Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Ne všechny revoluce docházejí vítězného konce. Platí to i o revolucích technických, v tomto případě o Wankelově čili rotačním motoru. Mazda, jako jediná automobilka na světě, která sériově vyráběla vůz s rotačním motorem, končí po bezmála 45 letech s jeho výrobou.

Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.

Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Wankelův motor má méně částí než srovnatelné pístové motory a je tišší. Výroba agregátu je ale dražší a motory mají vyšší spotřebu paliva a oleje. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní šetří svou kapsu i životní prostředí a dávají přednost úspornějším a ekologičtějším autům. 


Animace principu Wankelova motoru

Mazda však dodala, že vývoj rotačního motoru bude pokračovat a návrat vozů s tímto pohonem není tedy vyloučen. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem.

Mazda se pyšní i vítězstvím v legendárním závodě Le Mans před 20 lety, kdy vyhrál právě automobil poháněný Wankelem.

wankelupr.jpg
Wankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele.

Zdroj: E15.cz
 

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud