Škoda vs. Dacia: 10 let bojů ve střední Evropě

Jaká auta si oblíbili obyvatelé bývalého východního bloku? Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Úspěchy ale slaví i rumunská Dacia.

Většina socialistických zemí byla motorizována omezeným počtem vozů z omezené produkce několika málo států. Československo zásobilo sousedy (kromě SSSR) škodovkami, z NDR se vyváželo omezené množství trabantů a wartburgů, Polsko doplňovalo od 70. let nabídku licenčními Fiaty 125p a za luxus se pokládal žigulík – starší licenční Fiat 124 ze sibiřské továrny Togliatti.

Retro | Zajímavosti | Technika | Design | Fiat | Lada

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Významným hráčem je i rumunská Dacia, jejíž model Dacia 1300 (licenční kopie Renaultu 12) byl u nás stejně žádaný jako tuzexové vozy.

Z dosažitelných dat o automobilovém trhu v zemích bývalého sovětského bloku lze vysledovat leccos zajímavého. Škoda Octavia vévodila nejžádanějším vozům regionu v letech 2010 a 2009, kdy měla na trhu podíl 7,2 %, respektive 6,3 %. Druhé místo obsadila Škoda Fabia a na třetí příčce v těchto letech byla Dacia Logan.

V letech 2008, 2007, 2006 a 2005 (údaje jsou úplné jen za rok 2008 – další roky jen buď za první pololetí, nebo za měsíce leden až září) vévodila bývalému socialistickému bloku Dacia Logan. Dva další roky dozadu, 2004 a 2003, byla královnou Škoda Fabia. Na stupních vítězů jí sekundovala Octavia a Peugeot 206.

Česká republika
Zde vládne nejen v posledních deseti letech Škoda. Došlo jen k výměně modelů – dlouhá léta kralující Fabia z kategorie malých aut musela udělat místo větší Octavii. Dvojici nejúspěšnějších aut střídavě doplňovala na bronzovém stupínku Škoda Superb, Renault Thalia, Peugeot 206, Ford Fusion a Focus a naposledy Hyundai i30.

Slovensko
Na východ od řeky Moravy se na prvním místě drží, stejně jako u nás, Škoda. jJejí podíl na slovenském trhu se pohybuje okolo 13 až 15 procent. I u slovenských sousedů, kteří se stali malým automobilovým výrobním rájem, vypadají první příčky nejúspěšnějších vozů podobně jako v Česku. Fabia a Octavia zde byly v letech 2002 až 2012 doplňovány Fordem Fusion, Peugeotem 206, Renaultem Thalia nebo Škodou Roomster. Naposledy byla třetí Kia Sportage, která se na Slovensku i vyrábí.

Testy | Design | Srovnávací testy | Kombi | Premiéry | Palivo | Hyundai | Kia | Hyundai i30 | Kia Ceed

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Rumunsko
Už od roku 1989, kdy zde padl Ceaušescův režim, těží země ze spolupráce s francouzským Renaultem. Ani tehdy ani v posledním desetiletí nebyla Dacia na rumunském trhu poražena. Určitým mezníkem byl rok 2000, kdy po 32 letech nadvlády Dacie 1300 se na vrchol vyšvihla Dacia SuperNova, předchůdce Dacií Logan a Sandero. „Třináctistovka“ se ovšem úspěšně prodávala ještě další čtyři roky až do ukončení výroby v červenci 2004. Logan v některých letech uzmul z trhu i výrazně přes 40 procent. V posledních pěti letech se do trojice nejžádanějších aut v Rumunsku dostala Škoda Octavia, střídá se na druhé a třetím místě s Dacií Sandero.

Polsko
Poláci vychovaní polskými Fiaty 125, Maluchy 126p a mixem z trabantů, škodovek a žigulíků dávají v posledním desetiletí přednost také Škodě. Jen po roce 2000 krátce kraloval např. Fiat Panda, i když se zde vyrábí vozy Opel a Fiat. Škoda si zde stabilně drží kolem 10 procent trhu.

Bulharsko
Údaje z Bulharska jsou velmi skromné. Bulhaři, podobně jako Rumuni, dávají přednost levnějším vozům. O jejich přízeň se v posledních letech ucházela nejlépe Škoda, spíše s modelem Fabia, a Dacia s Loganem. Oba modely získávaly přibližně po necelých pěti procentech z trhu.

Maďarsko
Tady se dlouhodobě držely na špici modely od Suzuki – Ignis, Swift, nebo SX4, pevnou pozici měl a pořád má v zemi i Opel, většinou s modelem Astra (Opel má v Maďarsku středoevropskou centrálu). Finanční problémy maďarské ekonomiky sesadily z trůnu Suzuki, např. v roce 2009 si Maďaři nejvíc oblíbili Ford Focus. Naopak nahoru se stále víc dere Škoda, hlavně model Octavia.

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 544 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 138 664 km
Cena: 95 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků