Škoda vs. Dacia: 10 let bojů ve střední Evropě

Jaká auta si oblíbili obyvatelé bývalého východního bloku? Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Úspěchy ale slaví i rumunská Dacia.

Většina socialistických zemí byla motorizována omezeným počtem vozů z omezené produkce několika málo států. Československo zásobilo sousedy (kromě SSSR) škodovkami, z NDR se vyváželo omezené množství trabantů a wartburgů, Polsko doplňovalo od 70. let nabídku licenčními Fiaty 125p a za luxus se pokládal žigulík – starší licenční Fiat 124 ze sibiřské továrny Togliatti.

Zajímavosti | Retro | Technika | Fiat | Design | Lada

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Významným hráčem je i rumunská Dacia, jejíž model Dacia 1300 (licenční kopie Renaultu 12) byl u nás stejně žádaný jako tuzexové vozy.

Z dosažitelných dat o automobilovém trhu v zemích bývalého sovětského bloku lze vysledovat leccos zajímavého. Škoda Octavia vévodila nejžádanějším vozům regionu v letech 2010 a 2009, kdy měla na trhu podíl 7,2 %, respektive 6,3 %. Druhé místo obsadila Škoda Fabia a na třetí příčce v těchto letech byla Dacia Logan.

V letech 2008, 2007, 2006 a 2005 (údaje jsou úplné jen za rok 2008 – další roky jen buď za první pololetí, nebo za měsíce leden až září) vévodila bývalému socialistickému bloku Dacia Logan. Dva další roky dozadu, 2004 a 2003, byla královnou Škoda Fabia. Na stupních vítězů jí sekundovala Octavia a Peugeot 206.

Česká republika
Zde vládne nejen v posledních deseti letech Škoda. Došlo jen k výměně modelů – dlouhá léta kralující Fabia z kategorie malých aut musela udělat místo větší Octavii. Dvojici nejúspěšnějších aut střídavě doplňovala na bronzovém stupínku Škoda Superb, Renault Thalia, Peugeot 206, Ford Fusion a Focus a naposledy Hyundai i30.

Slovensko
Na východ od řeky Moravy se na prvním místě drží, stejně jako u nás, Škoda. jJejí podíl na slovenském trhu se pohybuje okolo 13 až 15 procent. I u slovenských sousedů, kteří se stali malým automobilovým výrobním rájem, vypadají první příčky nejúspěšnějších vozů podobně jako v Česku. Fabia a Octavia zde byly v letech 2002 až 2012 doplňovány Fordem Fusion, Peugeotem 206, Renaultem Thalia nebo Škodou Roomster. Naposledy byla třetí Kia Sportage, která se na Slovensku i vyrábí.

Testy | Kombi | Srovnávací testy | Palivo | Premiéry | Hyundai | Design | Kia | Hyundai i30 | Kia Ceed

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Rumunsko
Už od roku 1989, kdy zde padl Ceaušescův režim, těží země ze spolupráce s francouzským Renaultem. Ani tehdy ani v posledním desetiletí nebyla Dacia na rumunském trhu poražena. Určitým mezníkem byl rok 2000, kdy po 32 letech nadvlády Dacie 1300 se na vrchol vyšvihla Dacia SuperNova, předchůdce Dacií Logan a Sandero. „Třináctistovka“ se ovšem úspěšně prodávala ještě další čtyři roky až do ukončení výroby v červenci 2004. Logan v některých letech uzmul z trhu i výrazně přes 40 procent. V posledních pěti letech se do trojice nejžádanějších aut v Rumunsku dostala Škoda Octavia, střídá se na druhé a třetím místě s Dacií Sandero.

Polsko
Poláci vychovaní polskými Fiaty 125, Maluchy 126p a mixem z trabantů, škodovek a žigulíků dávají v posledním desetiletí přednost také Škodě. Jen po roce 2000 krátce kraloval např. Fiat Panda, i když se zde vyrábí vozy Opel a Fiat. Škoda si zde stabilně drží kolem 10 procent trhu.

Bulharsko
Údaje z Bulharska jsou velmi skromné. Bulhaři, podobně jako Rumuni, dávají přednost levnějším vozům. O jejich přízeň se v posledních letech ucházela nejlépe Škoda, spíše s modelem Fabia, a Dacia s Loganem. Oba modely získávaly přibližně po necelých pěti procentech z trhu.

Maďarsko
Tady se dlouhodobě držely na špici modely od Suzuki – Ignis, Swift, nebo SX4, pevnou pozici měl a pořád má v zemi i Opel, většinou s modelem Astra (Opel má v Maďarsku středoevropskou centrálu). Finanční problémy maďarské ekonomiky sesadily z trůnu Suzuki, např. v roce 2009 si Maďaři nejvíc oblíbili Ford Focus. Naopak nahoru se stále víc dere Škoda, hlavně model Octavia.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků