Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Nová Škoda Superb i nový Volkswagen Passat stojí na modulární koncernové platformě MQB

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Přední sedadla Superbu vypadají na pohled opulentně, ale délka sedáku 47 cm je ve střední třídě spíš podměrečná. Všimněte si tlačítek na bočnici spolujezdcova opěradla – jsou určena pro osobu sedící vzadu

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Královský prostor pro nohy ještě z auta limuzínu nedělá. K pohodlnějšímu sezení vzadu by to chtělo o něco výše položený a zejména delší sedák, tento neumí dobře podepřít stehna

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Zadní opěradla Superbu jsou dělená a nechybí jim průvlak pro dlouhé předměty

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Sedák sedadel ErgoComfort (sériově pro Comfortline i Highline) v Passatu má nastavitelnou délku v rozsahu 51-55 cm

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Zadní sedáky v Passatu mají stejných 51 cm jako vpředu a podepírají stehna lépe než v Superbu

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Totožný vzhled zadní strany prozrazuje, že oba modely používají stejnou konstrukci zadních opěradel

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Zavazadlový objem Passatu má v základní konfiguraci objem 586 litrů

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Limitujícím faktorem z hlediska přepravní kapacity je velikost otvoru v zadní přepážce, Passat je přece sedan

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Po sklopení obou zadních opěradel vzroste přepravní kapacita VW na udávaných 1152 l

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Kufr Superbu je ve všech osách o něco větší a díky karoserii typu liftback má nesrovnatelně rozměrnější nakládací otvor

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Škoda udává základní objem zavazadelníku 625 litrů

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Sklopením zadních opěradel se lze dostat až na 1760 l, což je hodnota srovnatelná s mnohými kombi

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Páté dveře s elektrickým ovládáním dodává Škoda standardně ve výbavách Style a Laurin&Klement. Jinak se za ně připlácí 10 000 Kč, ale výhodněji je dostanete v Simply Clever paketu, který stojí 7500 Kč a obsahuje také roletky do zadních oken

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Na bočnicích zavazadelníku najdete táhla dálkového sklápění opěradel i výklopné háčky na tašky

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Volkswagen Passat má v obou výbavách nabízených na českém trhu (Comfortline a Highline) plnohodnotné náhradní kolo v sériové výbavě

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Elektrické ovládání víka kufru je naopak u VW vždy za příplatek, 11 500 Kč v obou výbavách

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Velký sklopný hák na tašky a táhlo pro sklopení zadních opěradel

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Dojezdové kolo pro Superb vyjde na 2100 Kč bez ohledu na stupeň výbavy, Škoda ho však dodává i jako součást příplatkových paketů Plus

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Superb na válcové zkušebně firmy Dieselpower, se kterou AutoRevue.cz dlouhodobě spolupracuje

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Do koncernových vozů střední třídy (a výš) se montuje diesel 2.0 TDI ve variantě CRLB s vyvažovací hřídelí

Právě probíhá měření výkonu

Právě probíhá měření výkonu

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min.

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

 Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Superb 2.0 TDI při měření dynamiky na letišti u středočeských Hoškovic nedaleko Mnichova Hradiště

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Tyrkysová metalíza Lava se dodává za příplatek 16 900 Kč

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Z profilu se nový Passat velmi podobá předcházející generaci

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Volkswagen byl při našich měřeních vždy o něco rychlejší než Škoda

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Graf zrychlení 0-100 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

A pro zajímavost ještě graf zrychlení 0-180 km/h

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na třetí rychlostní stupeň; všimněte si, jak ke konci akcelerace opadává, protože otáčky motoru jsou už daleko za hranicí nejvyššího výkonu a blíží se červenému poli

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Pružné zrychlení 80-130 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

Brzdění 180-0 km/h; u Superbu (červená křivka) se projevilo drobné zakolísání, Passat zpomaloval zcela lineárně

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

A na závěr ještě dva bonusové grafy. Tento ukazuje porovnání Passatu sedan se dříve testovaným kombi Variant DSG při akceleraci 0-150 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Druhý bonusový graf: Superb 2.0 TDI 110 kW vs. Superb 2.0 TSI 206 kW 4x4, 0-180 km/h

Jedná se o modely střední třídy. V České republice s nimi často jezdí i lidé z vrcholového managementu velkých firem
Do testu jsme vybrali motorizaci 2.0 TDI s manuální převodovkou a pohonem předních kol
153
Fotogalerie

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Ještě před výletem na letiště u středočeských Hoškovic Superb i Passat zamířily na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower, aby předvedly, nakolik jejich skutečné parametry odpovídají těm udávaným.

Nejprve Škoda Superb, podle abecedy je první. Udávaných 110 kW (150 koní) její motor servíruje v širokém rozmezí od cca 2850 do 4250 otáček. V 3484 ot./min. dosáhne maxima s hodnotou 117,5 kW (160 k).

IMG_5550xx.jpgIMG_5556xx.jpgIMG_5577xx.jpg
Dvoulitrový diesel 2.0 TDI (varianta CRLB) v Superbu předvedl prakticky totožné parametry a zejména průběhy jako v Passatu

Rovněž naměřená hodnota točivého momentu 367 Nm výrazně přesahuje tu udávanou. Už v 1500 ot./min. má diesel 320 Nm a pod tuto hodnotu opět klesne až o rovné dva tisíce otáček později, impozantně plochá a široká je však i oblast mezní hodnoty – okolo 360 Nm osciluje od nějakých 1800 do bezmála 3000 ot./min.

Graf Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW.jpg
Graf Škody Superb 2.0 TDI 110 kW: pod udávaných 340 Nm točivý moment neklesne v rozsahu cca 1600-3200 ot./min. (graf zvětšíte rozkliknutím)

Bylo by jistě novinářsky vděčné, kdyby Passat s teoreticky totožným motorem předvedl výrazně jiný výsledek, ale takovou radost nám v koncernu neudělají. Křivky jsou si podobné jako vejce vejci. Naměřený vrchol momentu je mírně vyšší, 371 Nm, a položený o pět set otáček níž. Když si ale prohlédnete grafy, dojde vám, že to nehraje roli.

Graf VW Passat 2.0 TDI 110 kW.jpg
Graf Volkswagenu Passat 2.0 TDI 110 kW: průběhy i hodnoty se od Superbu téměř neliší (graf zvětšíte rozkliknutím)

V tabulce srovnávající základní technické údaje v úvodní kapitole jste si možná všimli, že Superb by měl být prakticky stejně rychlý jako technicky příbuzný Passat. Ve všech našich měřeních byl však pomalejší, i když ne o tolik, aby to mělo citelný dopad v běžném provozu. 

Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 154.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 153.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 152.jpg
Nový Superb vypadá výborně, tytam jsou „jezevčíkovité“ proporce předchozího modelu

O chuť zkoušet rychlé rozjezdy vás stejně připraví nevypínatelný protiprokluzový systém. V menu nastavení vozu na centrálním displeji sice najdete položku „ASR vypnuto“, ale razantní omezení točivého momentu spolu s varovně blikající kontrolkou vás při prudkém startu nenechá na pochybách, že koncernová elektronika z vás ochrannou ruku jen tak nespustí.

K dosažení stokilometrové rychlosti je zapotřebí řadit dvakrát, dvojka se dotočí do přeběhových otáček při 95 km/h (a pro optimální akceleraci je samozřejmě nutné řadit dříve).

Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 155.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 156.jpgŠkoda Superb 2.0 TDI 110 kW vs VW Passat 2.0 TDI 110 kW 151.jpg
Konzervativně stylizovaný Passat působí majestátním dojmem zejména díky přední masce, která šikovně zdůrazňuje jeho šířku

Na 9,79 s Passatu jsme se při akceleraci 0-100 km/h se Superbem nedostali, ale jeho průměr (ze dvou nejlepších pokusů, každého jedním směrem) stále zůstává pod magickou desetisekundovou hranicí.

superb_20tdi_sedan_vs_passat_sedan_0-100.jpgsuperb_20tdi_sedan_vs_passat_sedan_0-180.jpg
Průběh zrychlení z místa na 100 (vlevo) a 180 km/h; modrá křivka patří Passatu, červená Superbu

Do dálniční stotřicítky vzroste náskok Volkswagenu na necelou sekundu. Ve stopadesáti je to už 1,76 sekundy a kdybyste snad pokračovali dál, vězte, že na 180 km/h zvládne Passat akcelerovat o čtyři a půl sekundy rychleji. 

Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerace z místa
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
0-50 km/h (s) 3,20 3,66
0-100 km/h (s) 9,96 9,79
0-130 km/h (s) 17,10 16,16
0-150 km/h (s) 23,30 21,54
0-180 km/h (s) 39,93 35,37
Škoda Superb vs. VW Passat: odchylka rychloměru
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 48 49
90 km/h 86 88
130 km/h 124 126

Německé auto má lepší i pružné zrychlení, které měříme z 80 na 130 km/h na 3. a na 4. rychlostní stupeň.

superb_20tdi_sedan_vs_passat_sedan_80-130_3.jpgsuperb_20tdi_sedan_vs_passat_sedan_80-130_4.jpg
Pružné zrychlení 80-130 km/h na 3. (vlevo) a 4. rychlostní stupeň; na pravém grafu je dobře vidět, jak se Passat od nějakých 100 km/h začíná Superbu vzdalovat

Zpřevodování přitom nemá významný vliv. Přestože Passat přijel na 17“ a Superb na 18“ kolech, celkový převod je stejný. Při rychlosti 100 km/h tak obě auta točí 3600 ot./min. na 3., 2500 na 4., 1900 na 5. a 1600 otáček za minutu na nejvyšší rychlostní stupeň. (Pro zajímavost, ve 130 km/h na šestku ukazuje otáčkoměr 2100 ot./min.)

Škoda Superb vs. VW Passat: zrychlení
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
80-130 km/h 3°(s) 10,15 9,27
80-130 km/h 4°(s) 9,92 9,46

Drobný, ale v přímé konfrontaci dobře patrný dynamický náskok Passatu se viditelně projeví při sprintu 0-400 m, na který se můžete podívat na videu:

Vzpomínáte, jak se při srovnání Passatu Variant s Mondeem kombi Volkswagen zvláštně choval při brzdění do zastavení? Dlouho zpomaloval velmi prudce, ale těsně před zastavením povolil, jako by nechtěl ani na posledních pár centimetrů dovolit zablokování kol. Tentokrát zkoušený sedan nic podobného nepředvedl. I z grafu vidíte, že zaflekoval, jako by vyhodil kotvu.

superb_20tdi_sedan_vs_passat_sedan_180-0.jpg
Brzdění ze 180 km/h až do zastavení; zatímco Passat zpomaluje zcela plynule, u Superbu decelerace kolísá a těsně před zastavením poněkud poleví 

Jenže totéž chování, které jsme předtím viděli u Volkswagenu, předvedl nyní Superb. Jen se podívejte, brzdí ukrutně, ale s úplným zastavením si dá načas. Výsledkem je poněkud nelogicky kratší brzdná dráha, ale delší čas potřebný k zastavení ze 100 km/h.

A aby to bylo zajímavé, změřili jsme brzdný výkon i ze stoosmdesátikilometrové rychlosti. V horku, které v době našeho měření panovalo, stačily čtyři pokusy a brzdy na Passatu začaly dokonce kouřit. Na výraznějším prodlužování brzdné dráhy se to ovšem neprojevilo. A u Superbu vyšel poslední pokus o zastavení z vysoké rychlosti dokonce nejlépe ze všech. V průměru pak zastavil ze 100 i ze 180 km/h na kratší dráze.

Škoda Superb vs. VW Passat: brzdění
  Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
100-0 km/h (s) 2,92 2,67
100-0 km/h (m) 36,50 37,75
180-0 km/h (s) 5,30 4,94
180-0 km/h (m) 125,63 126,02

Senzace se tedy nekoná. Škoda Superb je zkrátka o maličko pomalejší, ale rozdíl v provozu opravdu nepoznáte. 

passat_kombi_dsg_vs_passat_sedan_20tdi.jpgsuperb_20tdi_sedan_vs_superb_20_tsi_0-180.jpg
A na závěr ještě dva bonusové grafy: vlevo porovnání Passatu sedan s dříve testovaným kombi Variant DSG, vpravo dnes testovaný Superb 2.0 TDI 110 kW vůči variantě 2.0 TSI 4x4 – ano, „turbobenzín v čtyřkolce“ jede opravdu o hodně lépe než váš služební diesel

Stejně jako se výrazněji neliší dynamika, neliší se ani spotřeba. Škoda projela náš zkušební úsek s průměrem 5,3 l/100 km, Passatu stačilo o dva decilitry na sto kilometrů méně. 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud