska je mladší... Snažili jsme se ale co možná nejvíce držet původně navrženého designu," říká Kotal.

Hned příští rok se s kolegou Stočesem hodlají pustit do stavby ještě jedné repliky. "Chceme mít každý svůj," vysvětlují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 132 421 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 138 664 km
Cena: 95 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků